Aktualności
DRUKARKI WIELKOFORMATOWE HP LATEX – UNIWERSALNOŚĆ PRZEDE WSZYSTKIM
2017-09-04
Prawdopodobnie nikt nie przypuszczał, że rok 2008 będzie punktem zwrotnym dla rynków, w których tak istotny jest druk wielkoformatowy. Zaprezentowana przez HP pierwsza generacja technologii lateksowej szybko przypadła do gustu użytkownikom i stała się wiodącą technologią dla branży LFP. Był to moment, w którym firmy zaczęły zastępować swoje urządzenia solwentowe nowoczesnymi drukarkami HP Latex. Kolejne generacje HP Latex tj. II oraz III (najnowsza) przyniosły kolejne udoskonalenia, wobec których użytkownicy nie mogli przejść obojętnie. Obecnie technologia HP Latex kojarzona jest z niezawodnością, uniwersalnością oraz ekologią, która umożliwiała podbijanie nowych rynków, które nie są dostępne dla technologii solwentowej (podstawą tuszu tych urządzeń są toksyczne, lotne rozpuszczalniki).
Kluczem do sukcesu w HP Latex jest tusz, którego skład bazuje na wodzie. Pozostałe składniki to polimer lateksowy, zmiękczacze podłoża oraz pigment. Taki skład chemiczny czyni go w pełni ekologicznym. Wydruki są bezwonne i bezpieczne dla ludzkiego zdrowia, co umożliwia zastosowanie tej technologii w obszarze takim jak wysokomarżowy rynek dekoracji wnętrz, który jest niedostępny dla szkodliwych wydruków wykonanych za pomocą ploterów solwentowych.
Na uwagę zasługuje także znaczna elastyczność tuszu lateksowego HP, która jest największa na rynku i umożliwia wykorzystanie go w dziedzinach, w których rozciągliwość jest wysoce pożądana jak np. w aplikacjach grafik samochodowych (link). Istotna jest także odporność druku na zarysowania. Jego trwałość jest wysoka i w pełni porównywalna z technologią solwentową.
Ważnym aspektem aplikacji tworzonych przy użyciu HP Latex jest fakt, że wydruki wychodzą z urządzenia suche. Jest to ważne podczas zadruku folii dedykowanych np. na pojazdy, które bez zbędnych procesów odparowywania mogą być poddawane wycinaniu, laminacji i wyklejaniu. W przeciwieństwie do technologii solwentowej, dla wydruków HP Latex, nie jest wymagane czasochłonne odgazowywanie trwające nawet do 48h. Na takiej przewadze korzysta nie tylko segment aplikacji grafik samochodowych, zdecydowanie korzysta Klient końcowy, dla którego każde zlecenie może zostać wykonane w o wiele krótszym czasie.
Firmy, które zdecydowały się zainwestować w technologię HP Latex, nie tylko zyskały niezawodne urządzenie dające wydruki wysokiej jakości, ale przede wszystkim konkurencyjność i nieocenioną możliwość praktycznie bezkosztowego poszerzenia swojej oferty. Wynika to z faktu, że technologia jest niezwykle uniwersalna. Pozwala tworzyć w pełni ekologiczne aplikacje, których podstawą mogą być różnorodne materiały – papier, tapety, folie, banery czy tkaniny.
Jak się okazuje to właśnie druk bezpośredni na tekstyliach jest jedną z najbardziej pożądanych zalet technologii HP Latex, gdyż umożliwia dostęp do potężnego rynku zarówno reklamowego jak i dekoracji wnętrz opartego w dużej mierze na tkaninach. Dzięki HP Latex drukować możemy na:
- banerach tekstylnych (systemy wystawiennicze, scenografie teatralne, ekspozycje, dekoracje),
- tkaninach do podświetleń (grafika reklamowa),
- lekkich tkaninach poliestrowych (flagi),
- cienkich półprzeźroczystych tkaninach poliestrowych – typu woal (firany, inne elementy wystroju wnętrz),
- tkaninach roletowych (rolety, markizy)
- mikrofibrze (poduszki, reklamowe ściereczki do okularów),
- tkaninach blockout’owych (banery, systemy prezentacyjne, rolety),
- tkaninach obiciowych (meble tapicerowane).
Firmy pragnące rozpocząć swoją przygodę z drukiem tkanin powinny zainteresować się modelami L365 oraz L375, które umożliwiają zadruk materiałów o maksymalnej szerokości 1,63m. Są to najtańsze modele HP Latex z Ink kolektorem, które umożliwiają bezpośredni druk na tkaninach. W stosunku do innych rozwiązań dostępnych na rynku, HP Latex zdecydowanie skraca czas produkcji. Oba modele posiadają bardzo korzystny stosunek ceny do możliwości co sprawia, że należą do najczęściej nabywanych urządzeń z rodziny HP Latex. Zasadnicza różnica obu modeli sprowadza się do wielkości stosowanych wkładów z tuszem. Model L375 pracuje w trybie dużych zbiorników o objętości 3l, natomiast L365 – 775ml. Warto podkreślić, fakt że Integart rozwija segment tkanin znacząco; obok materiałów takich marek jak: Neschen, Apex Premium czy Mitylon –mikrofibra, od września 2017 pojawia się w ofercie gama produktów firmy Aurich Textilien (link).
Oba urządzenia wyposażono w spektrofotometr umożliwiający łatwe i szybkie tworzenie własnych profili ICC. Ponadto daje on możliwość drukowania wieloetapowego oraz przebiegającego częściowo na różnych urządzeniach HP Latex. Dzięki temu różnica kolorów nie będzie widoczna dla oka ludzkiego, a wieloczęściowa aplikacja po złożeniu będzie tworzyć jedną całość.
HP Latex L365/L375 wyposażono także w opcję automatycznego druku dwustronnego (system OMAS) co znacznie poszerza zakres możliwości obu urządzeń o chociażby produkcję banerów dwustronnych czy reklam podświetlanych. Urządzenia drukują w rozdzielczości do 1200dpi przy prędkości maksymalnej 31m2/h. Tak wysoka prędkość z jednoczesnym utrzymaniem jakości jest możliwa dzięki wkładowi optimizera, który rozpraszany na powierzchni zadrukowanego materiału przyczynia się do znacznej poprawy w precyzyjnym nanoszeniu mikrokropel tuszu nawet na nośnikach o chropowatej powierzchni i różnej jakości.
HP Latex 365 oraz 375 posiadają znaczne usprawnienia dotyczące zdalnego nadzoru nad urządzeniem. Jest to możliwe z poziomu aplikacji HP Latex Mobile, którą można zainstalować na własnym smartfonie. Rozwiązanie sprawuje się bardzo dobrze szczególnie w modelu L375, w którym zastosowano duże 3-litrowe zbiorniki z tuszem pozwalające na długą, zautomatyzowaną i nieprzerwaną pracę np. w nocy.
Jak widać technologia HP Latex niesie za sobą wiele korzyści, które przy umiejętnym zastosowaniu pozwolą wskazać firmom nowy kierunek rozwoju. Możliwość druku na wielu różnych mediach, w technologii opartej na ekologii i niezawodności to wyjątkowe korzyści – użytkowości i ponadczasowości. Szeroki uniwersalizm technologii HP Latex sprawia, że poszerzanie oferty jest naprawdę proste.
Wersja PDF artykułu – pobierz