Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Marketing polityczny w wyborach samorządowych

Marketing polityczny w wyborach samorządowych
2024-05-21


Zdobycie elektoratu podczas wyborów samorządowych to kwestia priorytetowa, pierwszorzędna dla wszystkich polityków, którzy biorą udział w takim wydarzeniu. Konkurencja z przeciwnikami to zadanie, do którego wykorzystywane jest bardzo wiele metod. Nic więc dziwnego, że zagadnienie marketingu politycznego wzbudza wiele emocji. Czym jest, i dlaczego jest aż tak ważny? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska.

Czym jest marketing polityczny?

Marketing polityczny jest tak obszernym, różnorodnym zagadnieniem, że w literaturze politologicznej, nie ma jednej, klarownej definicji, która jasno określałaby wszystkie niuanse związane z tym zagadnieniem. W związku z tym istnieje bardzo wiele, różnorodnych definicji marketingu politycznego. Wszystkie są jednak do siebie zbliżone. 

Najprostsza, przystępna definicja marketingu politycznego, wskazuje, że są to wszelkie działania na płaszczyźnie systemu politycznego, których głównym celem jest osiągnięcie zysku politycznego (np. wygrana w wyborach), w tzw. przestrzeni publicznej. 

Marketing polityczny w celu przeprowadzenia efektywnej kampanii reklamowej, wykorzystuje szereg działań reklamowych. Szczególny rodzaj to reklama polityczna, bądź targetowana reklama polityczna. 

Inna, bardzo popularna definicja wskazuje, że marketing polityczny to strategia wykorzystywania narzędzi, które opracowane zostały w celu wykorzystania przez marketing biznesowy do celów politycznych. 

Dlaczego marketing polityczny jest ważny?

Marketing polityczny wykorzystywany jest w każdej kampanii wyborczej. Taktyki politycznego marketingu cyfrowego to jeden z kluczowych punktów strategii całej kampanii wyborczej. Nic więc dziwnego, że odgrywa tak znaczącą, priorytetową rolę. Przede wszystkim to z jego wykorzystaniem udaje się dotrzeć do wyborców przy pomocy Internetu, jak również skutecznie promować własne przesłania. Wykorzystywana jest siła kanałów cyfrowych. To w dzisiejszych czasach najskuteczniejsza droga, by wpływać na frekwencję wyborczą oraz ilość zdobytych głosów. 

Jedną z głównych zalet jest niwelowanie tzw. przepaści pomiędzy kandydatami a wyborcami. Osobisty kontakt z wyborcami to kwestia priorytetowa. To właśnie marketing pozwala na dwustronną komunikację: kandydat- wyborca (przede wszystkim przez media społecznościowe). 

Po drugie, marketing polityczny odgrywa ogromny wpływ na opinię publiczną i zachowanie. Cyfrowa kampania marketingowa to najskuteczniejsze rozwiązanie, by przekonać opinię publiczną do głosowania na naszą kandydaturę. 

Po trzecie, marketing pozwala na kontrolowanie kryzysu, jak również zarządzanie reputacją. To idealny sposób, by przejąć kontrolę nad narracją podczas burzliwych dyskusji. Marketing skutecznie pomaga zniwelować skandale, kontrowersje, lub nieoczekiwane niepowodzenia. 

Po czwarte, marketing polityczny pozwala na większe zaangażowanie i uczestnictwo w wyborach. Edukacja w zakresie istotnych kwestii, czy informacje o kandydatach, znacząco wpływa na frekwencję wyborów.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że marketing efektywnie maksymalizuje zasoby kampanii. W praktyce oznacza to, że można osiągnąć więcej, za mniej. 

Podstawowe wskazówki dla osób stawiających pierwsze kroki w polityce samorządowej

W celu skutecznego stawiania pierwszych kroków w polityce samorządowej, warto poznać kilka ważnych wskazówek dotyczących marketingu politycznego. Ich wdrożenie znacząco zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu. 

Po pierwsze, należy określić swoją grupę docelową wraz z obawami i potrzebami. Tylko w przypadku, gdy określimy, za czym opowiadają się nasi wyborcy, i będziemy przedstawiać założenia, które wpisują się w ich ideologię, możemy liczyć na oddany na nas przez nich głos. 

Po drugie, należy tworzyć komunikaty, które przemawiają do odbiorców. Warto rozmawiać z potencjalnym elektoratem, poznając ich wartości, potrzeby. Przekaz musi być jasny i precyzyjny, by wyborcy wiedzieli, że jesteśmy kandydatami, którzy mają wszelkie narzędzia, by wdrożyć pewne założenia w życie. Warto więc opowiadać historie- to idealny sposób na zaufanie, czy wzbudzenie emocji.

Po trzecie, kanały marketingu politycznego należy wybrać zgodnie z tym, gdzie znajdują się nasi odbiorcy. Warto wybrać kilkanaście kanałów. Najbardziej popularne to m.in.: strony internetowe, blogowanie, media społecznościowe, gazety, czy e-mail. 

Po czwarte, warto skoncentrować się na swoich mocnych stronach. Wyborcy będą widzieć, co wnosimy do dyskusji, jak dużą wartość wnosi to do ich życia, i dlaczego głosowanie na nas jest tak dobrym wyborem.

Cennym wskazaniem jest fakt, że warto wykorzystywać SEO polityczne (a więc wykorzystywanie w postach właściwych fraz kluczowych, optymalizacja strony internetowej), czy SEM (płatne reklamy w wyszukiwarkach). 

Ostatnią, kluczową wskazówką, jest fakt, by być z własnymi wyborcami w ciągłym kontakcie (osobistym, bądź cyfrowym). To da poczucie, że jesteśmy dla ludzi, a nie tylko dla osiągnięcia upragnionego stanowiska w samorządzie.