Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Monitorowanie działań agencji SEO – dowiedz się, jak nie dać się oszukać

Monitorowanie działań agencji SEO – dowiedz się, jak nie dać się oszukać
2018-04-13


Podejmując współpracę z agencją SEO nie zawsze zdajesz sobie sprawę, jak powinna ona pracować. Dostajesz raport na koniec miesiąca, na którym widzisz jakieś wykresy, cyferki i linki do tekstów. Nie wiesz, co one oznaczają, a agencja nie jest zbyt skłonna do tłumaczenia? Poznaj zasady, dzięki którym będziesz mógł lepiej monitorować jej działania.

1. To współpraca
Najważniejsze o czym powinieneś pamiętać, że umowa z agencją SEO opiera się na zasadach współpracy. By wymagać od agencji, musisz również dać coś od siebie. Niezależnie, czy prowadzisz sklep internetowy z częściami do samochodów, czy może jesteś prawnikiem – agencja nie ma obowiązku być ekspertem w twojej dziedzinie. Może zdarzyć się, że jej pracownik poprosi cię o poradę (rzadko) lub o udzielenie zgody na jakieś działania (częściej). Dlatego nie każ agencji czekać na odpowiedź od siebie i udzielaj jej tak szybko, jak to tylko możliwe.

2. Analizuj pozycje najważniejszych fraz
Gdy podpisujesz umowę z agencją określasz, jakie frazy kluczowe mają być pozycjonowane. Precyzujesz również, na których agencja ma się skupić najbardziej, a które są dla ciebie mniej istotne. Agencja po upływie miesiąca prac powinna wysłać ci raport, w którym zostaną przedstawione lokaty pozycjonowanych fraz. Jednak możesz na bieżąco sprawdzać, jak wygląda sytuacja na froncie walki o pozycje. Istnieją trzy sposoby kontrolowania pozycji: samodzielne wyszukiwanie fraz w wyszukiwarce, programem od agencji oraz niezależnym oprogramowaniem. W tym pierwszym przypadku wystarczy wpisać pozycjonowaną frazę w Google i zobaczyć na którym miejscu się znajduje. Pamiętaj jednak, by brzmiała ona dokładnie tak, jak w umowie. Wystarczy jedna zmieniona literka i pozycja twojej frazy może być diametralnie inna. Sprawdzanie ręczne jest najmniej dokładną metodą, której eksperci z branży SEO nie polecają. Z kolei profesjonalnymi narzędziami są m.in. semstorm.com, seostation.pl czy rankr.pl.

3. Zwróć uwagę na pozycje globalne
To rada szczególnie przydatna dla dużych graczy. I nie mówimy tutaj o obrotach firmy, ale jej asortymencie usług czy produktów. Im więcej masz do zaoferowania klientom, tym więcej możesz wybrać fraz kluczowych. Gdy agencja pozycjonuje frazy priorytetowe, automatycznie pozostałe słowa zwiększają swoje pozycje (pod warunkiem, że są podobne np. wózki widłowe, wózki widłowe Warszawa, wózki widłowe wynajem, itp.). By na bieżąco monitorować ruch na stronie oraz globalne pozycje fraz kluczowych dotyczących twojej strony, skorzystaj z narzędzia semstorm.com lub senuto.com.

4. Linkowanie siłą twojej domeny
W pozycjonowaniu najważniejsze jest linkowanie. O co w nim chodzi? Copywriter zatrudniony w agencji SEO pisze teksty, w których umieszcza frazy kluczowe, jakie ma pozycjonować agencja. Z reguły na jego końcu umieszcza hiperłącze do twojej domeny wpisane we frazę kluczową. Następnie tekst ten jest wysyłany do jakiegoś portalu (regionalnego, branżowego, ogólnopolskiego) i tam publikowany. Twoja domena korzysta z mocy, jaką ma dany portal, dzięki czemu pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania. - Ważne jest, by linki były jak najbardziej naturalne. Powinny nie tylko dobrze wyglądać, ale i zatrzymywać użytkowników na tych właśnie podstronach, dzięki angażującej i wysokiej jakości treści – tłumaczy Jakub Wasielewski z the-first.pl. - Innymi słowy, nie mogą być to treści byle jakie. W pozycjonowaniu ważna jest ilość znaków, ale również sens całego tekstu – dodaje ekspert SEO.

