Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Fotografia produktowa, reklamowa, wizerunkowa — czym jest, dla kogo?

Fotografia produktowa, reklamowa, wizerunkowa — czym jest, dla kogo?
2023-02-08


Fotografie znane są nam już od 1839 roku, kiedy to L. J. Daguerre zademonstrował zdjęcie fotograficzne otrzymane na warstewce jodku srebra. Przez lata technologia ta znacznie się rozwinęła. Odpowiedzią na potrzeby odbiorców są także coraz to nowsze typy zdjęć. Dzisiaj na tapet bierzemy fotografię produktową, reklamową oraz wizerunkową. Czy wszystkie te sesje łączy wspólny mianownik? Dla kogo i w jakim celu są wykonywane?

Fotografia produktowa, reklamowa, wizerunkowa — czy to to samo?

Osoby, które nie są zainteresowane fotografią oraz te, które nie korzystają z usług profesjonalistów w tym zakresie, bardzo często nie wiedzą, jak wiele typów sesji można wyróżnić i na czym one tak właściwie polegają. Warto jednak wiedzieć, że fotografia produktowa, reklamowa i wizerunkowa to nie to samo. Poniżej wyjaśniamy, co je charakteryzuje oraz dla kogo i w jakich przypadkach są wykonywane.


Na czym polegają sesje zdjęciowe reklamowe?

Fotografia reklamowa nazywana jest także komercyjną. Jej celem jest takie wykonanie zdjęć, by zachęcały one potencjalnego klienta do kupna, ponieważ pozwalają na zaprezentowanie przedmiotu w korzystny sposób. Mogą także zachęcać do skorzystania z danej usługi, wzbudzając zaufanie oraz budując pozytywny wizerunek danej marki w oczach potencjalnego kupca. Są one wykorzystywane w wielu różnych branżach, ponieważ mogą być dopasowane do potrzeb przedsiębiorstwa i pomóc osiągnąć mu założone cele — z sesji tego typu korzystają: restauracje, hotele, sieci handlowe, prywatne szkoły, placówki medyczne, instytucje finansowe, deweloperzy czy korporacje.

W fotografii reklamowej wykorzystuje się:

  • zdjęcia produktowe,
  • fotografię kulinarną,
  • zdjęcia wnętrz, architektury,
  • fotografię wizerunkową.

Czym jest fotografia produktowa?

Fotografia produktowa, reklamowa u fotografa (www.joanna kaźmierczak.pl), który ma wiedzę i doświadczenie będzie wyróżniać się ciekawą kompozycja, doskonałą jakością, a także techniką wykonania oraz profesjonalną, ale nie nachalną obróbką. To niezwykle ważne, ponieważ tego typu zdjęcia mają nie tylko stawiać produkt w dobrym świetle, ale także posiadać walor informacyjny, który pozwala klientowi na dokładne zapoznanie się z jego cechami. Wykonanie dobrego zdjęcia tego typu, które będzie dokładne i zachęcające, nie jest łatwe, dlatego dobrze jest zlecić je profesjonalnym fotografom.

Fotografia produktowa opiera się na kilku typach zdjęć: packshoty, bezcieniowe, stylizowane, katalogowe oraz coraz popularniejsze 360, która pozwalają na obejrzenie produktu z każdej strony dzięki zastosowaniu animacji obrotowych 360° bądź 180°.

Bazują na nich sklepy internetowe oraz osoby i firmy prowadzące sprzedaż za pomocą social mediów.


Kto potrzebuje fotografii wizerunkowych?

Drugim z często wykonywanych typów fotografii reklamowej są sesje wizerunkowe. Wykonywane są głównie w celu prezentacji i promocji osób, grup, a także zespołów. Dodatkowo pozwalają one budowanie pozytywnego obrazu danej persony lub firmy oczach klientów i potencjalnych kontrahentów i wzrost zaufania, gdyż nie jest ona anonimowa, zyskuje ludzką twarz.

Zdjęcia wizerunkowe bardzo często wykorzystywane są:

  • na stronie internetowej,
  • na blogu firmowym,
  • w stopce w e-mailach,
  • na profilach społecznościowych,
  • na wizytówkach,
  • w CV.

W fotografii wizerunkowej najczęściej wykonuje się tzw. headshoty, czyli portrety, jednak organizowane są także stylizacje wizerunkowe oraz reportaże eventowe. To kolejna z gałęzi, która wymaga zatrudniania specjalisty do wykonania zdjęć, ponieważ fotografie złej jakości mogą negatywnie wpływać na postrzeganie firmy i spowodować odpływ klientów czy potencjalnych współpracowników.