Aktualności
Co David Ogilvy radzi o reklamie
David Ogilvy opublikował w 1972 roku reklamę prasową w Wall Street Journal. Podobnie jak Maxwell Sackheim, o którym w kolejnym (niesamowitym) wpisie, Ogilvy napisał reklamę w formie standardowego artykułu, gdzie oddaje za darmo pełno niezwykle wartościowych informacji z zakresu copywritingu i reklamy…
… a wszystko oparte o bogate doświadczenie w sprzedaży za pomocą tekstu, jakie zdobył w swojej agencji Ogilvy & Mather.
Zauważ, co przed chwilą napisałem. Jego reklama składała się na artykuł wyładowany mnóstwem przydatnych porad. W ten sposób, między innymi dzięki wiarygodności, jaką w nim zawarł, Ogilvy sprzedawał swoje usługi.
Pomyśl, Czytelniku, w jaki sposób możesz wykorzystać potęgę content marketingu. Może propozycja artykułu dla jakiegoś czasopisma branżowego? Dla portalu publicystycznego? To wyśmienity sposób na budowanie świadomości marki, wizerunku, a często nawet lidera.
Pomyśl dziś w tym kierunku, a ja przechodzę do rzeczy…
Rady ogólne
1. Najważniejsza decyzja. Odkryliśmy, że rezultaty twoich reklam w sprzedaży zależą bardziej od tej jednej decyzji, niż od jakiejkolwiek innej: Jak powinieneś pozycjonować swój produkt? Powinieneś pozycjonować SCHWEPPES jako napój bezalkoholowy, czy jako tonik? Powinieneś pozycjonować DOVE jako mydło dla suchych rąk, czy jako mydło, które czyści bardzo dokładnie? Rezultaty twoich kampanii zależą w mniejszym stopniu od tego, jak napiszesz reklamę, niż od tego, jak twój produkt jest pozycjonowany i jakie zajmuje miejsce w świadomości konsumentów …oraz jak konsumenci postrzegają go w porównaniu do produktów konkurencyjnych. Z tego naturalnie wynika, iż o pozycji produktu trzeba zdecydować przed tworzeniem reklamy. Badanie rynku będzie pomocne. Nie mów „hop”, dopóki nie przeskoczysz.
2. Wielka obietnica. Druga najważniejsza decyzja jest taka: co powinieneś obiecać klientowi? Obietnica to nie twierdzenie, motyw czy slogan. To korzyść dla klienta! Opłaca się obiecać korzyść, która jest unikatowa i konkurencyjna. I co jasne: produkt musi dostarczać korzyść, którą obiecujesz. Większość reklam nie obiecuje nic. Są one skazane na porażkę. Samuel Johnsons powiedział: „Obietnica, wielka obietnica, jest duszą reklamy.”
3. Wizerunek marki. Każda reklama powinna być wsparta jakimś symbolem, który stanowi element wizerunku marki. 95% reklam jest tworzona na okres tymczasowy. Większości produktów, jakie te reklamy sprzedają, nie posiada stałego symbolu, który je odzwierciedla. Producent, który przeznacza reklamy na budowanie ściśle określonego charakteru swojej marki, zwykle otrzymuje największy udział na rynku.
4. Wielkie pomysły. Jeżeli twoja reklama nie jest oparta o wielką koncepcję, pomysł, myśl — skazana jest na zgubę niczym statek bez steru. Taki pomysł jest niezbędny, by otrząsnąć konsumenta z jego obojętności — sprawić, by zauważył twoją reklamę, zapamiętał ją i podjął działanie …najbardziej oczekiwaną reakcję. Wielkie koncepcje to najczęściej proste koncepcje. Ich opracowanie nie jest jednak łatwe. Potrzebne są zadatki na geniusza …i długie noce. Za to taki faktycznie wielki koncept może służyć nawet przez dwadzieścia lat.
5. Bilet w pierwszej klasie. Opracowanie graficzne produktu w wysokiej jakości jest opłacalne. Jeśli twoje reklamy wyglądają brzydko, przedstawiają niemiły dla oczu produkt, potencjalni kupujący mogą wywnioskować, że twój produkt również może być tandetny, w efekcie czego będą mniej przychylni do dokonania zakupu.
6. Nie zanudzaj. Nikt nigdy nie był zanudzony kupowaniem produktu. A jednak większość reklam jest bezosobowa, obojętna, oziębła i monotonna. Zaangażuj potencjalnego klienta. Mów do niego jak w rozmowie twarzą w twarz. Używaj jego słownictwa. Lekkiego stylu. Prostych słów.
