Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Jak skuteczne pozycjonować stronę? [PORADNIK]

Jak skuteczne pozycjonować stronę? [PORADNIK]
2019-12-10


Skuteczne pozycjonowanie serwisu powinno przyczynić się do poprawy jego widoczności w wyszukiwarkach. Jednak nie jest to takie proste, a niektóre działania mogą przynieść odwrotny skutek od zamierzonego. Czasami strona spada w wynikach organicznych. Gorzej, gdy jeszcze zostaje nałożona kara od Google, szczególnie algorytmiczna. Sprawdźmy zatem, jak efektywnie pozycjonować stronę w Google i na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, aby mieć dobrą skuteczność.

Analizujemy widoczność serwisu na określone frazy

To jest punkt wyjścia do dalszych działań SEO. Dokładne zbadanie widoczności strony firmowej bądź sklepu internetowego pozwala uzyskać pierwsze odpowiedzi na pytanie, co funkcjonuje dobrze, a co wymaga poprawy. W celu takiej analizy warto wykorzystać darmowe narzędzie Google Search Console, które umożliwia nam profesjonalną optymalizację strony pod kątem SEO i jest źródłem bardzo ważnych informacji o naszej stronie, jeżeli chodzi o widoczność w Google.

GSC pozwala dodać mapę witryny, a jednocześnie daje sposobność przeglądania statystyk indeksowania serwisu przez roboty Google. Narzędzie to poza tym przydaje się w analizie linków prowadzących do strony oraz linków wewnętrznych. Jednak przede wszystkim jest wyjątkowo przydatne podczas analizy widoczności serwisu w wynikach organicznych Google i to na różnorodne słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników.

Wszystkie zebrane dane możemy wykorzystać w dalszych działaniach. Kluczowe jest przejrzenie fraz, na które nasz serwis pojawia się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj przede wszystkim o frazy z TOP 10, ponieważ to właśnie one dają nam największy i często najwartościowszy ruch. Jednak i w tym przypadku można spróbować poprawić ich pozycję, jeżeli nie ma ich w TOP 3.

Te słowa kluczowe mają oczywiście największy potencjał, ale nie możemy też zapominać o hasłach znajdujących się na drugiej stronie wyników wyszukiwania - one również mają szansę, aby znaleźć się w miarę szybko na stronie pierwszej.

Warto także pamiętać, że niektóre frazy kluczowe mają charakter sezonowy. Dotyczy to na przykład oferty sklepów internetowych, ale również serwisów firm usługowych (oferujących odśnieżanie dachów czy koszenia trawnika).

Zobacz wideo poradnik



Zobacz najdłuższy poradnik z ofertą skutecznego pozycjonowania stron w Google - https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/

pozycjonowanie stron

Badamy naszą bezpośrednią konkurencję

Jeżeli zastanawiamy się, jak efektywnie pozycjonować serwis, to nie możemy pomijać dokładnej analizy bezpośredniej konkurencji. Dotyczy to innych stron internetowych, które oferują identyczne bądź podobne produkty (albo usługi). Przy okazji warto wspomnieć o konkurencji pośredniej czyli serwisów pojawiający się w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe związane z naszą ofertą, jednak przedstawiające wyłącznie opinie i komentarze. Chodzi tutaj głównie o blogi, fora oraz strony tematyczne.

W dokładnym badaniu bezpośredniej konkurencji w kontekście SEO pomocne okazują się narzędzia specjalistyczne - przede wszystkim SEMSTORM, SENUTO, AHREFS. Dobrze, kiedy nasz serwis ma dobrą widoczność w wyszukiwarkach, ponieważ to ułatwia analizę konkurencji z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi. W innym przypadku musimy zbadać bezpośrednią konkurencję samodzielnie.

Czasami okazuje się, że znana firma w naszej branży nie ma strony internetowej. To dobra wiadomość, ponieważ taka marka nie stanowi dla nas bezpośredniej konkurencji SEO.

Wybieramy optymalne słowa kluczowe

Bardzo ważnym elementem tworzenia skutecznych strategii SEO jest wybór optymalnych fraz kluczowych do promocji naszego serwisu. W tym celu wykorzystujemy wszelkie dane zebrane podczas sprawdzania aktualnej widoczności strony internetowej. Bywa i tak, że nasza witryna wyświetla się na wiele zapytań. Jednak najczęściej tych słów kluczowych jest zdecydowanie za mało, a przez to ograniczamy sobie organiczny ruch z wyszukiwarek.

Dlatego powinniśmy przygotować jak najdłuższą listę haseł, które mogą skutkować wysoko liczbą wizyt w naszym serwisie i wygenerować klientów.

Doskonale do tego zadania nadaje się:

  • Google Keyword Planner - darmowe i najpopularniejsze narzędzie;
  • Odpowiednio skonfigurowana wyszukiwarka w naszym serwisie, która pozwala uzyskać odpowiedź na pytanie, co wpisują użytkownicy;
  • Google Search Console - również darmowe narzędzie pokazujące frazy, na jakie nasza strona się wyświetla. Warto pamiętać, że nie sprawdzimy tego dla nowych domen, które budują swoją pozycję od zera.

