Aktualności
Rewolucja w VAT
W najnowszym projekcie ustawy o podatku VAT przygotowanym przez Ministerstwo Finansów jedną z ważniejszych, zaproponowanych przez resort zmian jest zwiększenie z 10 do 20 złotych wartość gadżetów i próbek przekazywanych odbiorcom w celach promocyjnych, od których nie będzie trzeba płacić VAT-u. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku.
Polska Izba Artykułów Promocyjnych reprezentująca przedsiębiorców branży artykułów promocyjnych w Polsce, rozpoczęła w ubiegłym roku akcję mającą na celu wprowadzenia zmian wysokości limitów na nieodpłatne przekazanie towarów osobom trzecim, prezentów o małej wartości oraz doprecyzowania w ustawie kwot, jako wartości netto. W tym celu do Ministra Finansów, Premiera RP, Członków Komisji Gospodarczej, Komisji Przyjazne Państwo i Rady Gospodarczej przy Premierze, Kancelarii Prezydenta RP oraz Klubów Parlamentarnych zostały wysłane pisma z apelem o wprowadzenie zaproponowanych zmian.
PIAP zaproponował następujące brzmienie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT
Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
-o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 200 zł netto, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
-których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 80 zł netto”.
W październiku 2011 roku PIAP przesłał do Ministra Finansów Vincenta-Jana Rostowskiego oraz Podsekretarza Stanu - Ministra Macieja Grabowskiego kopie pism zebranych od firm z branży artykułów promocyjnych popierających akcję podniesienia limitów. Akcję poparło ponad 200 firm z branży artykułów promocyjnych, łącznie zatrudniających ponad 2400 pracowników oraz współpracujących z 16 815 podwykonawcami.
- Bardzo cieszą nas wiadomości na temat podjętych przez Ministerstwo Finansów prac dotyczących podniesienia limitów. Choć jest to mała zmiana, na pewno będzie miała istotny wpływ na sprzedaż gadżetów reklamowych jak również na zwiększenie zainteresowania firm, które prowadzą różnego rodzaju akcje promocyjne, w których ofiarują swoim odbiorcom gadżety o małej wartości. PIAP będzie w dalszym ciągu będzie prowadził działania mające na celu konsultacje z Ministerstwem Finansów w tym temacie – mówi Katarzyna Wojniak Dyrektor Generalny Biura Zarządu PIAP.
Źródło: PIAP