Aktualności
Jak skutecznie zaplanować kampanię SEO?
Jak skutecznie wypromować swoją stronę w Google? Z pozoru to proste pytanie, ale każdy specjalista SEO wie, że na sukces w tej materii nie ma co liczyć, jeśli zabraknie odpowiedniej strategii działania. Tak ważne jest zatem, aby przed przystąpieniem do procesu pozycjonowania wyznaczyć cele, oraz nadać im odpowiedni priorytet, dzięki którym działanie kampanii będzie optymalnie wydajne. Jak to zrobić? Dowiesz się tego, czytając nasz artykuł.
Audyt SEO
Najważniejszym elementem, od którego należy zacząć planowanie strategii, jest audyt SEO. Dzięki niemu poznamy aktualny stan witryny oraz wszystkie informacje o elementach, które wpływają na pozycjonowanie strony. Dobrze przeprowadzony audyt może być wskazówką, w jakim kierunku należy rozwinąć stronę pod względem technicznym, a także jakie są jej największe dotychczasowe zalety oraz wady. Przeprowadzenie audytu SEO wymaga profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Search Console, Google Analytics, Senuto, czy Ahrefs. Oczywiście wszystkie te toolsy w rękach laika mogą nie wystarczyć, aby zaplanować udaną kampanię, dlatego firmy często decydują się na współprace z agencją marketingową.
Działania on-site i off-site
Należy zauważyć, że działania z zakresu SEO są wielowymiarowym procesem, których zakres możemy podzielić na dwa sektory: on-site (na stronie) i off-site (poza stroną).
W skrócie, działania on-site można opisać, jako optymalizację kodu strony, pracę nad czasem ładowania serwisu, zaplanowanie rozwoju serwisu oraz wdrożenie wysokiej jakości contentu.
Z kolei działania off-site to te, których najbardziej charakterystycznym elementem jest linkbuilding.
Wyznaczenie budżetu i harmonogramu
Aby wyznaczyć konkretne cele, trzeba wiedzieć, na co możemy sobie pozwolić w ramach danej kampanii. Ważne jest również, by wiedzieć, jakie są nasze priorytety — czy zależy nam szczególnie na zwiększeniu konwersji, pozyskaniu większego wolumenu organicznego, a może nadrzędną wartością jest dla nas po prostu sprowadzenie użytkownika do konkretnych sekcji naszej witryny (np. dział blogowy)? Oczywiście można wybrać kilka z nich, lecz warto nadać im status ważności. Należy również ustalić harmonogram działań SEO i zestawić go z budżetem, tak, aby wykorzystać pełen potencjał środków przeznaczonych na kampanię, a jednocześnie zapobiec sytuacji, gdy w trakcie działań zabraknie pieniędzy.
Zaplanowanie rozwoju strony internetowej, wdrożenie treści
Kampanie SEO warto zacząć od działań na konkretnej witrynie, czyli on-site. W zakres zadań wchodzi m.in.:
- analiza treści na stronie i zamówienie dobrej jakości contentu (teksty doskonale zaplanowane pod kątem SEO),
- optymalizacja techniczna — wyeliminowanie problemów technicznych strony wpływających na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania,
- dbałość o jakość grafik na stronie,
- zastosowanie hierarchii nagłówków,
- optymalizacja adresów URL,
- dbałość o szybkość ładowania witryny,
- linkowanie wewnętrzne.
Dobór słów kluczowych prowadzących do konwersji
To właśnie analiza słów kluczowych jest nadrzędnym zadaniem, podczas tworzenia strategii SEO. Przecież to właśnie od tych fraz zależy, pod jakimi hasłami strona będzie wyświetlała się w wynikach wyszukiwania Google. Skąd zdobyć wiedzę o tym, których słów kluczowych należy użyć?
Rozwiązań jest wiele. Można analizować konkurencyjne witryny, skorzystać z Google Trends, lub innych wspomnianych wcześniej narzędzi do analizy pod kątem SEO (np. Ahrefs, Senuto czy Planer Słów Kluczowych Google). Warto również zastanowić się nad preferowanym typem pozycjonowania (np. pod najpopularniejsze frazy lub lokalnie), biorąc przy tym pod uwagę model potencjalnych klientów, oraz intencję ich wyszukiwania.
Działania z zakresu linkbuilding
Linkbuilding to bardzo złożony proces, który właściwie nigdy się nie kończy. Internet się rozwija, a wartościowych miejsc, w których warto byłoby się pokazać z witryną, wciąż przybywa. To, co jednak nas ogranicza to... budżet. Pamiętając, że linkowanie to obecnie jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google — należy umiejętnie zaplanować na nie wydatki. Oprócz kosztów warto wziąć również pod uwagę to, aby linki były jak najbardziej jakościowe. Warto również pamiętać, że linkbuilding może niejednokrotnie opierać się na działaniach bezkosztowych, np. wtedy, gdy próbujemy podlinkować wzmiankę o naszej marce, którą dany wydawca i tak umieścił na swojej stronie.
Wyznaczenie celów kampanii SEO to proces, do którego zawsze należy podejść indywidualnie. Najważniejsze, aby zarówno właściciel witryny, jak i specjalista SEO obdarzyli się pełnym zaufaniem i mieli jasność, co chcą osiągnąć. Ułożenie odpowiedniej strategii kampanii to klucz do sukcesu!