Analizę danych z powyższych źródeł najlepiej przeprowadzić za pomocą jednego z zaawansowanych narzędzi SEO jakim jest np. SENUTO. Dzięki temu jesteśmy w stanie dokładnie zrozumieć, czego szukają użytkownicy.

Jeżeli zależy nam na efektywnym pozycjonowaniu serwisu, to nie możemy ograniczać się do kilku czy nawet kilkunastu fraz kluczowych. Zasada jest taka, że im więcej uda nam się znaleźć słów kluczowych, tym większa szansa na pozyskanie wielu nowych klientów.

Warto mieć na uwadze, że użytkownicy czasami wpisują w wyszukiwarkę niezwykle precyzyjne zapytania. Przykładowo, zamiast ogólnego słowa “maszyna czyszcząca” zostaje zastąpiona bardziej szczegółowym “maszyna czyszcząca do podłóg multi-matic.pl”. Mamy tu do czynienia z rozbudowanymi frazami kluczowymi z tak zwanego długiego ogona.

Jeżeli dobrze poznamy tego typu hasła, to możemy je wykorzystać do zwiększenia widoczności naszej strony internetowej. Warunkiem jest jednak przypisanie fraz long tail do konkretnych podstron serwisu. Jeżeli to niemożliwe, musimy utworzyć nowe strony docelowe - tylko w ten sposób możemy naprawdę efektywnie pozycjonować stronę www. Co ważne, pozycjonowanie strony na hasła z długiego ogona okazuje się nie tylko tańsze, ale również pozwala zwiększyć poziom konwersji.

Optymalizujemy treści znajdujące się na stronie

Wiele osób nadal o tym zapomina. Dlatego ciągle można znaleźć strony internetowe z niezwykle ubogim contentem czy poważnymi błędami ortograficznymi. Strony, na których próżno szukać odpowiedzi na określone pytania oraz potrzeby użytkowników wyszukiwarki Google.

Niemożliwe jest pozyskanie wiernych klientów, jeżeli nie zadbamy o teksty wysokiej jakości - odpowiednio długie i szczegółowe, a przede wszystkim merytoryczne i rzeczywiście przydatne dla użytkowników. Dobrym pomysłem okazuje się też prowadzenie bloga firmowego. Dzięki temu możemy zaprezentować się jako profesjonaliści w swojej dziedzinie.

Optymalizacja treści od kątem SEO powinna również uwzględniać odpowiedni poziom nasycenia słowami kluczowymi. Nie oznacza to, że tekst ma zostać nimi przesycony. Taki content przestaje być ciekawy dla użytkownika, który też od razu orientuje się, że usilnie próbujemy pozycjonować serwis.

Do optymalizacji contentu możemy wykorzystać narzędzia jak Surfer SEO. Pomaga ono przyjrzeć się nasyceniu frazami kluczowymi na własnej stronie, także pod kątem haseł wykorzystanych na witrynach bezpośredniej konkurencji. Jednocześnie możemy znaleźć wszelkiego typu elementy różnicujące oraz wykryć czynniki istotne w pozycjonowaniu tej konkretnej branży. Inaczej pozycjonuje się blog podróżniczy, inaczej sklep z butami, a jeszcze inaczej lokalny serwis naprawy sprzętu AGD w Katowicach.

Audyt pozwala znaleźć wszystkie elementy serwisu, które wymagają natychmiastowej poprawy. Ich weryfikacja łączy się jednocześnie z wyborem optymalnych rozwiązań pod kątem robotów wyszukiwarek. Oczywiście i na tym etapie możemy skorzystać z pomocy zaawansowanych narzędzi. Oprócz tych wspomnianych już wcześniej, przydatny do kompleksowej analizy strony okazuje się program Screaming Frog czy Ahrefs przydatny zwłaszcza do badania profilu linkowania.

Audyt SEO powinien zostać przeprowadzony naprawdę dogłębnie, a konkretnej ingerencji wymaga co najmniej kilka elementów.

Wśród nich szczególną uwagę musimy zwrócić na:

  • zduplikowane treści (nie tylko w obrębie samego serwisu, ale także kopie treści zewnętrznych) oraz duplikaty stron,
  • problemy z nawigacją, co widać w kodach odpowiedzi (w tym również poprawność nawigacji wewnętrznej),
  • polecenia dla robotów wyszukiwarek typu meta robots,
  • strony niezawierające dużej wartości dla robotów,
  • odpowiednie nagłówki h1, h2 i niższego stopnia,
  • znaczniki title w kontekście zawartości słów kluczowych (brak bądź przesycenie).

