Aktualności
Branding - na czym to polega?

Założeniem brandingu jest stworzenie wizerunku marki, jego popularyzacja oraz zarządzanie nim. Na taki proces decyduje się wiele przedsiębiorstw, które chcą być odbierane przez klientów w pozytywny sposób. Dobrze zaplanowany i poprowadzony branding może wpłynąć nie tylko na korzyści wizerunkowe, ale również finansowe. Dowiedz się więcej na jego temat, czytając poniższy artykuł!
Co to jest branding?
Branding to pojęcie o dość szerokim zakresie. Dotyczy on bowiem tworzenia wizerunku marki, czy to firmowej, produktowej, czy też personalnej. Istotnym zadaniem brandingu jest także docieranie z nim do świadomości odbiorców, czyli osób, które mogą być zainteresowane firmą, całą ofertą lub konkretnym produktem bądź usługą. Proces ten nie ogranicza się jedynie do zaprojektowania indywidualnego logo, chociaż jest ono kluczowym elementem identyfikacji wizualnej. W ramach brandingu wykonuje się wiele zadań, których celem jest budowa wspomnianego już wizerunku, ale również jego utrzymywanie.
Na czym polega branding?
Proces brandingu realizowany jest przez fachowców. Eksperci z kilku dziedzin (jak np. marketingu, grafiki) wspólnie pracują nad stworzeniem wizerunku marki, który ma zdobyć uznanie wśród odbiorców i wzbudzać w nich pozytywne emocje oraz skojarzenia. Jednak, jak w wielu przypadkach, nie jest to takie łatwe. Studio graficzne GoodProject wskazuje, że branding jest bardzo odpowiedzialnym procesem, do którego należy się dobrze przygotować - zarówno po stronie klienta go zlecającego, jak i wykonawcy. Trzeba bowiem przeprowadzić szereg prac, które doprowadzą do założonego celu. Wśród nich znajdują się:
- analiza marki, jej mocnych i słabych stron, a także zdobycie informacji na temat konkurencji,
- przygotowanie strategii marki, czyli zestawu danych na temat misji, wartości oraz istotnych cech, które będą wykorzystane w komunikacji,
- zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, w której skład wchodzą m.in.: logo, nazwa, kolorystyka, typografia, slogan, materiały promocyjne,
- wprowadzenie marki na rynek oraz zarządzanie nią.
Co daje branding?
Efektem brandingu jest przede wszystkim pozytywny wizerunek marki. Jednak warto wiedzieć, że na tym korzyści nie muszą się kończyć. Branding umożliwia zbudowanie spójnej komunikacji z odbiorcami. Tym samym zwiększa świadomość marki, czyli to, jak jest ona postrzegana przez potencjalnych klientów. Nie można także zapominać o wpływie brandingu na rozwój. Proces ten wspomaga zdobywanie doświadczenia w wielu obszarach, istotnych z punktu widzenia dalszego funkcjonowania na rynku.
Podsumowanie
Marki, które chcą działać efektywnie, powinny zdecydować się na branding. Jego zadaniem jest stworzenie wizerunku oraz utrzymywanie go w świadomości odbiorców. Za pośrednictwem spójnej komunikacji oraz identyfikacji wizualnej, możliwe jest zwiększanie zainteresowania marką oraz tym, co oferuje. Przekłada się ono na efekty wizerunkowe oraz finansowe.