Jeżeli chcesz mieć pewność, by agencja nie publikowała słabych linków, dowiedz się, co oznaczają pojęcia Trust Flow (TF) i Citation Flow (CF). Najważniejsza informacja jest taka, że im wyższe oba wskaźniki, tym wyższa wartość linku. „Moc” stron możesz sprawdzić korzystając z narzędzia majetic.com lub ahrefs.com.

Niektóre agencje korzystają również z własnego zaplecza linków. Zanim podpiszesz umowę, zapytaj jak wygląda kwestia z ich istnieniem po zakończeniu współpracy. Większość z nich po rozwiązaniu umowy usuwa linki klienta z zaplecza, co wiąże się ze spadkami pozycji twojej domeny. Miej to na uwadze przy wyborze agencji.

5. Analizuj Google Search Console
Wydawać by się mogło, że skoro narzędzie Google Search Console należy do Google, będzie najskuteczniejszą metodą kontroli. Niestety, tak nie jest. Mimo wszystko warto z niego skorzystać, bo pozwala zorientować się, jak wygląda pozycjonowanie naszej domeny przez agencję. Najważniejsze, na co powinieneś zwrócić uwagę to: linki do twojej strony, stan indeksowania oraz błędy indeksowania. Te pierwsze powinny rosnąć, linia stanu indeksowania powinien rosnąć lub być w miejsc, zaś błędy nie powinny występować.


6. Kontroluj Analytics i konwersję
Im dłużej współpracujecie i pozycje twojej domeny osiągają lepsze rezultaty, powinno to mieć przełożenie na ilość wejść na twoją stronę. Czy tak się rzeczywiście dzieje sprawdzisz za pomocą narzędzia Analytics. Pozwala one monitorować ruch na twojej domenie. Jeżeli jest on wciąż na zbliżonym poziomie i nie odnotowujesz wzrostów, należy zgłosić ten fakt agencji, z którą współpracujesz. Wspólnie zastanówcie się, co należy poprawić, by zwiększyć ruch, a co za tym idzie, również sprzedaż.
By zagłębić się w szczegóły pozycjonowania i wiedzieć, o co w nich chodzi, należy monitorować konwersję. Dzięki niej poznasz efektywność pracy agencji SEO. Czym jest konwersja? - Może nią być przesłanie zapytania przez formularz na twojej stronie, kliknięcie w telefon, wejście w podstronę „Kontakt” lub, w przypadku sklepów internetowych, po prostu sprzedaż produktu – wylicza Jakub Wasielewski z agencji the-first.pl. Współczynnik konwersji jest niezwykle prosty do wyliczenia. Jeżeli twoją domenę odwiedzi 100 osób, a 10 dokona zakupu, to możemy powiedzieć, że współczynnik konwersji wynosi 10%. Konwersję w Analytics sprawdzisz w zakładce „Konwersje / Cele / Przegląd” oraz „Konwersje / ecommerce / Przegląd”.


7. Najważniejsza jest rozmowa
Być może uznasz to za banał, jednak taka jest prawda. By dowiedzieć się, jak wygląda pozycjonowanie twojej domeny, po prostu o to zapytaj. Nie wiesz czym jest linkowanie i jak działa? Skontaktuj się ze swoją agencją SEO. Masz problem z odczytaniem raportu? Zadzwoń do agencji. Jeżeli masz do czynienia z profesjonalną firmą, wszystkie twoje wątpliwości zostaną rozwiane. Agencje, które ukrywają coś przed klientami, najzwyczajniej w świecie mogą żerować na ich niewiedzy.


Artykuł powstał przy współpracy z firmą www.the-first.pl - Pozycjonujemy Po Mistrzowsku