Znalezienie ewentualnych błędów to podstawa, ale na tym nie możemy poprzestać. Kolejny krok to ich wyeliminowanie. Musimy to robić z głową, aby nasza strona internetowa była rzeczywiście przyjazna dla robotów wyszukiwarek. Jednak usunięcie zduplikowanych treści, wzmocnienie linkowania wewnętrznego czy poprawa tytułów stron da efekt w postaci lepszej widoczności naszego serwisu w wynikach wyszukiwania na zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarkę.

Badamy profil linkowy

Teraz najwyższy czas na jedno z kluczowych zadań w obszarze off-page, czyli przemyślane pozyskiwanie zewnętrznych odnośników kierujących do naszej strony internetowej. Pomocne w tym będzie narzędzie Ahrefs, ponieważ możemy przyjrzeć się odnośnikom uzyskanym przez naszą konkurencję. W ten sposób łatwo odkryć domeny, z których nasza witryna nie ma linków, ale konkurencja już tak. Odkryjemy także, jakie jest tempo pozyskiwania linków bezpośredniej konkurencji, co będzie istotne z punktu planowania budżetu na linkowanie strony internetowej.


Jednak to nie oznacza, że mamy dokładnie skopiować działania konkurencji w tym zakresie. Nie wolno nam zapominać o rozwadze w pozyskiwaniu odnośników zewnętrznych i podstawowej zasadzie mądrego linkowania - najważniejsza jest jakość linków, a nie ich ilość. Całkowicie rezygnujemy ze stron typu SPAM. Dlatego powinniśmy zwracać uwagę na to, z jakich miejsc dane linki pochodzą.

Jakie mamy możliwości pozyskiwania mocnych linków SEO? Jest ich całkiem sporo.

  1. Wymiana linków z naszymi partnerami - sytuacja najprostsza w realizacji. Obie strony mają zysk, a pozyskane odnośniki zazwyczaj okazują się niezwykle wartościowe.
  2. Umieszczanie linków w dyskusjach prowadzonych na forach tematycznych albo w komentarzach znajdujących się bezpośrednio pod artykułem. Musimy robić to bardzo umiejętnie, ponieważ użytkownicy wrzucający wyłącznie sam odnośnik bez żadnej merytorycznej treści uważani są za spamerów i blokowani.
  3. Wpisy w serwisach lokalnych (idealne miejsce dla biznesów pozycjonujących się na konkretny region w kraju - pozycjonowanie lokalne).
  4. Dodanie ogłoszenia, wizytówki, a nawet baneru reklamowego do katalogów branżowych. To dość tani i skuteczny sposób na pozyskanie odnośników.
  5. Tworzenie naprawdę wartościowych treści na blogu firmowym, którą inni chętnie będą linkować. Doskonałym pomysłem jest umieszczanie np. infografik pokazujących zestawienia branżowe czy innego typu interesujące tematy.
  6. Dbanie o profile Social Media - w zależności od profilu branży, to może być Facebook, Instagram, Pinterest czy nawet LinkedIn bądź Goldenline.
  7. Artykuły sponsorowane - to droższa metoda na pozyskiwanie linków kierujących do naszej witryny, ale też bardzo skuteczna. Warto korzystać z platform ułatwiających szukanie płatnych publikacji jak Linkhouse, WhitePress czy Reach a Bloggger. Dzięki temu możemy szybciej znaleźć treści odpowiednie dla naszej branży oraz miejsca na publikację z odnośnikami dofollow.

To zaledwie kilka dostępnych możliwości. Warto na pewno zastanowić się nad innymi sposobami np akcjami promocyjnymi, tworzeniem konkursów internetowych czy kręceniem interesujących filmów poradnikowych. Zawsze też dobrze dzielić się wiedzą i wykorzystać w tym celu Slideshare do umieszczenia ciekawych slajdów online albo konferencje, spotkania czy wydarzenia branżowe. Efektywne i skuteczne pozycjonowanie zapewniają także linki umieszczone w udostępnionych plikach PDF poświęconych analizie jakichś zagadnień.

Więcej o metodach pozyskiwania mocnych linków SEO - https://projektmarketing.pl/pozyskiwanie-mocnych-linkow-seo/

Sprawdzamy efekty pozycjonowania serwisu

Dobrym pomysłem jest oczywiście bieżące weryfikowanie skutków naszych działań. Najlepiej to robić po każdym kluczowym etapie pozycjonowania. W tym przypadku również możemy skorzystać z przydatnych narzędzi monitorujących efekty jak SEMSTORM, Google Analytics czy SENUTO.

Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na:

  • trend widoczności w wynikach organicznych,
  • konkretny rozkład pozycji dla poszczególnych fraz kluczowych TOP50, TOP10, TOP3,
  • ilość konwersji z wyników naturalnych.

Musimy też trzymać rękę na pulsie i od razu reagować na wszelkie zmiany w algorytmie wyszukiwarki.

Pamiętajmy, że efektywne pozycjonowanie serwisu jest dość długotrwałym procesem składającym się z kilku etapów. Nie możemy pominąć żadnego z nich, aby cieszyć się dobrymi skutkami w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe.