Aktualności
Czym Jest Reklama Zewnętrzna? Co Powinieneś O Niej Wiedzieć?
Czy wiesz, czym jest reklama zewnętrzna? Jakie są jej główne cele? Jaki rodzaj reklamy outdoorowej jest najczęściej stosowany? Czy reklamy zewnętrzne muszą pasować do otoczenia? Na którą reklamę zewnętrzną powinien zdecydować się klient? O czym powinien pamiętać producent reklamy zewnętrznej? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.
Czym jest reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna nazywana jest inaczej outdoorową lub OHH. Nazwa ta powstała od angielskich słów "out of home", tłumaczonych jako "poza domem". "Outdoor" również odnosi się do przestrzeni na wolnym powietrzu. Owa reklama jest prezentowana przy zastosowaniu odpowiednich środków lub nośników.
Umieszcza się ją w otwartej przestrzeni, na zewnątrz budynków. Dzięki niej możliwe jest dotarcie nawet do tych odbiorców, którzy nie zwracają uwagi na reklamy w internecie oraz stronią od reklam telewizyjnych i radiowych.
Lokalizacja reklamy outdoorowej
Nośniki reklamy często możemy zobaczyć w przestrzeni publicznej - w pieszych, rowerowych i samochodowych ciągach komunikacyjnych. Reklamy są lokowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, czyli przy chodnikach, deptakach, na poboczach ulic, dróg oraz autostrad.
Znajdziemy je także na pojazdach, w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach autobusowych. Reklam outdoorowych nie brakuje też w kinach i galeriach handlowych. Wszystkie formy treści marketingowej, które są zlokalizowane poza miejscem zamieszkania konsumentów, są reklamami zewnętrznymi.
Reklama dla szerokiego grona odbiorców
Człowiek, który widzi taką reklamę wie, że odbiorców jest znacznie więcej - w końcu przekaz jest adresowany do większej liczby osób, niezależnie od ich wieku, płci i zainteresowań. Dzięki temu nikt nie ma poczucia, że reklama jest zbyt nachalna i niejako narzucona bez poszanowania ich poglądów.
Ponadto, reklamy zewnętrzne są projektowane i wykonywane z jak największą dbałością, dlatego są naprawdę wysokiej jakości. Nie kontrastują z przestrzenią publiczną, w której są umiejscowione. Nie zaburzają w żaden sposób estetyki danego miejsca. Wręcz przeciwnie - reklama i tło idealnie się dopasowują i współgrają ze sobą, co także przekłada się na skuteczność w docieraniu do nowych potencjalnych klientów.
Skuteczność reklamy zewnętrznej
Reklama outdoorowa powstaje po to, by jak najszybciej przekazywać różne treści i informacje. W przypadku tekstu, najlepiej postawić na minimalizm. To perfekcyjnie dopracowana grafika powinna przyciągać spojrzenia innych.
By banery reklamowe były jak najbardziej skuteczne, należy zastanowić się nad idealną wielkością, wysokością i lokalizacją. Trzeba poświęcić czas na znalezienie atrakcyjnego miejsca, które będzie współgrało z reklamą. Jeżeli jakiś element otoczenia może odciągnąć uwagę od reklamy, lepiej kontynuować poszukiwania.
Badanie G-wert
Wszystkie wcześniej wspomniane czynniki pomagają nam ocenić, w jakim stopniu poszczególne nośniki reklamy zewnętrznej i ich lokalizacje są dla innych atrakcyjne. Badania G-wert pokazują, że to, czy nośniki są dobre czy złe jest zależne nie tylko od natężenia ruchu. Na ocenę składają się chociażby ograniczenia w widoczności plakatu czy też oświetlenie nośnika.
Cele reklamy outdoor
Spośród wielu rodzajów reklamy zewnętrznej, część z nich pełni funkcję samodzielnych promocji. Z kolei inne niejako uzupełniają powiązane z nimi dodatkowe reklamy - przykładowo te wyświetlające się w Internecie oraz emitowane w telewizji. Reklama zewnętrzna powstaje, by promować daną usługę lub produkt. Kolejnym powodem jest chęć oswajania marki z dużą liczbą odbiorców.
Reklama pojawia się w zasięgu wzroku odbiorcy. Jednorazowy kontakt trwa zaledwie kilka sekund. Należy jednak pamiętać, że ilekroć odbiorca znajdzie się w okolicy reklamy - zobaczy ją ponownie, co oznacza, że kontakt jest powtarzalny.
Konsument nie ma na to wpływu, nie może wyłączyć reklamy, tak jak zrobiłby to w Internecie. Nie ma możliwości przełączenia na inny kanał jak w telewizji lub na inną stację, tak jak w radiu. Z czasem osoba oglądająca konkretną reklamę któryś raz z kolei może stwierdzić, że warto sprawdzić ofertę danej marki. Reklamy wielkoformatowe trafiają do odbiorcy masowego i mają działanie długofalowe.
