Aktualności
Audyt SEO - jak wygląda i co daje?
2020-01-08
Konsultacje SEO to jedno z tych działań, które okazują się obecnie przydatne nie tylko w firmach opartych właściwie w całości na e-commerce albo pracujących w równie dużym stopniu w sprzedaży tradycyjnej, jak i tej prowadzonej online. SEO to działania, które nie tylko sprzyjają sprzedaży, ale mają również wpływ na ogólną widoczność marki w sieci, co przekłada się na świadomość klientów i obecność marki na rynku.
1. Dlaczego warto wykonać audyt SEO?
2. Od czego należy zacząć?
3. Co zrobić po audycie?
Dlaczego warto wykonać audyt SEO?
Wielu osobom odpowiadającym za promocję treści, ich aktualizację na stronach www, a także tym wytwarzającym wszelkiego rodzaju komunikaty umieszczane przez markę w cyfrowym świecie wydaje się, że doskonale wiedzą, jak takie wiadomości powinny być przygotowywane. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że jeśli w firmie nie ma eksperta, który uważnie śledzi przede wszystkim decyzje google dotyczące kryteriów wpływających na pozycjonowanie i widoczność danej strony w sieci, to szanse na pełne dopasowanie komunikatów do potrzeb rynku są po prostu małe. Świat SEO zmienia się bardzo dynamicznie, wiele strategii i technik, które sprawdzały się jeszcze 12 miesięcy temu, dzisiaj jest kompletnie nieaktualnych. Jeśli więc strona firmy została uruchomiona już jakiś czas temu, a w firmie nie ma specjalistów od SEO, a dział promocji zajmuje się w równej mierze promocją marki online, jak i wieloma innymi działaniami, może warto sprawdzić, czy dany serwis spełnia aktualne wymagania wyszukiwarki internetowej. Na tym w skrócie polega właśnie audyt SEO. Pozwala on nie tylko ocenić stronę pod kątem SEO, lecz także zdiagnozować przyczyny nieskutecznych kampanii, ocenić, dlaczego strona generuje mały albo przynajmniej niesatysfakcjonujący ruch ze strony użytkowników. Połączenie audytu z konsultacjami i szkoleniami SEO pozwala usunąć przyczyny nieefektywnych kampanii i wprowadzić takie działania, które przełożą się na wzrost obecności marki w świecie online.
Od czego należy zacząć?
Semgence.pl przypomina, że pierwszym zadaniem, które należy wykonać w ramach audytu jest sprawdzenie indeksacji serwisu, cache Google i wyników mobilnych. To podstawowe dane dotyczące obecności i widoczności strony w wyszukiwarce. Działanie to pozwala na wychwycenie podstawowych błędów (jeśli takie są), a także ustalić, jaką pozycją w rankingu konkurencyjnych stron zajmuje witryna klienta. Wszystko, co wydarzy się dalej, nakierowane jest na poprawę tych podstawowych wyników uzyskanych w pierwszym etapie audytu.
Kolejnym działaniem jest już bowiem optymalizacja on-site, czyli dotycząca standardowych elementów takich jak: meta description, tytuł, lead, treść. Sprawdzana jest zawartość i odpowiednie wypełnienie poszczególnych elementów, a także obecność ewentualnych dyrektyw blokujących dostęp do strony. Ocenie podlega również adres URL i jego przyjazność dla użytkownika. Najważniejsze są jednak działania w obszarze obecności słów kluczowych i zawartości treści. O ile wyszukiwarki Google są coraz bardziej inteligentne, choćby przez wdrożoną niedawno aktualizację BERT, natomiast nadal ważną podstawą ich pracy jest obecność słów kluczowych i formuł zapytań zgodnych w tymi, którymi posługują się autentyczni użytkownicy Google. Dzisiaj nie chodzi jednak już o maksymalne wypełnienie tekstu mianownikową formą uzyskaną od specjalistów SEO, ale o stosowanie jej w różnych odmianach, o dzielenie fraz, rozbijanie ich sprzyjające naturalniejszemu tokowi wypowiedzi. Przede wszystkim jednak liczy się unikalność treści. Żadne SEO-wskie sztuczki nie pomogą, jeśli prezentowany na stronie materiał nie będzie wartościowy dla użytkownika treści.
Co zrobić po audycie?
W ramach audytu oprócz unikalności treści, słów kluczowych, technicznego i prawidłowego wypełnienia takich matryc jak meta description, sprawdza się również linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a więc działania z jednej strony poprawiające nawigacją i ułatwiające indeksowanie stron, z drugiej - otwierające witrynę na inne elementy świata cyfrowego, co jest dobrze widziane przez algorytm Google. Wszystkie te badane aspekty można ulepszyć, poprawić lub całkowicie wymienić. W dużej mierze zależy to od oceny pozycjonera. Jeśli po audycie SEO okaże się, że strona jest niewłaściwie zbudowana, indeksowanie jest utrudnione, a zaprojektowany układ nie pozwala na odpowiednią prezentację wartościowych treści, być może najlepszym wyjściem jest budowa nowej strony. Jeśli jednak główne zarzuty dotyczą wartościowego contentu lub zbyt małego nasycenia słowami kluczowymi, być może wystarczy wdrożenie odpowiednich poprawek w tym właśnie zakresie. Z pewnością szkolenia SEO dla copywriterów i osób odpowiadających za materiały online mogą pomóc wdrożyć konkretne rozwiązania, ustalić repertuar konkretnych typów tekstów, które pomogą w poprawie widoczności strony, a przede wszystkim przyczynią się do wzrostu zainteresowania użytkowników tym, co publikuje firma. Niemałe znaczenie będzie miało tutaj również tempo wdrożeń i konsekwentne ich stosowanie. Trzeba jednak pamiętać, że w świecie SEO nic nie jest dane na zawsze i z czasem warto pomyśleć o konsultacjach SEO w celu aktualizacji swojej wiedzy o działaniu wyszukiwarki i algorytmu Google.
