Aktualności
Rola marketingu w dystrybucji produktów FMCG
FMCG to nic innego jak skrót od angielskiego terminu „Fast-Moving Consumer Goods”. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to produkty szybkozbywalne przez klientów. Produkty te cechują się sporą częstotliwością zakupów, a także bardzo dynamiczną rotacją. Zaliczamy do nich zarówno artykuły spożywcze, jak i kosmetyki czy produkty higieniczne. Fakt, że artykuły te charakteryzują się krótkim cyklem życia, sprawia, że marketing odgrywa gigantyczną rolę.
Marketing i reklama produktów FMCG
Marketing FMCG dużą rolę odgrywa przede wszystkim dla producentów produktów. Aby mogli oni czerpać zyski, muszą znaleźć firmy, które zajmą się dalszą sprzedażą ich wytworów. W branży FMCG niezwykle ważne jest, aby produkty były dostępne w możliwie jak największej liczbie punktów sprzedaży, dlatego też producenci muszą zadbać o to, aby mieć wielu sprzedawców detalicznych i hurtowych. W tym celu pomocna może okazać się przede wszystkim strategia dystrybucji. Polega ona na dostarczeniu produktów do sklepów w sposób jak najbardziej efektywny i szybki. Producenci mogą korzystać zarówno z selektywnej, jak i intensywnej czy ekskluzywnej dystrybucji. Selektywna dystrybucja opiera się na współpracy z niewielką liczbą dystrybutorów. W tym przypadku przedsiębiorca nakierowuje się na bardzo konkretną grupę docelową. Jej przeciwieństwem jest dystrybucja intensywna, czyli umieszczenie produkowanych towarów w jak największej liczbie miejsc sprzedaży. Dystrybucja ekskluzywna oznacza natomiast wyłączność do sprzedaży danej marki na określonym obszarze.
Co warto podkreślić, sposobów na dotarcie do dystrybutorów jest bardzo dużo. Producent może zarówno kontaktować się bezpośrednio ze sklepami zajmującymi się sprzedażą towarów, jak i promować swoją markę sprawiając, że przez rosnącą popularność, sklepy same będą zabiegały o ich dystrybucję. Coraz więcej producentów produktów FMCG korzysta z reklam w telewizji, kampanii OOH, radia, prasy oraz social mediów - Facebooka, Instagrama czy TikToka, gdzie reklamują swoją działalność, a zainteresowani dystrybutorzy zgłaszają się sami z chęcią współpracy.
Marketing i reklama sklepów i sieci handlowych
Reklama i marketing odgrywa nie mniejszą rolę dla sklepów i supermarketów, które są dystrybutorami produktów. Marketing sklepu nierzadko bazuje na regułach wywierania wpływu społecznego. Wiele firm przyciąga nowych klientów, stosując takie hasła reklamowe jak "drugi produkt za darmo" czy "bezpłatna dostawa". Tego typu terminy przyciągają klientów, gdyż mają oni wrażenie, że zaoszczędzą na dokonanym zakupie. Bardzo duża część supermarketów wykorzystuje też strategię cenową, która opiera się na znalezieniu optymalnej ceny, która zainteresuje klientów, a jednocześnie umożliwi zdobycie zysku.
Niezbędnym elementem marketingowym większości sklepów są reklamy. Nie jest tajemnicą, że reklamy w mass mediach one najlepszym i najprostszym sposobem szerokiego dotarcia do nowych klientów. Większość dużych dyskontów reklamuje się przede wszystkim w telewizji, radio i na OOH (reklamach outdoorowych). Pozwalają one przyciągnąć przede wszystkim konsumentów wśród starszych grup wiekowych, w których to telewizja jest najważniejszym środkiem masowego przekazu. Dla początkujących firm, które dopiero rozpoczynają przygodę ze sprzedażą towarów, już sama płatna reklama produktów FMCG w sieci będzie dobrym wyborem, gdyż pozwoli pozyskać wielu nowych klientów.