Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Jak zwiększyć skuteczność sprzedaży dzięki materiałom POS?

Jak zwiększyć skuteczność sprzedaży dzięki materiałom POS?
2023-08-25


Reklama ma niebagatelne znaczenie w prowadzeniu firmy, gdyż to ona odpowiada za wzrost sprzedaży. Zastosowanie materiałów POS pomoże zwiększyć skuteczność sprzedaży. Czym są i jak mogą przysłużyć się Twojej firmie? O tym piszemy poniżej.

Czym są materiały POS?

Materiały POS, czyli Point of Sale (czasem zwane również POSM, czyli Point of Sale Marketing, bądź POP - Point of Purchase) to forma reklamy, która jest wykorzystywana w miejscu dokonywania zakupów. Należy ona do jednych z najpopularniejszych nośników reklamy typu BTL (z języka angielskiego Below The Line), czyli takich, które są skierowane do klienta detalicznego i są wykorzystywane poza środkami masowego przekazu.

Materiały POS, jak np. ulotki, to stacjonarny typ reklamy, który jest niezwykle popularny, gdyż kieruje klienta, który wszedł do sklepu lub lokalu, na konkretny produkt bądź usługę. Jest to główne zadanie materiałów POS. Co ciekawe, taka forma reklamy znana jest już od czasów starożytnych.

Zalety materiałów reklamowych POS

Do zalet materiałów POS można zaliczyć szeroki wybór dostępnych form, co pozwala dobrać reklamę do firmy i metrażu lokalu. Ponadto, to rozwiązanie jest stosunkowo tanie, dzięki czemu regularnie możemy aktualizować materiały. Ma to duże znaczenie w przypadku niewielkich sklepów i firm.

Skuteczność w zwiększaniu sprzedaży produktów

Zastosowanie materiałów POS ma ogromne znaczenie przy wyeksponowaniu konkretnego produktu bądź marki (lub też usługi). Przyciąga uwagę klientów na niewielkiej przestrzeni handlowej, co bezpośrednio pomaga zwiększyć sprzedaż.

Na zwiększenie sprzedaży wpływa fakt, że tego typu materiał reklamowy stosowany jest w tym samym miejscu co sprzedawany towar lub usługa. Warto wiedzieć, że materiały POS silnej działają na podświadomość potencjalnych klientów niż duże banery. Wynika to z faktu, iż decyzję o dokonaniu transakcji zakupowej w niewielkim punkcie sprzedażowym większość osób podejmuje w bardzo krótkim czasie, kierując się raczej jego bliską lokalizacją.

Ponadto, materiały POS to wciąż nowość na polskim rynku, wobec czego są w stanie skuteczniej przyciągnąć uwagę klientów.

Aby materiały POS spełniały swoje zadanie, należy rozlokować je w odpowiednich miejscach sprzedaży. Aby optymalnie dobrać lokalizację, warto porozmawiać z osobami z obsługi klienta, ponieważ znają oni ich nawyki, dzięki czemu mogą przewidzieć, w których miejscach reklama będzie widoczna dla klientów.

Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań

Statyczne materiały POS coraz częściej są uzupełniane bądź zastępowane przez standy z ekranami LCD i kioski multimedialne, gdyż nadają one marce nowoczesności i innowacyjności.

Warto regularnie wprowadzać nowe materiały POS, bo sprawi to, że klienci będą zainteresowani naszą ofertą, a także docenią dbanie o atrakcyjność miejsca sprzedaży.

Kilka kryteriów podziału materiałów POS

Rodzaje materiałów POS możemy podzielić ze względu na ich przeznaczenie i rodzaj użytego materiału do ich produkcji.

Materiały przeznaczone na konkretne miejsce

Materiały POS dzieli się ze względu na ich umiejscowienie w przestrzeni handlowej, jak i przeznaczenie.

wobbler


Ekspozytory reklamowe przeznaczone na półkę to przede wszystkim:

  • Wobbler, czyli ruchoma reklama, którą montuje się na półce za pomocą paska elastycznego plastiku albo niewielkiej sprężyny. Wobbler zazwyczaj wykonany jest z przezroczystego tworzywa sztucznego bądź folii. Ten rodzaj reklamy robiony jest na zamówienie konkretnego klienta, gdyż przy produkcji uwzględnia się wagę oraz rozmiar reklamy, która ma być docelowo zamocowana na wobblerze.
  • Topper to nakładka na górną część półki, która ma za zadanie przekonać klientów, iż przedstawione na topperze produkty są najlepsze i przewyższają jakościowo produkty oferowane przez konkurencję.
  • Shelf stopery to materiały POS, które są nakładane na półki prostopadle do towaru, w taki sposób, aby były one widoczne z dużej odległości.

