Aktualności
Ile zarabia copywriter? Przegląd stawek na rynku
Copywriter to zawód, który najprościej mówiąc, polega na tworzeniu różnego rodzaju treści. Do niedawna uważało się, że aby nazywać siebie copywriterem, zlecenie musi dotyczyć wyłącznie reklamy – jednak w dzisiejszych czasach zajmuje się on również tekstami wysoce merytorycznymi.
Zapotrzebowanie na usługi copywritingu jest wysokie, jednak z drugiej strony mamy bardzo niski „próg wejścia” na ten rynek. Dlatego zlecając teksty, warto raczej skierować swoją ofertę do bardziej doświadczonych copywriterów – oczywiście jeśli dysponujesz ku temu odpowiednim budżetem.
Od czego zależą zarobki copywritera?
Domyślam się jednak, że możesz tu trafić z drugiej strony – zastanawiasz się czy praca copywritera jest opłacalna. Wszystko zależy od tego, jaką jakość oferujesz i jak dobrze się zaprezentujesz swojemu potencjalnemu klientowi/pracodawcy.
Doświadczenie i portfolio copywritera
Copywriterzy, którzy posiadają solidnie udokumentowane portfolio, mają zdecydowanie większą szansę na uzyskanie lepszego wynagrodzenia – natomiast dla zlecającego, jest to świadomość, że robota nie zostanie „spartaczona”.
Niestety takie są fakty. Jednakże brak doświadczenia nie jest przeszkodą, aby stworzyć ciekawie prezentujące się portfolio. Wystarczy trochę kreatywności – przecież temat możesz wymyśleć samodzielnie i nieodpłatnie napisać o nim artykuł. Zastanów się, jakie branże są obecnie na fali wzrostu lub stwórz treść, na której tematyce dobrze się znasz. Jedno jest pewne – portfolio musi być perełką!
Ile zleceń/ile pracuje copywriter?
Oczywiście trzeba też wziąć pod uwagę czy mówimy o zawodowym, pełnoprawnym copywritingu prowadzonym pod sztandardem własnej firmy czy też o dodatkowej formie zarobku na umowę o dzieło.
Copywriting jest elastyczny – możesz szukać także zatrudnienia na pełny etat lub jego część. Zapotrzebowanie również jest wysokie, więc jeśli masz talent do tworzenia treści – spróbuj!
Sposoby rozliczenia z copywriterem
Pora na konkretne stawki. Podzielimy je jednak na senior copywriterów, mid copywriterów jak i junior copywriterów. Kolejne rozdzielenie będzie natomiast dotyczyć formy zatrudnienia.
- Doświadczony copywriter – przy rozliczeniu w oparciu o znaki może liczyć na stawki rzędu 60 zł netto/1000 zzs wzwyż. Na umowę godzinową to nawet do 100 zł na godzinę. Mowa oczywiście o „wyjadaczach”, którzy dostarczają wyłącznie „perełki”. Sprawdź przykładowy cennik www.wordmatters.pl/cennik-copywritera!
- Mid copywriter – czyli osoba z pewnym doświadczeniem, która może pochwalić się ciekawymi projektami na swoim koncie. Mid copywriter weźmie od 35 zł netto za 1000 zzs, natomiast w pracy na etacie – około 40-50 zł godzinowo.
- Początkujący copywriter – omijaj raczej platformy, które po pierwsze mało płacą, a po drugie nie dadzą Ci rozwinąć skrzydeł. Niskie wymagania sprawiają, że staniesz się „klepaczem” piszącym na czas, a to dalekie od prawdziwego copywritingu. Stawki za znaki to mniej więcej 15-20 zł netto za 1000 zzs. W agencji reklamowej możesz liczyć natomiast na około 25 – 35 zł na godzinę.
Artykuł przygotowany przez WordMatters!