Aktualności
Druk soczewkowy i jego zalety
Odkąd Johann Gutenberg wynalazł druk w połowie XV wieku, przeszedł on wiele modyfikacji. Obecnie stosowane są nowoczesne technologie druku, pozwalające na tworzenie złudzenia optycznego w trójwymiarze. Na czym polega druk soczewkowy i jakie są jego zalety?
Produkcja druku w trójwymiarze
Druk soczewkowy jest specyficzną technologią tworzenia wydruków, pozwalającą na stworzenie na płaskiej powierzchni, np. na kartce papieru, trójwymiarowego obrazu świata, a nawet animacji. Obserwujemy wciąż bardzo dynamiczny rozwój technik wydruku i produkcji. Do produkcji druku soczewkowego wykorzystywana jest specjalna folia z soczewkami o liniaturach od 10 do 150 lpi. Folia, na której realizowany jest druk soczewkowy, jest idealnie przeźroczysta i nie pochłania światła, przez co wydruki pozostają bardzo wyraźne i jasne, w przeciwieństwie do druku techniką barierową.
Druk tego typu polega na pokrywaniu plastikowego substratu rzędami drobnych soczewek, co umożliwia stworzenie iluzji optycznej. Druk ten nazywany również lentykularnym, podbija branżę reklamową, pozwalając na wyróżnienie materiałów reklamowych danej firmy na tle konkurencji, bez konieczności wprowadzania innowacji produktowych czy inwestowania w inne narzędzia marketingowe. Na rynku jak dotychczas druk soczewkowy jest wykorzystywany jedynie w niewielkim stopniu, dlatego każda kampania wykorzystująca tą technikę przyciąga uwagę nie tylko potencjalnych klientów, ale i konkurentów czy specjalistów z branży marketingowej.
Obecnie druk soczewkowy staje się coraz bardziej dostępny, a postęp techniczny pozwolił na znaczące obniżenie kosztów wewnętrznej produkcji soczewkowej, nawet jeśli nakład druku jest niewielki. Aby wprowadzić druk soczewkowy do użytku w przedsiębiorstwie należy przeszkolić pracowników i zainwestować w odpowiednie, zaawansowane narzędzia. Druk soczewkowy pozwala na tworzenie na kartce papieru dowolnych kompozycji graficznych, oddziałujących na wyobraźnię odbiorcy.
Najnowszą metodą technologii druku trójwymiarowego jest druk na folii typu fly-eye, którego zaletą jest umożliwienie danej osobie obserwowania głębi ze wszystkich kątów patrzenia, w przeciwieństwie do konwencjonalnego druku 3D, wymagającego obserwacji prostopadłej do zadrukowanego arkusza.
Wykorzystanie druku soczewkowego w praktyce
W marketingu druk soczewkowy może być wykorzystany do stworzenia form reklamowych silnie przykuwających uwagę odbiorców. Badania rynku wskazują, że obrazy 3D silniej oddziałują na adresatów, niż obrazy tradycyjne. Statystycznie osoba oglądająca kartę zadrukowaną metodą druku soczewkowego 3D poświęca na ten cel 4 razy więcej czasu w porównaniu do oglądania obrazów płaskich. Dodatkowo, zwiększa się koncentracja na obrazie 3D - 5-krotnie.
Wykres 1.
Koncentracja uwagi odbiorcy na obrazie (dane stosunkowe)
Źródło: na podstawie badania Market Watch
Badania przeprowadzone przez Market Watch wskazują, że w większości przypadków (88%) oglądający preferują i wybierają obrazy trójwymiarowe, oceniając je jako bardziej atrakcyjne i interesujące w ich percepcji. Druk soczewkowy jest na tyle realistyczny, że ma się wrażenie rzeczywistego istnienia obok nas wydrukowanych obrazów - np. zwierząt czy twarzy ludzkich. Obok obrazów stworzonych w tej technologii nie można przejść obojętnie. Zawsze wzrok osoby patrzącej bezwiednie skieruje się w stronę takiego materiału.
Wykres 2.
Preferencja odbiorców w zakresie obrazów standardowych i 3D
W związku z powyższym wyższe nakłady poniesione na kampanie wykonane właśnie w tej technologii zwracają nam się poprzez większą ich rozpoznawalność przez odbiorców oraz znaczne wyróżnienie się spośród innych form reklamy.
Druk soczewkowy 3D może znaleźć swoje zastosowanie do produkcji:
- wszelkich materiałów reklamowych - plakatów, ulotek, podkładek pod myszy i innych gadżetów,
- zabawek dla dzieci,
- materiałów biurowych,
- pocztówek itp.
Coraz większym zainteresowaniem cieszy się również reklama zewnętrzna i wewnętrzna w formacie citylight. Druk lentykularny w dużym formacie można wykonać również poprzez łączenie ze sobą arkuszy 120 x 180 cm tworząc niepowtarzalne projekty o powierzchniach kilkudziesięciu metrów kwadratowych.
Poprzez druk soczewkowy można przekazać unikalne informacje - ruch, przeobrażenie, zmianę - efekty, których wykreowanie w standardowym druku jest niemożliwe. Istnieje możliwość zastosowania kilku reklam stworzonych w technologii druku soczewkowego na niewielkiej, drogiej powierzchni reklamowej, przez co intensyfikujemy przekaz - potencjalni odbiorcy będą widzieli kilka obrazów na tej samej powierzchni, w zależności od obranego kąta patrzenia.
Z wykorzystaniem druku soczewkowego można przeprowadzić innowacyjną kampanię reklamową każdego produktu lub usługi. Przyciągnie ona uwagę swoim trójwymiarowym, ruchomym obrazem, pomimo, że np. plakat zostanie wydrukowany na zwykłej kartce papieru.
Więcej na:
http://www.reklama.pl/firma/3d-print,7515
lub na stronie www