Do materiałów POS przeznaczonych na ladę można zaliczyć:

  • Counter card, czyli dyspensery - są to stojaki w kształcie kieszeni lub stojaka kaskadowego. Wykonane są zazwyczaj z tworzywa sztucznego. Służą do prezentacji folderów, ulotek, katalogów i innych materiałów o charakterze reklamowym. Co więcej, dyspensery i podajniki mogą służyć do udostępniania próbek danych produktów.
  • Standy to odpowiednik dyspensera, który ma funkcję wizerunkową. Bardzo rzadko stosowane są standy, które są jednocześnie dyspenserami.
  • Bilownica to wykonana z tworzywa sztucznego podkładka, na którą wydawana jest reszta pieniędzy za zakup. W środek podkładki można włożyć ulotkę promocyjną.

Materiały POS podłogowe to przykłady materiałów, które mają kluczowe znaczenie w kontekście strategii merchandisingowej. Reklama umieszczona na podłodze to przykładowo:

  • Naklejki podłogowe zazwyczaj wykonane są z antypoślizgowej folii. Najczęściej naklejane są w okolicach wejścia do sklepu.
  • Owijka paletowa to wstęga, taśma lub właśnie owijka, na której znajduje się wydrukowana reklama, nierzadko jest to samo logo sklepu. Owijka używana jest najczęściej w sklepach wielkopowierzchniowych, podczas tworzenia wysp paletowych dla uatrakcyjnienia ich wyglądu i zwiększenia efektywności.
  • Kosze zasypowe to tekturowe pudełka, na które nakładane są nadruki. W pojemnikach umieszcza się większą ilość luźnych artykułów.
  • Potykacze, czyli tabliczki stojące, to stojaki składające się z dwóch tablic, połączonych ze sobą górną krawędzią. Dostępne są w formie ram, w które można włożyć plakaty, lub też w formie tablic kredowych.

Materiały reklamowe przeznaczone na sufit to między innymi:

  • Hangery, czyli wiszące materiały, takie jak plakat lub plansza, zawierające logo firmy lub będące reklamą produktu. Za pomocą hangerów możemy przeprowadzić klienta po sklepie wytyczoną przez nas drogą. Na hangerach znajdzie się także informacja, w którym miejscu klient znajdzie poszukiwane produkty.

Ostatnią kategorią są pozostałe materiały POS, do których zaliczamy:

  • Lustra reklamowe - to stosunkowo nowa forma reklamy. Polega ona na prezentacji graficznego materiału reklamowego na ekranie z wbudowanym czujnikiem ruchu. Jeśli czujnik wykryje zbliżającego się klienta, na wyświetlaczu pojawi się reklama, natomiast jeśli w pobliżu nikogo nie będzie, ekran przełączany jest w tryb lustra.
  • Infokiosk to interaktywna reklama, która dodatkowo spełnia funkcję informacyjną. Infokiosk składa się z komputera i ekranu dotykowego, służy głównie np. do ustalenia, w której części sklepu znajduje się dany produkt czy też do zamówienia posiłku w restauracji.
  • Stoisko prezentacyjno-degustacyjne - jest to stoisko w sklepie, którego głównym zadaniem jest zachęcenie przechodzących klientów do nabycia prezentowanego produktu.

Materiały POS twarde i miękkie

Poza kategoryzacją reklam przez wzgląd na miejsce przeznaczenia jest jeszcze jeden sposób na ich podział - na materiały twarde i miękkie.

Twarde materiały reklamowe wytwarzane są z tworzyw sztucznych, drewna lub metalu. Ten rodzaj produktów stanowi samodzielne miejsce sprzedaży, a ponadto jest ergonomiczne i atrakcyjne wizualnie. Co więcej, poza funkcją reklamową mogą one także pełnić funkcje informacyjne, promocyjne, a nawet wizerunkowe, gdyż jest możliwość umieszczania na nich haseł czy grafik dostosowanych do charakteru marki. Przykłady materiałów twardych to standy, kioski, kosze zasypowe i bilownice.

Miękkie materiały POS to wszystkie mniej trwałe artykuły, które najczęściej wykonane są z papieru, tektury lub kartonu. Do miękkich materiałów reklamowych zaliczyć można różnego rodzaju ulotki, plakaty, broszury i inne. Są one stosunkowo tanie, ale też niezbyt trwałe.

Materiały POS a zwiększenie sprzedaży - podsumowanie

Materiały POS sprawdzą się w każdym sklepie, w którym klienci mogą dokonać zakupu pod wpływem impulsu. Materiały POS nie tylko pomagają zwiększyć sprzedaż, ale również przyciągają uwagę klientów, wpływają pozytywnie na wizerunek firmy oraz generują większe zaangażowanie. Należy tylko pamiętać, aby były one strategicznie rozlokowane, dobrze zaprojektowane i odpowiednio ukierunkowane na grupę docelową. Warto także zachować umiar w rozkładaniu materiałów POS, bo w przeciwnym razie może to wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.