Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Dlaczego Twoja reklama na Facebooku nie działa efektywnie?

Dlaczego Twoja reklama na Facebooku nie działa efektywnie?
2022-07-07


Facebook jest nie tylko jedną z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych, ale także kanałem, za pomocą którego przedsiębiorstwa prowadzą płatne działania marketingowe. Pozornie promocja na Facebooku może wydawać się działaniem bardzo prostym w realizacji, w rzeczywistości trzeba jednak pamiętać o wielu różnych kwestiach. W przeciwnym wypadku reklama na Facebooku będzie nieefektywna. Cenne wskazówki w tej kwestii znajdują się poniżej.


Dlaczego reklama na Facebooku nie jest skuteczna? Oto kilka powodów:

Nie istnieje jeden uniwersalny czynnik, który przekłada się na niską efektywność działań promocyjnych prowadzonych z użyciem tego popularnego kanału social media, jakim jest Facebook.

Poniżej wyszczególniono kilka potencjalnych przyczyn takiego stanu rzeczy:
  • zbyt niskie nakłady finansowe na reklamę Facebook Ads,
  • powielanie schematów, brak kreatywności w reklamach,
  • nieodpowiedni dobór lokalizacji,
  • nieregularne działania,
  • brak testów typu A/B,
  • brak analizy działań prowadzonych przez konkurencyjne podmioty,
  • zawężenie social media marketingu wyłącznie do umieszczania postów.


Zbyt niskie nakłady finansowe na reklamę Facebook Ads

Zbyt niski budżet na działania marketingowe jest problemem spotykanym przede wszystkim wśród przedsiębiorców należących do sektora MŚP. Z drugiej jednak strony także duże firmy popełniają ten błąd.

Zamiast traktować reklamę na Facebooku (Facebook Ads) jako długoterminową inwestycję w rozwój organizacji, przeznacza się w przedsiębiorstwach — jednorazowo! — kilkaset lub kilka tysięcy złotych. Tak skąpy budżet na Facebook Ads nie przyniesie jednak sukcesu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest systematyczne inwestowanie przez okres wynoszący ok. dwa lub trzy kwartały i rewizja przyjętej polityki kosztowej na podstawie efektów działań.


Powielanie schematów i brak kreatywności

Łatwo jest powielać te same schematy w kółko, jednak szybko odbiorcy przestaną się interesować takimi materiałami. Potrzebne jest tutaj kreatywne podejście do reklamy, żeby nie zginąć w tłumie. Obecnie na Facebooku reklamuje się niemal każda firma działająca w segmencie B2C, a użytkownikom stale przedstawiane są reklamy. Warto tutaj przekonać się do kreatywnych rozwiązań takich jak np. wyróżniająca się reklama graficzna, angażujący tekst zachęcający do interakcji, czy formaty wideo lub animacje. 


Nieodpowiedni dobór lokalizacji

Jest to błąd popełniany przede wszystkim przez niewielkie przedsiębiorstwa działające na rynku lokalnym. Z drugiej jednak strony duże firmy także nierzadko ograniczają swoją aktywność np. do miasta i okolic. Jeśli tak jest, konieczne jest dobranie odpowiednich ustawień. Dzięki temu treści będą wyświetlać się np. wyłącznie przez osoby mieszkające w danej lokalizacji (np. duże sklepy spożywcze) lub użytkowników, którzy jedynie podróżują po okolicy (duże restauracje, hotele itp.). Dzięki takiemu podejściu budżet nie będzie przepalany przez reklamy kierowane do osób, które wedle wszelkiego prawdopodobieństwa nie są zainteresowane usługami/produktami reklamodawcy.


Nieregularne działania

Nieregularność działań to poważny błąd właściwie w przypadku każdej formy marketingu, nie tylko promocji realizowanej z użyciem kanałów social media. Sporadyczne umieszczanie postów nie jest działaniem, które pozwoli na zbudowanie stałego grona odbiorców.

Aby zbudować bazę osób regularnie zaglądających na fanpage, niezbędne jest systematyczne dodawanie treści na Facebookowym profilu. W przeciwnym wypadku czytelnicy zniechęcą się i przestaną odwiedzać fanpage. Ponowne przyciągnięcie ich uwagi może być zadaniem znacznie trudniejszym niż pozyskanie nowych klientów.


Brak testów typu A/B

Choć testy typu A/B są kojarzone przede wszystkim z optymalizacją działania sklepów internetowych e-commerce, to tego typu działania zaleca się również w przypadku kampanii realizowanej z użyciem Facebooka. Na czym to polega? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: aby sprawdzić, jaki układ treści na fanpage’u Facebooka zostanie lepiej odebrany przez klienta, należy przygotować dwa układy różniące się na przykład pod kątem:
  • zamieszczanych informacji, w tym także nagłówków,
  • kolorystyki,
  • stosowanych ozdobników graficznych itp.,
  • zdjęć.

Następnym krokiem jest przeanalizowanie liczby i czasu trwania odwiedzin na każdym z wariantów fanpage’a, który został zaprezentowany odbiorcom.