7. Innowacje. Twórz trendy, zamiast za nimi podążać. Reklamy, które podążają za chwilową modą lub naśladują innych, rzadko kończą się sukcesem. Opłaca się wprowadzać innowacje i być pierwszym. Jednak innowacje bywają ryzykowne, chyba że przeprowadzisz ich wstępne badanie na niewielką skalę. Nie mów hop, zanim nie przeskoczysz.
8. Psychologiczna segmentacja. Każda dobra agencja reklamowa wie, jak pozycjonować produkty dla segmentów demograficznych — dla mężczyzn, kobiet, dzieci, farmerów z południa i tak dalej. Z kolei Ogilvy & Mather odkryła, że najczęściej opłaca się pozycjonować produkty również dla psychologicznych segmentów rynku. Na przykład: nasze reklamy dla Mercedes-Benz pozycjonują te auta tak, by dopasować je do panującego podejścia nonkonformistów, którzy szydzą z symboli statusu.
9. Zachowaj powiew nowości. O wiele łatwiej jest zainteresować potencjalnego klienta produktem, który jest NOWY, w przeciwieństwie do starszego. Mnóstwo copywriterów posiada fatalny instynkt ukrywania nowości. I głównie dlatego większość reklam, których zadaniem jest wprowadzenie produktu na rynek ponosi porażkę. Nie wykorzystują potencjału, jaki drzemie w autentycznie nowym produkcie. Opłaca się go wprowadzić …z głośnym boom-boom.
10. Idź na całego. Większość kampanii reklamowych jest zbyt skomplikowana. Realizują dłuuugą listę celów marketingowych. Obejmują rozbieżne poglądy zbyt wielu kierowników. Przez próbę osiągnięcia tego wszystkiego, w efekcie nie osiągają nic. Opłaci się sprowadzić twoją strategię do jednej, prostej, lecz wielkiej obietnicy — i iść z nią na całego, tzn. zapewnić ją konsumentom w stu procentach. Co działa najlepiej w druku (i Internecie)
11. Nagłówki. Średnio 5 razy więcej ludzi czyta nagłówki, niż tekst główny. To znaczy, że jeśli nie przekonasz czytelnika do przeczytania całej reklamy, straciłeś 80% swoich pieniędzy.
12. Korzyści w nagłówkach. Nagłówki, które obiecują wielką korzyść generują większą sprzedaż, niż nagłówki bez korzyści.
13. Nowości w nagłówkach. Z każdą monitorowaną reklamą potwierdzamy fakt, że opłaca się wstrzyknąć do nagłówka sugestię o nowości. Konsument zawsze chętnie poszukuje nowości na rynku … nowych ulepszeń starszego produktu … lub nowych sposobów używania starszych produktów. Ekonomiści — nawet rosyjscy — potwierdzają ten fakt. Określają to mianem „pouczającej reklamy”. Podobnie konsumenci. Chcą wiedzieć o tym, co nowe.
14. Proste nagłówki. Twój nagłówek powinien w telegraficznym skrócie przedstawić to, co chcesz przekazać, w najprostszym możliwym języku. Czytelnicy nie będą skupiali uwagi po to, by rozszyfrować i odkryć sens niejasnych na pierwszy rzut oka nagłówków.
15. Ile słów w nagłówku? Podczas testów różnych nagłówków przeprowadzonych we współpracy z dużym domem towarowym odkryliśmy, że nagłówki zawierające 10 lub więcej słów, sprzedawały lepiej, niż ich krótsze wersje. Przykładem może być: „Przy prędkości 60 mil na godzinę, najgłośniejszy dźwięk w tym nowym Rolls-Royce wydaje zegar elektryczny.”
16. Lokalny nagłówek. W reklamie lokalnej opłaca się zawrzeć nazwę miejscowości — ten zabieg natychmiast przyciąga uwagę, a przecież o to chodzi.
17. Wytypuj potencjalnych klientów. Jeśli reklamujesz produkt dla ściśle określonej grupy odbiorców, to wywołaj ich wprost: „Dla osób, które chcą pisać—ale nie potrafią zacząć!”
18. Redakcyjny układ reklamy. Ogilvy & Mather osiągała znacznie więcej sukcesów, dzięki reklamom w układzie i wyglądzie redakcyjnym, niż typowo reklamowym. Reklamy, które wyglądają jak artykuły, są o wiele chętniej czytane przez odbiorców.
Źródło: Łukasz Kamiennik, TotalCopywriting.pl