Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Na dziennikarstwie możesz studiować design i projektowanie komunikacji

Na dziennikarstwie możesz studiować design i projektowanie komunikacji
2011-06-08

Od wielu lat panuje przekonanie, że studia humanistyczne nie przygotowują żaków do funkcjonowania na zróżnicowanym rynku pracy. Studia te są bowiem zbyt teoretyczne i abstrakcyjne w stosunku do tego, czego oczekują pracodawcy. Takiemu przekonaniu od kilku lat skutecznie dają odpór absolwenci specjalności projektowanie komunikacji w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytetu Wrocławskiego. Młodzi ludzie znajdują pracę w bardzo modnym obecnie przemyśle kreatywnym (ang. creative industries). Pracują jako designerzy, specjaliści od zarządzania wizerunkiem i pracą z mediami.

 

Specjalność projektowanie komunikacji kształci swoich studentów w trzech obszarach wiedzy i kompetencji: corporate identity, czyli strategiczne zarządzanie wizerunkiem firmy, information design, jako projektowanie informacji w przestrzeni komunikacyjnej, oraz web design, w ramach którego studenci skupiają się na wirtualnej przestrzeni projektowania.Program naszej specjalności zbudowaliśmy w taki sposób, że każda osoba, zainteresowana komunikacją społeczną znajdzie coś dla siebie. Studia rozumiemy jako przestrzeń rozwoju osobowości, dlatego nie wchodzimy studentom w drogę, staramy się ich inspirować i rozpalać ciekawość, która jest podstawową kompetencją w tym zawodzie” - opowiada prof. Michael Fleischer, kierownik specjalności projektowanie komunikacji.

 

Pomysł z uruchomieniem nowej specjalności powstał w momencie, kiedy public relations przestało wystarczać Na świecie coraz mniej publikuje się w dziedzinie public relations, największe firmy i uczelnie uznają PR za dział communication design, dlatego zdecydowaliśmy się na otworzenie specjalności, która w perspektywie kilku lat będzie kształciła specjalistów w swojej dziedzinie - na razie nam to się udaje” - komentuje prof. Michael Fleischer

 

Wszystkie specjalizacje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytetu Wrocławskiego, trwają pełny okres studiów. W praktyce oznacza to tyle, że wybierając specjalność projektowanie komunikacji, studenci już od pierwszego roku zaczynają przygodę z przemysłem kreatywnym. Tradycyjne dziennikarstwo już nie wystarcza. Współczesny rynek pracy, wymaga od studentów specjalistycznej wiedzy, najlepiej ekonomiczno-politycznej, w zależności od specjaliacji” - komentuje prof. Fleischer.

 

Studia to przestrzeń, z której można i trzeba korzystać, to okres największych możliwości za minimalną cenę. „Nasi studenci to jedna z najbardziej aktywnych grup studenckich na Uniwersytecie Wrocławskim. Co ciekawe, sami podejmują wszelkie inicjatywy, my zostajemy w tyle, służąc wiedzą i doświadczeniem” - śmieje się dr Michał Grech, wykładowca na specjalności projektowanie komunikacji. Z dotychczasowych osiągnięć studentów wymienić można organizacje ogólnopolskiego festiwalu reklamy chamlet, wydanie słownika polszczyzny rzeczywistej, warsztaty wyjazdowe w Polsce i w Niemczech, liczne wystawy prac i spotkania z cyklu komunikacje w rozmowie.W naszej pracy stawiamy na pracę zespołową, studenci i wykładowcy, liczy się dla nas partnerstwo i wzajemny szacunek” - komentuje Mariusz Wszołek, przewodniczący organizacji studenckiej projekt.design -Wspólnie z wykładowcami dwa-trzy razy do roku wyjeżdżamy na warsztaty komunikacyjne do Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz prowadzimy warsztaty z komunikacji interkulturowej w Oerlinghausen. Niektórzy nasi studenci po pięciu latach studiów mogą się pochwalić naprawdę bogatym listą osiągnięć” - dodaje.

 

Co można robić po ukończeniu projektowania komunikacji? Współczesny rynek oferuje naprawdę bogaty wachlarz ofert pracy, wszystko zależy od zaangażowania i zainteresowań studentów. Z jednej strony można podjąć pracę w agencjach wizerunkowych i public relations, z drugiej można zająć się projektowaniem i designem.Przez to, że skupiamy się na diagnostyce komunikacji i badaniach społecznych, nasi studenci często znajdują zatrudnienie w ośrodkach badania opinii społecznej oraz w domach mediowych, jeszcze w trakcie studiów” - komentuje dr Michał Grech.

 

Dla kogo te studia? Przede wszystkim dla osób ciekawych siebie i innych, osób, które poddają w wątpliwość zastaną rzeczywistość i potrafią myśleć i funkcjonować inaczej niż większość. W zawodach kreatywnych nie można być po prostu dobrym, trzeba być co najmniej dwa kroki do przodu, żeby móc projektować dla tych, co zostają w tyle, drugi krok, żeby móc czasem złapać dłuższy oddech, dać sobie czas.

 

Wybrane przedmioty: psychofizjologia widzenia, corporate identity, kreacja, information design, medialna osobowość firmy, systemowe zarządzanie komunikacją firmy, public relations, project management, historia design, komunikacja interkulturowa, diagnostyka procesów komunikacyjnych, planowanie strategiczne.

 

Żródło: Mariusz Wszołek, www.pk.uni.wroc.pl