Aktualności
Dlaczego Twoja reklama na Facebooku nie działa efektywnie?
Facebook jest nie tylko jedną z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych, ale także kanałem, za pomocą którego przedsiębiorstwa prowadzą płatne działania marketingowe. Pozornie promocja na Facebooku może wydawać się działaniem bardzo prostym w realizacji, w rzeczywistości trzeba jednak pamiętać o wielu różnych kwestiach. W przeciwnym wypadku reklama na Facebooku będzie nieefektywna. Cenne wskazówki w tej kwestii znajdują się poniżej.
Dlaczego reklama na Facebooku nie jest skuteczna? Oto kilka powodów:
Nie istnieje jeden uniwersalny czynnik, który przekłada się na niską efektywność działań promocyjnych prowadzonych z użyciem tego popularnego kanału social media, jakim jest Facebook.
- zbyt niskie nakłady finansowe na reklamę Facebook Ads,
- powielanie schematów, brak kreatywności w reklamach,
- nieodpowiedni dobór lokalizacji,
- nieregularne działania,
- brak testów typu A/B,
- brak analizy działań prowadzonych przez konkurencyjne podmioty,
- zawężenie social media marketingu wyłącznie do umieszczania postów.
Zbyt niskie nakłady finansowe na reklamę Facebook Ads
Zbyt niski budżet na działania marketingowe jest problemem spotykanym przede wszystkim wśród przedsiębiorców należących do sektora MŚP. Z drugiej jednak strony także duże firmy popełniają ten błąd.
Zamiast traktować reklamę na Facebooku (Facebook Ads) jako długoterminową inwestycję w rozwój organizacji, przeznacza się w przedsiębiorstwach — jednorazowo! — kilkaset lub kilka tysięcy złotych. Tak skąpy budżet na Facebook Ads nie przyniesie jednak sukcesu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest systematyczne inwestowanie przez okres wynoszący ok. dwa lub trzy kwartały i rewizja przyjętej polityki kosztowej na podstawie efektów działań.
Powielanie schematów i brak kreatywności
Łatwo jest powielać te same schematy w kółko, jednak szybko odbiorcy przestaną się interesować takimi materiałami. Potrzebne jest tutaj kreatywne podejście do reklamy, żeby nie zginąć w tłumie. Obecnie na Facebooku reklamuje się niemal każda firma działająca w segmencie B2C, a użytkownikom stale przedstawiane są reklamy. Warto tutaj przekonać się do kreatywnych rozwiązań takich jak np. wyróżniająca się reklama graficzna, angażujący tekst zachęcający do interakcji, czy formaty wideo lub animacje.
Nieodpowiedni dobór lokalizacji
Jest to błąd popełniany przede wszystkim przez niewielkie przedsiębiorstwa działające na rynku lokalnym. Z drugiej jednak strony duże firmy także nierzadko ograniczają swoją aktywność np. do miasta i okolic. Jeśli tak jest, konieczne jest dobranie odpowiednich ustawień. Dzięki temu treści będą wyświetlać się np. wyłącznie przez osoby mieszkające w danej lokalizacji (np. duże sklepy spożywcze) lub użytkowników, którzy jedynie podróżują po okolicy (duże restauracje, hotele itp.). Dzięki takiemu podejściu budżet nie będzie przepalany przez reklamy kierowane do osób, które wedle wszelkiego prawdopodobieństwa nie są zainteresowane usługami/produktami reklamodawcy.
Nieregularne działania
Brak testów typu A/B
Choć testy typu A/B są kojarzone przede wszystkim z optymalizacją działania sklepów internetowych e-commerce, to tego typu działania zaleca się również w przypadku kampanii realizowanej z użyciem Facebooka. Na czym to polega? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: aby sprawdzić, jaki układ treści na fanpage’u Facebooka zostanie lepiej odebrany przez klienta, należy przygotować dwa układy różniące się na przykład pod kątem:
- zamieszczanych informacji, w tym także nagłówków,
- kolorystyki,
- stosowanych ozdobników graficznych itp.,
- zdjęć.
Następnym krokiem jest przeanalizowanie liczby i czasu trwania odwiedzin na każdym z wariantów fanpage’a, który został zaprezentowany odbiorcom.
Brak analizy działań prowadzonych przez konkurencyjne podmioty
Zawężenie social media marketingu wyłącznie do umieszczania postów
- kolorowe grafiki z niewielką ilością tekstu,
- materiały wideo — webinar to praktyka powszechnie stosowana w tak różnorodnych branżach, jak na przykład beauty&kosmetyka, ale także prawo, księgowość i podatki. Przykładowo, ostatnie miesiące to wręcz „wysyp” filmików zawierających wywiady z księgowymi czy doradcami podatkowymi omawiającymi zapisy Polskiego Ładu.
W zasadzie nie powinno nikogo dziwić, że odbiorcy treści w XXI wieku preferują treści wideo. Taki przekaz skuteczniej przekazuje treści niż suche komunikaty tekstowe.
Skuteczna reklama na Facebooka — potrzebna nie tylko wiedza, ale także… dobra organizacja działań
Skuteczna promocja na Facebooku — we własnym zakresie czy z wykorzystywaniem profesjonalnych usług marketingu online?
Dlaczego Twoja reklama na Facebooku nie działa efektywnie? Podsumowanie