Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Co warto wiedzieć o społecznej odpowiedzialności biznesu w branży logistycznej?

Co warto wiedzieć o społecznej odpowiedzialności biznesu w branży logistycznej?
2024-07-22


Coraz więcej firm logistycznych jest zainteresowanych strategią CSR, czyli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Opiera się ona na odpowiedzialności firmy za jej wpływ na otoczenie społeczne. Czy taka strategia jest ważna w branży TSL?

Czym jest CSR i dlaczego CSR jest ważny?

CSR to tak naprawdę skrót od angielskiego terminu „Corporate Social Responsibility”. W dosłownym tłumaczeniu, CSR oznacza społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw. Zdaniem wielu CSR to synonim nowoczesności, albowiem jego nadrzędnym założeniem jest to, by firmy brały odpowiedzialność za swój wpływ na planetę Ziemię i otaczające nas środowisko przyrodnicze. Według tych strategii firmy powinny skupiać się nie tylko na osiąganiu zysków, ale również na analizowaniu, jaki wpływ ma ich działalność na środowisko przyrodnicze oraz społeczeństwo. CSR jest bardzo ważny, ponieważ wpływa korzystnie na wizerunek firmy i przyczynia się do zwiększenia zaufania wśród klientów, a także inwestorów. Co więcej, strategia CSR nierzadko zwiększa zaangażowanie pracowników i przyciąga nowych kandydatów w trakcie rekrutacji. 

Znaczenie CSR w branży logistycznej

Strategia CSR ma gigantyczne znaczenie dla firm działających w branży logistycznej. Związane jest to z dużym wpływem świata transportu, spedycji i logistyki na środowisko i emisję gazów cieplarnianych. 

Za sprawą CSR możliwe jest zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, a także wdrażanie ekologicznych technologii. Sporo firm stawiających na strategię CSR decyduje się chociażby na stosowanie ekologicznych pojazdów elektrycznych, nieobciążających środowiska, a także efektywne zarządzanie flotą. Z tego względu powoli rośnie popularność ciężarówek zasilanych alternatywnymi źródłami energii, w tym ciężarówek elektrycznych. Umożliwia to znaczne zredukowanie zużycia paliw kopalnych, a także promowanie opłacalnych i ekologicznych źródeł odnawialnej energii. 

Co warto podkreślić, strategia CSR przynosi korzyści nie tylko dla planety Ziemi, ale również dla środowiska społecznego. Dzięki niej możliwe jest polepszenie warunków pracy kierowców oraz pracowników magazynowych. W branży logistycznej zakłada się wdrażanie programów szkoleniowych oraz rozwojowych dla pracowników, wspiera się także społeczności i inicjatywy lokalne.

Bardzo ważnym elementem działań firm, które wdrożyły CSR jest również stosowanie gospodarki o zamkniętym obiegu oraz racjonalne zarządzanie odpadami i recyklingiem. Gospodarka o obiegu zamkniętym to nic innego jak model produkcji i konsumpcji, który polega na dzieleniu się, ponownym użyciu, naprawie i recyklingu istniejących materiałów i produktów w możliwie jak najdłuższy sposób. Działania logistyczne generują dużo odpadów w postaci kartonów, palet i innego rodzaju opakowań, dlatego możliwość ich wielorazowego wykorzystania jest naprawdę istotna dla środowiska.

Jak CSR wpływa na wartość marki?

CSR ma bardzo istotny wpływ na wizerunek każdej marki. Dzięki realizowaniu tej strategii firmy powinny uchodzić w oczach odbiorców za profesjonalne i kompetentne. Kreowanie pozytywnego wizerunku publicznego przeważnie skutkuje stworzeniem miejsca pracy z zadowolonymi klientami oraz pracownikami. CSR bez wątpienia poprawia reputację marki i stanowi wyraźną przewagę konkurencyjną, szczególnie na rynku lokalnym. 

Jak komunikować działania CSR w marketingu firmy logistycznej?

W działaniach marketingowych firmy transportowej, spedycyjnej i transportowej warto skupić się na strategii CSR, ponieważ dla wielu osób jest ona wyznacznikiem poziomu danego przedsiębiorstwa. Skuteczne strategie komunikacyjne CSR w marketingu obejmują zarówno klasyczne reklamy, jak i kampanie marketingowe, komunikację wewnętrzną i działania public relations.

W reklamach i kampaniach marketingowych warto zwrócić uwagę na zaprezentowanie swojej firmy jako przykład przedsiębiorstwa stawiającego na społeczną odpowiedzialność. Przesłanie powinno być jasne, zwięzłe i zgodne z wartościami firmy. Można je zaprezentować za pomocą filmów, zdjęć czy świadectw wpływu na środowisko i społeczeństwo. Pamiętaj, że media społecznościowe oraz mass media stanowią potężne narzędzie do angażowania odbiorców i komunikowania działań CSR.