Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Agencja SEO czy agencja marketingowa? Którą wybrać?

Agencja SEO czy agencja marketingowa? Którą wybrać?
2020-06-02


Na obecnym rynku, na którym konkurencja rośnie z każdym dniem i w każdej branży, nie da się przetrwać bez odpowiedniej promocji swojej marki, produktów czy usług. Dlatego też każda firma, niezależnie od swojej wielkości, musi się liczyć z koniecznością zainwestowania w działania i narzędzia marketingowe, które pozwolą na łatwiejsze dotarcie do potencjalnych klientów i osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych.

Oczywiście nie każdy zna się na marketingu, jego zasadach i narzędziach. Dlatego większość firm, które nie posiadają własnego działu marketingowego, decyduje się na zlecenie czynności promocyjnych zewnętrznej wyspecjalizowanej agencji. Oprócz działających już od lat agencji marketingowych, w ostatnim czasie pojawia się na rynku coraz więcej agencji wyspecjalizowanych w SEO. Czym się między sobą różnią i którą wybrać?

Agencja marketingowa

W prostym ujęciu agencje marketingowe zajmują się wszystkimi czynnościami związanymi z promocją firmy i jej produktów lub usług w celu zbudowania pozytywnego wizerunku i zwiększenia sprzedaży i zysków. 

Do najbardziej typowych zadań, jakie możemy zlecić kompleksowej agencji marketingowej, należą:

  • pomoc w zdefiniowaniu planu i docelowej grupy klientów
  • opracowanie graficznego wizerunku naszej firmy, kolorystyki, logo i hasła, pod którym chcemy się prezentować (czyli tzw. content marketing). 
  • zaprojektowanie wszelkiego rodzaju materiałów i gadżetów reklamowych (banerów, szyldów, plakatów, broszur, katalogów, ulotek, breloczków, długopisów, kalendarzy itp.) 
  • organizowanie kampani promocyjnych i reklamowych (wybór odpowiednich kanałów i form, przygotowanie spotów telewizyjnych lub radiowych, promocja w platformach społecznościowych)
  • stworzenie i prowadzenie strony internetowej lub sklepu internetowego naszej firmy.

Zakres usług, jakie świadczą tego rodzaju agencje, jest bardzo szeroki i mogą z nich skorzystać wszystkie rodzaje firm, niezależnie od tego, czy ich działalność wymaga obecności w sieci, czy nie. Agencje marketingowe istnieją bowiem na rynku dużo dłużej niż sam Internet, a popyt na ich usługi znany jest od zawsze. 

Agencja SEO

SEO to bardzo popularne ostatnio słowo, a właściwie skrót. Kryje się pod nim angielska nazwa Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Ta optymalizacja oznacza odpowiednie wypozycjonowanie danej strony tak, aby pojawiała się wśród pierwszych miejsc listy wyszukiwań Google. 

Oczywiście wypozycjonowanie strony nie jest łatwe i, jak podaje Agencja SEO Miromind, wymaga wielu umiejętności i wiedzy technicznej. SEO wiąże się bowiem z takimi zadaniami jak:

  • analiza aktualnego poziomu widoczności strony internetowej klienta oraz jego konkurencji
  • dobór odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym potencjalni odbiorcy będą mogli łatwiej dotrzeć na stronę klienta
  • tworzenie treści zawierającej wybrane słowa kluczowe i pokrywającej jak najwięcej zagadnień związanych z daną branżą lub produktem/usługą. 

Celem tych wszystkich działań jest sprawienie, aby algorytmy Google uznały klienta za eksperta w swojej dziedzinie oraz aby jego strona pokazała się na czele listy wyszukiwań. Biorąc pod uwagę to, że użytkownicy najczęściej sprawdzają tylko kilka pierwszych zasugerowanych przez Google źródeł, szanse na zwiększenie liczby odwiedzin w ten sposób rosną, co przekłada się na pozyskanie nowych klientów. W konsekwencji rośnie również wskaźnik konwersji

Specyfika działań agencji SEO sprawia, że ich usługi są skierowane tylko dla tych firm, które są już czynne w Internecie lub też planują się tam znaleźć. 

Jak wybrać odpowiednią agencję?

Ilość agencji marketingowych i SEO dostępnych na rynku wciąż rośnie, co powoduje, że niełatwo trafić na taką, która w profesjonalny i rzetelny sposób zajmie się naszymi zleceniami i zapewni wymierne efekty dla naszych działań promocyjnych. 

Jakimi względami należy się kierować, wybierając agencję SEO lub agencję marketingową? 

  1. Kompleksowość - im więcej usług oferuje dana agencja, tym lepiej. W ten sposób wybierając jednego partnera, będziemy mogli współpracować z nim na wielu polach. 
  2. Doświadczenie - szukaj agencji, która istnieje na rynku od co najmniej od kilku lat, wie dobrze, jak zmieniają się tendencje rynkowe, a SEO zna nie tylko od strony teoretycznej.
  3. Legalne metody działania - w przypadku agencji SEO chodzi tu o tzw. White Hat SEO. 
  4. Rzetelność działań - wybierz firmę, która stale monitoruje i odpowiednio dostosowuje swoje działania, a także gwarantuje przesyłanie regularnych raportów.
  5. Realizm - działania marketingowe, a zwłaszcza SEO, nie przynoszą szybkich rezultatów. Jeśli więc jakaś agencja składa zbyt wiele obietnic, lepiej podejść do nich z odrobiną sceptycyzmu i poprosić o konkretne dane, które mogą je potwierdzić. 

Ponadto, warto się również zapoznać z rankingiem agencji marketingowych i SEO dla różnych miast, co na pewno znacznie ułatwi wybór. 

Mamy nadzieję, że udało nam się wyjaśnić różnicę między agencją marketingową i agencją SEO. Związana jest ona z obecnością klienta w internecie oraz celem podejmowanych działań marketingowych. Agencje SEO mają węższe pole specjalizacji i ich usługi przydadzą się firmom pragnącym lepiej wypozycjonować swoją stronę internetową.

Niezależnie od tego, jaka agencja bardziej nam się przyda do konkretnego celu, ważne jest, aby nie spieszyć się z jej wyborem. Inwestując pieniądze (często niemałe) w marketing i oczekując wymiernych rezultatów, powinniśmy zawsze sprawdzić rzetelność, wiarygodność i solidność wybranej przez nas agencji.