Aktualności
Nowe logo Katowic konsultowane społecznie
Czy obecnie obowiązujący miejski logotyp ze Spodkiem zostanie zastąpiony przez symbol starań Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016? Czy hasło „Katowice – centrum nowych form” oddaje w pełni myślenie o Katowicach?
W środę, 13 czerwca 2012 r. miała miejsce konferencja prasowa, podczas której zostały zaprezentowane nowe kierunki promocji Katowic. Do 22 czerwca każdy, nie tylko katowiczanin, ma możliwość wyrażenia swojego zdania na temat zaproponowanych – przez wyłonione w przetargu konsorcjum trzech firm: Media Partner, Business Consulting, Imago Public Relations – kierunków promocji Katowic. Wszyscy zainteresowani mogą przedstawić swoje zdanie za pośrednictwem strony www.opowiedzkatowice.pl. Będzie również okazja do zaprezentowania swojego punktu widzenia na forum podczas spotkania autorów projektu strategii z mieszkańcami, które odbędzie się 18 czerwca o godzinie 18:15 w Miejskim Domu Kultury „Koszutka”.
– Jeśli będzie taka potrzeba, czas trwania konsultacji zostanie przedłużony – informuje Daniel Muc, przedstawiciel Imago PR. – Poza tym opinie, które trafią do nas po wskazanym terminie, również będą przez nas analizowane.
Czy strategia jest potrzebna?
– W tak dużym, ważnym mieście, borykającym się z problemami wizerunkowymi potrzebna jest strategia – wyjaśnia Marcin Stańczyk, kierownik referatu promocji wewnętrznej i wdrażania strategii Urzędu Miasta Katowice. – Kilka lat temu pojawiła się koncepcja „miasta wielkich wydarzeń” i jak pokazały badania dobrze się sprawdziła, lecz równocześnie jej formuła już się wyczerpała, należy więc sięgnąć po nowe możliwości – dodaje.
Jak wskazują autorzy strategii „posiadanie silnego, wyrazistego i unikatowego wizerunku jest często przyjmowaną i ogólnie akceptowaną metodą osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku miast i regionów”.
Kierunki działań
Do opracowania założeń dokumentu, oprócz warsztatów, konferencji czy obecnie obowiązujących w mieście strategii, posłużyły wyniki badań przeprowadzonych w ubiegłym roku z udziałem 3 tysięcy osób, które opowiadały o tym, jak postrzegają Katowice. Na tej podstawie zostały wypracowane priorytety strategiczne, wykorzystujące potencjał miasta, które nakazują traktowanie górnośląskiej stolicy jako miejsca do mieszkania, inwestowania, nauki i pracy, jako centrum spotkań, a także centrum kultury i rozrywki.
Autorzy strategii wskazali również szczególne atuty Katowic, wśród których znalazły się:
- metropolitalność (Katowice to centrum metropolii – atrakcyjne miejsce spotkań mieszkańców regionu i europejskiego biznesu),
- dziedzictwo (Katowice to stolica Śląska, miasto dumne ze swojego kulturowego i przemysłowego dziedzictwa),
- przemiana (Katowice to dynamiczne centrum regionu stale się rozwijające i zwiększające swój potencjał),
- alternatywa (Katowice to europejskie centrum alternatywnych, offowych, nowoczesnych trendów w kulturze, sztuce, edukacji, biznesie, a nawet w sporcie),
- aktywność (Katowice to miasto otwarte na aktywność, inicjatywę i innowacje, rozbudzające aspiracje),
- i ekoodpowiedzialność (Katowice to miasto ekologicznie odpowiedzialne).
Nowe logo i hasło
O Katowicach nie można opowiedzieć jednym słowem, dlatego też konsorcjum firm wskazało zestaw trzech wzajemnie przenikających się cech, które określają nasze miasto. Są to: integracja metropolitalności miasta, jego alternatywność oraz dziedzictwo. Jak podkreślają autorzy strategii, ta właśnie kompozycja czyni Katowice miastem wyjątkowym. A jej wyrazem graficznym jest doskonale wszystkim znany symbol kolorowego serca, które towarzyszyło Katowicom podczas starań o miano Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W nim to bowiem łączą się dwa poziomy postrzegania miasta: tradycyjny (industrialny, górniczy) i nowoczesny (aktywny, innowacyjny, ambitny, awangardowy).
Konsorcjum firm zgodnie przyznaje, że to „logo najpełniej oddaje charakter miasta i syntetycznie ujmuje trzy atrybuty Katowic; jest symbolem znanym, rozpoznawalnym, akceptowanym i pozytywnie kojarzonym z Katowicami, zarówno wśród mieszkańców miasta, jak i mieszkańców obszaru metropolitalnego.”
Uzupełnieniem nowego logotypu mają być słowa: „Katowice – centrum nowych form”, wskazujące na spory potencjał Katowic, jako miasta mogącego być inspiracją, odważnego i otwartego na innowacje, alternatywę i nowe wyzwania.
Źródło: Signs.pl [za:] Urząd Miasta Katowice, www.opowiedzkatowice.pl