Dlaczego warto wykonać audyt SEO?
Wielu osobom odpowiadającym za promocję treści, ich aktualizację na stronach www, a także tym wytwarzającym wszelkiego rodzaju komunikaty umieszczane przez markę w cyfrowym świecie wydaje się, że doskonale wiedzą, jak takie wiadomości powinny być przygotowywane. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że jeśli w firmie nie ma eksperta, który uważnie śledzi przede wszystkim decyzje google dotyczące kryteriów wpływających na pozycjonowanie i widoczność danej strony w sieci, to szanse na pełne dopasowanie komunikatów do potrzeb rynku są po prostu małe. Świat SEO zmienia się bardzo dynamicznie, wiele strategii i technik, które sprawdzały się jeszcze 12 miesięcy temu, dzisiaj jest kompletnie nieaktualnych. Jeśli więc strona firmy została uruchomiona już jakiś czas temu, a w firmie nie ma specjalistów od SEO, a dział promocji zajmuje się w równej mierze promocją marki online, jak i wieloma innymi działaniami, może warto sprawdzić, czy dany serwis spełnia aktualne wymagania wyszukiwarki internetowej. Na tym w skrócie polega właśnie audyt SEO. Pozwala on nie tylko ocenić stronę pod kątem SEO, lecz także zdiagnozować przyczyny nieskutecznych kampanii, ocenić, dlaczego strona generuje mały albo przynajmniej niesatysfakcjonujący ruch ze strony użytkowników. Połączenie audytu z konsultacjami i szkoleniami SEO pozwala usunąć przyczyny nieefektywnych kampanii i wprowadzić takie działania, które przełożą się na wzrost obecności marki w świecie online.
Od czego należy zacząć?
Semgence.pl przypomina, że pierwszym zadaniem, które należy wykonać w ramach audytu jest sprawdzenie indeksacji serwisu, cache Google i wyników mobilnych. To podstawowe dane dotyczące obecności i widoczności strony w wyszukiwarce. Działanie to pozwala na wychwycenie podstawowych błędów (jeśli takie są), a także ustalić, jaką pozycją w rankingu konkurencyjnych stron zajmuje witryna klienta. Wszystko, co wydarzy się dalej, nakierowane jest na poprawę tych podstawowych wyników uzyskanych w pierwszym etapie audytu.
Kolejnym działaniem jest już bowiem optymalizacja on-site, czyli dotycząca standardowych elementów takich jak: meta description, tytuł, lead, treść. Sprawdzana jest zawartość i odpowiednie wypełnienie poszczególnych elementów, a także obecność ewentualnych dyrektyw blokujących dostęp do strony. Ocenie podlega również adres URL i jego przyjazność dla użytkownika. Najważniejsze są jednak działania w obszarze obecności słów kluczowych i zawartości treści. O ile wyszukiwarki Google są coraz bardziej inteligentne, choćby przez wdrożoną niedawno aktualizację BERT, natomiast nadal ważną podstawą ich pracy jest obecność słów kluczowych i formuł zapytań zgodnych w tymi, którymi posługują się autentyczni użytkownicy Google. Dzisiaj nie chodzi jednak już o maksymalne wypełnienie tekstu mianownikową formą uzyskaną od specjalistów SEO, ale o stosowanie jej w różnych odmianach, o dzielenie fraz, rozbijanie ich sprzyjające naturalniejszemu tokowi wypowiedzi. Przede wszystkim jednak liczy się unikalność treści. Żadne SEO-wskie sztuczki nie pomogą, jeśli prezentowany na stronie materiał nie będzie wartościowy dla użytkownika treści.
Co zrobić po audycie?
W ramach audytu oprócz unikalności treści, słów kluczowych, technicznego i prawidłowego wypełnienia takich matryc jak meta description, sprawdza się również linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a więc działania z jednej strony poprawiające nawigacją i ułatwiające indeksowanie stron, z drugiej - otwierające witrynę na inne elementy świata cyfrowego, co jest dobrze widziane przez algorytm Google. Wszystkie te badane aspekty można ulepszyć, poprawić lub całkowicie wymienić. W dużej mierze zależy to od oceny pozycjonera. Jeśli po audycie SEO okaże się, że strona jest niewłaściwie zbudowana, indeksowanie jest utrudnione, a zaprojektowany układ nie pozwala na odpowiednią prezentację wartościowych treści, być może najlepszym wyjściem jest budowa nowej strony. Jeśli jednak główne zarzuty dotyczą wartościowego contentu lub zbyt małego nasycenia słowami kluczowymi, być może wystarczy wdrożenie odpowiednich poprawek w tym właśnie zakresie. Z pewnością szkolenia SEO dla copywriterów i osób odpowiadających za materiały online mogą pomóc wdrożyć konkretne rozwiązania, ustalić repertuar konkretnych typów tekstów, które pomogą w poprawie widoczności strony, a przede wszystkim przyczynią się do wzrostu zainteresowania użytkowników tym, co publikuje firma. Niemałe znaczenie będzie miało tutaj również tempo wdrożeń i konsekwentne ich stosowanie. Trzeba jednak pamiętać, że w świecie SEO nic nie jest dane na zawsze i z czasem warto pomyśleć o konsultacjach SEO w celu aktualizacji swojej wiedzy o działaniu wyszukiwarki i algorytmu Google.