Brak analizy działań prowadzonych przez konkurencyjne podmioty

Chcąc nie chcąc, firma działa w otoczeniu rynkowym, a jednym z istotnych elementów systemu gospodarczego jest konkurencja w branży. Jednym z narzędzi do osiągnięcia sukcesu marketingowego jest tzw. benchmarking, czyli wzorowanie się na praktykach stosowanych przez najlepszych w danej dziedzinie. Oczywiście, benchmarking nie oznacza szpiegostwa gospodarczego czy plagiatu.

Analiza działań wykonywanych przez konkurencję może pozytywnie przełożyć się efektywność reklamy marketingowej na Facebooku. Przykładowo, jeśli zaobserwowano, że konkurencyjna firma regularnie organizuje konkursy na Facebooku, dobrym pomysłem może być zorganizowanie podobnej akcji we własnej firmie.


Zawężenie social media marketingu wyłącznie do umieszczania postów

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że współcześni konsumenci to odbiorcy zwracający uwagę przede wszystkim na treści obrazkowe. Taki stan rzeczy oznacza, że umieszczanie na Facebookowym fanpage’u wyłącznie krótkich komunikatów tekstowych (postów) zdecydowanie nie jest dobrym rozwiązaniem.

Aby przyciągnąć uwagę użytkowników social mediów, konieczne jest stosowanie także takich rozwiązań jak na przykład:
  • kolorowe grafiki z niewielką ilością tekstu,
  • materiały wideo — webinar to praktyka powszechnie stosowana w tak różnorodnych branżach, jak na przykład beauty&kosmetyka, ale także prawo, księgowość i podatki. Przykładowo, ostatnie miesiące to wręcz „wysyp” filmików zawierających wywiady z księgowymi czy doradcami podatkowymi omawiającymi zapisy Polskiego Ładu.

W zasadzie nie powinno nikogo dziwić, że odbiorcy treści w XXI wieku preferują treści wideo. Taki przekaz skuteczniej przekazuje treści niż suche komunikaty tekstowe.


Skuteczna reklama na Facebooka — potrzebna nie tylko wiedza, ale także… dobra organizacja działań

Wyżej wymienione powody niskiej skuteczności marketingu na Facebooku to tylko niektóre spośród wszystkich możliwych przyczyn. Jak widać, wiele błędów wynika nie tylko ze stricte technicznych kwestii. Część z nich to błędy w zakresie organizacji oraz niezrozumienie tego, czym tak naprawdę jest promocja firmy w sieci oraz jedna z dziedzin tego zagadnienia — social media marketing. Co ciekawe, tego typu błędy to nie tylko domena firm z sektora MŚP, ale także błąd popełniany przez duże przedsiębiorstwa.

Oczywiście, nie zmienia to faktu, że wciąż ważne są bardziej „techniczne” działania jak na przykład umieszczanie formularzy kontaktowych czy pikseli.


Skuteczna promocja na Facebooku — we własnym zakresie czy z wykorzystywaniem profesjonalnych usług marketingu online?

W wielu przedsiębiorstwach działania w ramach marketingu internetowego jest realizowanych przez wewnętrzne działy marketingowe. Nie oznacza to jednak, że taka organizacja stanowi jedyny możliwy sposób działania. Ostatnie lata to znaczny wzrost popularności outsourcingu, czyli zlecania profesjonalnych usług zewnętrznym podmiotom.

Takie podejście to wiele korzyści, w tym między innymi ograniczenie kosztów (finansowych — na wyposażenie stanowiska pracy — oraz czasowych w związku z rekrutacją pracowników). Przedsiębiorstwo może zlecić optymalizację social media marketingu zewnętrznym specjalistom, powierzając swoim pracownikom inne niezbędne zadania do realizacji. Do firm, które zajmują się profesjonalnie kampaniami reklamowymi na Facebooku, należy Space Ads. Oprócz marketingu na Facebooku, w zakres usług świadczonych przez Space Ads wchodzi również optymalizacja działań w Google Ads, TikTok Ads, Instagram Ads, Allegro Ads i wielu innych.


Dlaczego Twoja reklama na Facebooku nie działa efektywnie? Podsumowanie

W tekście zostały opisane przykładowe powody, które sprawiają, że reklama z użyciem platformy społecznościowej nie jest skuteczna. Dzięki zniwelowaniu wskazanych czynników można pozbyć się problemu. Nie jest to zadanie proste, ale wykonalne.

Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwo osiągnie sukces w kampanii marketingowej online. Wręcz przeciwnie: konieczne jest także wykorzystanie innych narzędzi promocji w sieci. Do zalecanych działań w tym zakresie należą między innymi następujące metody: płatne reklamy (Google Ads), content marketing oraz e-mail marketing. Jedynie połączenie wszystkich tych działań daje szanse na osiągnięcie sukcesu. 

Chcesz, żeby Twoja reklama na Facebooku wykorzystywała pełen potencjał? Zapytaj o bezpłatną wycenę już teraz!

https://spaceads.pl/facebook-ads/#kontakt