Aktualności
Merchandising - jak go skutecznie wykorzystać?
Niemal każdy codziennie lub co kilka dni robi zakupy w mniejszym lub większym sklepie. W każdym sklepie obecne są półki z różnego rodzaju produktami. Trzeba jednak wiedzieć, że ustawienie tych półek oraz ułożenie produktów nie jest przypadkowe. Wszystko jest dokładnie przemyślane i przeanalizowane. Celem jest przykucie uwagi klienta, a tym samym wzrost sprzedaży produktów.
Cel merchandisingu
Wszelkie te działania określa się jako merchandising. Jak już wspomniano jego celem jest wzrost sprzedaży produktów w punkcie handlowym. Merchandising obejmuje bardzo wiele działania. To nie tylko konkretne ustawienie półek i produktów w sklepie. Działania merchandisingowe zaczynają się już przed wejściem do sklepu. Chodzi choćby o odpowiednie przygotowanie wystawy sklepowej, tak aby zachęcała ona klientów do wejścia do sklepu. W samym sklepie podejmuje się także takie kroki jak odpowiednie ustawienie informacji o promocjach czy nawet włączenie konkretnej muzyki. Wszystko to ma na celu zainteresowanie klientów sklepem i produktami, co bezpośrednio przełożyć ma się na wzrost sprzedaży.
Zasady merchandisingu
Ogólnie zasady merchandisingu są bardzo proste. Wszelkie produktu na półkach muszą być ułożone w taki sposób, aby po pierwsze, zachęcały do zakupu, a po drugie, aby zachęcały do zakupu produktów droższych. Dlatego bardzo często w punktach handlowych można spotkać się z sytuacją, kiedy produkty tańsze są ułożone na najniższych półkach, a te droższe na wyższych, tak aby były na wysokości wzroku klientów. Podobne działania podejmuje się w przypadku produktów kierowanych do dzieci. Te zawsze ułożone są odpowiednio niższej, tak aby również były na wysokości wzroku. Bardzo ważne jest także to, aby na półkach nigdy nie zabrakło towaru. Puste miejsca na sklepowych półkach oddziałują w sposób negatywny na sprzedaż. Dlatego merchandiser zawsze musi dbać o szybkie uzupełnianie produktów. Merchandising polega także na właściwym wykorzystaniu odpowiednich materiałów informacyjnych. Mowa tu choćby o widocznych informacjach o promocjach czy przecenach.
Najczęstsze błędy
W wielu sklepach niestety wciąż popełnianych jest kilka kluczowych błędów. Przede wszystkim jest to chaos na półkach. Polega on na ustawienie produktów na półkach bez żadnej organizacji. Drugi błąd polega, o czym już wspomniano, na braku uzupełniania brakujących produktów na półkach. Mówiąc o błędach można także wskazać zbyt częstą zmianę ekspozycji w sklepie. Powoduje to, iż klienci zwyczajnie gubią się w sklepie i zniechęcają się do danej placówki handlowej.