Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

SEO - co to jest?

SEO - co to jest?
2025-02-19

Jak poprawić widoczność strony w internecie? To pytanie jest wielokrotnie powtarzane przez przedsiębiorców. Odpowiedzią na nie jest SEO. Jego wielopoziomowe działanie sprawia, że witryna staje się przyjaźniejsza wyszukiwarce, a co za tym idzie, staje się bardziej widoczna w internecie. Sprawdź zatem, co to jest SEO i na czym polega!

Co to jest SEO?

SEO jest skrótem od anglojęzycznych słów search engine optimization. Oznaczają one optymalizację strony internetowej pod konkretne narzędzie, czyli wyszukiwarkę. Dzięki takiemu działaniu witryna może walczyć o zdobywanie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Dlaczego „walczyć”? Otóż konkurencja na określone frazy kluczowe, zwłaszcza popularne, może być bardzo duża. Wracając jednak do SEO, to można spotkać się z różnymi jego wyjaśnieniami. Część osób uważa, że search enginge optimization skupia się jedynie na technicznych aspektach witryny. Inne grono kwalifikuje je jako pojęcie znacznie szersze, tożsame z pozycjonowaniem. Z biegiem lat można jednak zauważyć, że mianem SEO określa się cały zestaw działań, zarówno on-site (realizowanych na stronie), jak i off-site (wykonywanych poza witryną).

Jak realizowane jest SEO?

Dzisiejsze SEO koncentruje się na działaniach obejmujących samą stronę internetową, jak i przestrzeń poza nią. Nie można przy tym zapominać, że search engine optimization ciągle się rozwija. To, co było skuteczne jeszcze kilka lat temu, aktualnie może nie mieć znaczenia. Przykładem mogą być wylistowane frazy kluczowe, jakie można było spotkać kiedyś na stronach internetowych. Dziś są one zatopione w atrakcyjnych i użytecznych treściach. Przedstawiciele Agencji Interaktywnej Manley podają, że to jeden z powodów, dla których trzeba być stale na bieżąco ze zmianami w SEO i aktualizacjami algorytmów wyszukiwarek. Inaczej search engine optimization może być nieskuteczne, a przy tym bardzo kosztowne.

SEO może być realizowane za pomocą działań na stronie internetowej (on-site), czyli:

  • optymalizacji kodu witryny, czyli dostosowaniu do Core Web Vitals (specjalnych wskaźników stworzonych przez Google),
  • dopasowania tytułów oraz opisów wszystkich podstron,
  • stworzenia dedykowanej mobilnej wersji witryny lub jej responsywności,
  • optymalizacji nagłówków,
  • stworzenia lub zmodernizowania treści (content marketing), zwracając uwagę na ich wartość dla odbiorców,
  • dopasowania zdjęć i grafik oraz towarzyszącym im atrybutom ALT,
  • budowania właściwego linkowania wewnętrznego.

Oprócz zabiegów SEO on-site ważne są również działania off-site, które nie odbywają się bezpośrednio na stronie internetowej. W tym przypadku chodzi głównie o link building, czyli zdobywanie odsyłaczy z cennych źródeł. Są nimi inne witryny internetowe, ale wcześniej sprawdzone co do popularności oraz pozycji w wynikach wyszukiwania. Trzeba bowiem pamiętać, że umieszczanie linków do strony poddawanej działaniom SEO w miejscach, które mają niskie pozycje w wyszukiwarce, może źle wpłynąć na cały proces pozycjonowania.

Dlaczego warto zainteresować się SEO?

Internet dał wiele szans na dotarcie do grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów zainteresowanych produktem, usługą lub firmą. SEO jest jedną z nich, a przy tym charakteryzującą się wysoką skutecznością. Wiąże się ona z przyzwyczajeniami użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwarek jako narzędzi pomagających w znalezieniu interesujących treści, produktów, usług, wskazówek, czy też wprost rozwiązań konkretnych problemów. Dzięki SEO strona internetowa może być widoczna na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Tym samym użytkownicy wyszukiwarki coraz częściej ją dostrzegają. Efektem SEO jest więc zwiększenie popularności strony, ruchu na niej, co przekłada się na wzrost sprzedaży.

Podsumowanie

Search engine optimization, czyli SEO, jest jednym z efektywnych sposobów poprawy widoczności strony internetowej. Składa się on z technicznych aspektów, dotyczących witryny, jak i działań poza nią. SEO umożliwia zatem zdobywanie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania i docieranie do właściwej grupy docelowej.