Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Obraz wart więcej niż tysiąc słów – druk plakatów

Obraz wart więcej niż tysiąc słów – druk plakatów
2021-02-01


Materiały reklamowe mają kluczowe znaczenie dla biznesu, ale często są pomijane przez odbiorców. Jak zadbać o higienę przekazu, aby nasz plakat miał szansę zaangażować odbiorcę?

Banner blindness a współczesne formy reklamy

Termin banner blindness (pol. ślepota banerowa) pierwszy raz został użyty już w 1998 roku. Opisuje on zjawisko ignorowania materiałów wyglądających jak reklamy, przez użytkowników internetu. Jakie ma to znaczenie dla współczesnych form przekazu wizualnego? Ogromne. Jak pokazują badania, bezmyślne realizowanie postulatu krzykliwości reklamy może doprowadzić do tego, że ludzie będą ją instynktownie ignorować. Zjawisko dotyczy głównie pokolenia, które od samego początku funkcjonuje w przestrzeni wirtualnej. Nie dajmy się jednak zwieźć. Ślepota banerowa pokazuje powszechny mechanizm działania ludzkiej percepcji w czasach natłoku informacji i nadmiaru bodźców. Czego zatem unikać, aby druk plakatów, który planujemy na rzecz nadchodzącej kampanii, nie spalił na panewce?

Dobry plakat to przede wszystkim sztuka

Banery reklamowe, które były przedmiotem badań, reprezentowały pewien wzorzec, który jeszcze ponad dekadę temu był bardzo powszechny w reklamie. Na szczęście odchodzi się od tego na rzecz bardziej wyrafinowanych rozwiązań. Mowa o banerach opartych o krzykliwe kolory, wysoki kontrast i emocjonalny ładunek treści – krótko mówiąc, wszystko to, co kojarzy nam się z folklorem małej przedsiębiorczości lat dziewięćdziesiątych i wczesnych dwutysięcznych. Tak skomponowany materiał reklamowy daje efekt odwrotny od zamierzonego. Krzykliwość, kontrast i emocje raczej będą odpychać potencjalnych klientów, a także nie wzbudzą zaufania. O ile jeszcze możemy przyjąć, że w przypadku promocji proszku do prania w sklepiku osiedlonym ta formuła może znaleźć szczątkowe zastosowanie, dla bardziej fachowych usług raczej się ją odradza. Zanim weźmiemy się za druk plakatów. Musimy pamiętać, że dziedzina plakatu leży dokładnie na styku sztuki i komercji. Jest formą, która ma swoje tradycje i rozwiązania.

Druk plakatów – pokaż się od dobrej strony

Dobrze, jeżeli plakat już z daleka nie wygląda jak reklama, ale ma coś do zaoferowania w zamian za poświęconą chwilę uwagi. Decydując się na druk plakatów warto postawić na kreatywne rozwiązania. Niektóre z nich możemy śledzić podczas rozmaitych kampanii społecznych. Przykład stanowi połączenie wizualne domeny znaków drogowych i śmieciowego jedzenia jako forma prewencji chorób wynikających ze złego odżywiania.  Jeżeli zależy nam na dobrym efekcie, szukajmy nieszablonowych rozwiązań.