Nośniki reklamy zewnętrznej - rodzaje
Zewnętrzna reklama ma wiele formatów i form. Można wykonać ją z różnych materiałów. W zależności od rodzaju, reklama trafia na wszelkiego rodzaju budynki, obiekty budowlane, witryny, gabloty czy też konstrukcje wolnostojące.
Najczęściej spotykanymi rodzajami dużych nośników reklam zewnętrznych są billboardy, banery, plakaty i afisze, citylight, car wrapping, tablice reklamowe i informacyjne, litery przestrzenne 3D czy też reklama świetlna. Natomiast wszelkiego rodzaju naklejki, np. z logo, na ścianę, podłogowe i 3D - to nośniki reklamy małego formatu. Powstają także małoformatowe ścianki i plakaty reklamowe.
Reklama wielkoformatowa
Billboard to tablica reklamowa, zazwyczaj całkiem duża, ponieważ powierzchnia takiej reklamy wynosi od pięćdziesięciu do nawet trzystu metrów kwadratowych. Tablica reklamowa jest lokowana na specjalnych konstrukcjach, słupach lub ścianach budynków. Wykonywana na specjalnym papierze plakatowym, wymaga mocowania odpowiednim klejem, nanoszonym na powierzchnię.
Banery - równie duże jak billboardy, często drukowane na siatce PCV lub papierze. Możemy wyróżnić banery laminowane, powlekane, odblaskowe, Mesh oraz blockout.
Jeśli chodzi o plakaty i afisze, wykorzystywane papiery są odporne na warunki atmosferyczne. W innym przypadku nie mogłyby być umieszczane na tablicach i słupach ogłoszeniowych. Znajdziemy je także na ścianach, witrynach sklepowych, lub w gablotach na przystankach autobusowych.
Citylight to kolejny nośnik reklamy zewnętrznej, występujący w formie plakatu, umieszczanego w ramie lub gablocie. Innymi słowy, jest to podświetlana od wewnątrz tablica reklamowa. Można ją zobaczyć w miastach, na przystankach autobusowych, kolejowych i tramwajowych oraz w ciągach komunikacyjnych pieszych. Najczęściej występuje w rozmiarze 120 x 180.
Z kolei reklamy świetlne są wykonywane w postaci kasetonów, liter 3D, albo innych form przestrzennych. Przyciągają wzrok, są skuteczne nie tylko za dnia, lecz również po zmroku. Są niezwykle atrakcyjne i dodają charakteru konkretnej placówce.
Zobacz jak to działa https://sigmadruk.pl/.
Zalety reklamy zewnętrznej
Niewątpliwie reklama zewnętrzna ma wiele zalet. Największą z nich jest docieranie do szerokiego grona odbiorców w krótkim czasie. Oznacza to, że mimo stosunkowo niewielkiego nakładu finansowego, współczynnik kontaktu reklamy z odbiorcą jest wysoki.
Często taka reklama pojawia się w kilku niedalekich od siebie miejscach w tym samym czasie. Dzięki temu utrwala się w pamięci odbiorcy. Gdy taka osoba będzie musiała podjąć w przyszłości decyzję zakupową - bardzo prawdopodobne, że przypomni sobie o produkcie widzianym na reklamie zewnętrznej. Jeżeli twórca reklamy należycie zadba o przekaz, stworzy niebanalną, dopracowaną grafikę z niewielką ilością tekstu - wtedy reklama będzie zrozumiała dla maksymalnej liczby osób.
Wady reklamy zewnętrznej
Mimo wielu zalet tego typu reklamy, niestety, ma ona też wady. Przede wszystkim, ingeruje w krajobraz, przez co jest często nazywana wizualnym zanieczyszczeniem. Co więcej, niekiedy może emitować rażące światło lub rozpraszać uwagę kierowców
Ponadto, jeżeli wiele różnych reklam pojawi się w niewielkiej przestrzeni, może mieć to negatywny wpływ na skuteczność i czytelność przekazu. Odbiorca ma jednorazowo zaledwie kilka sekund na przyswojenie treści. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dana osoba ma wielokrotny kontakt z reklamą, to przekaz i tak do niej dotrze.
Podsumowanie
Reklama zewnętrzna, kierowana do osób znajdujących się poza domem, występuje w wielu różnych formach. Możemy natknąć się na banery, billboardy czy plakaty na spacerze, w drodze do sklepu lub pracy. Skutecznie przygotowana reklama to taka, która skupia się na dopasowanej grafice, rezygnuje z długich tekstów i jest umieszczana w miejscach użyteczności publicznej. Dzięki reklamie zewnętrznej możliwe jest dotarcie do odbiorcy masowego za stosunkowo niewielką kwotę.