Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

​Stoiska targowe - jak skutecznie zaprezentować swoją firmę ?

​Stoiska targowe - jak skutecznie zaprezentować swoją firmę ?
2023-07-31


Nie ma bardziej skutecznego narzędzia marketingu bezpośredniego dla firm działających w obszarze B2B, jak targi i wystawy gospodarcze. Tylko taka forma promocji, taka forma kontaktu z potencjalnymi, ale i obecnymi Klientami, daje pełnię możliwości zaprezentowania swojej firmy i jej oferty potencjalnym odbiorcom. Udział w targach i wystawach gospodarczych w formie realizacji stoiska targowego, to złożona forma działania, działania wielokierunkowego, odbywającego się na wielu istotnych polach porozumiewania się z potencjalnym Klientem . Jak wygląda skuteczna prezentacja na targach i wystawach gospodarczych ? Tylko poprzez dobrze zaprojektowane i doskonale zrealizowane stoiska targowe. Co to znaczy stoisko targowe dobrze zaprojektowane ? To oznacza, że stoisko powinno jak najlepiej służyć idei zaplanowanej prezentacji oferty danej firmy na stoisku. Jeśli prezentujemy ofertę fizyczną swojej firmy, a więc np. maszyny, zamówiona u Organizatora powierzchnia stoiska nie powinna być za mała. Ustawiona maszyna nie powinna ledwo mieścić się na stoisku. Oprócz przestrzeni ma maszynę, czy też maszyny, lub inne wyroby, które chcemy zaprezentować, musi być miejsce na ustawienie mebli na miejsca do rozmów, musi znaleźć się miejsce recepcyjne dla podchodzących osób do stoiska, musi być też miejsce na zaplecze kuchenno-magazynowe, gdzie będzie można schować rzeczy osobiste obsługi stoiska i Gości, gdzie będzie można przygotować i naszykować poczęstunek. Trzeba przyjąć zasadę, że decyzja o uczestnictwie w targach oznacza spore wydatki. Jeśli ktoś chce oszczędzać, lub minimalizować wydatki, powinien zweryfikować swoją decyzję o uczestnictwie w targach i zrezygnować z targów. Albo nastawiamy się na sukces w targach – i wtedy nie można myśleć kategoriami oszczędzania, albo oszczędzamy – i nie potęgujemy wydatków.

Czym są stoiska targowe?

Stoiska targowe, to budowle samonośne, nie będące budowlami architektonicznymi jako trwałe konstrukcje w postaci substancji budynkowej, urbanistycznej, nie wkopane na trwale w grunt, w podłoże ziemne. Stoiska targowe, to twory fizyczne, zrealizowane czasowo, na krótki okres czasu trwania danej imprezy targowej, imprezy gospodarczej, o sfokusowanym wątku tematycznym, ograniczonym do danej subbranży, np. subbranży budowlanej, motoryzacyjnej w obszarze samochodów osobowych, subbranży motoryzacyjnej w obszarze samochodów ciężarowych i użytkowych, branży kosmetycznej, ect. Z reguły dana impreza targowa, gospodarczo-targowa, trwa 3, 4 dni. Rzadziej jest to okres do tygodnia czasu, a bardzo rzadko zdarzają się imprezy, trwające dłużej, niż tydzień. Wyjątkiem są tu imprezy światowe w formacie EXPO, gdzie prezentuje się w poszczególnych olbrzymich pawilonach czasowych dorobek poszczególnych państw globu. Takie imprezy w tych rozważaniach pomijamy. Stoiska targowe powstają w specjalnie do tego przeznaczonych halach targowych, które służą targom i wystawom gospodarczych w postaci centrów konferencyjno-targowych na dużych obszarach, na których ilość takich hal skoncentrowano w dużej ilości. Stoiska targowe, to złożona forma reklamy, czerpiąca z takich działalności ludzkiej aktywności, jak plastyka, architektura, reklama, sztuka wzornicza, wyposażenie wnętrz, sztuka użytkowa, psychologia biznesu, proksemika, utylitaryzm. Stoiska targowe żyją krótko, ale dobre stoisko targowe zapada w pamięć, zostaje także do oceny na nośnikach elektronicznych obrazu i ruchu.



Jak zaprezentować swoją firmę na branżowych targach ?

Jeśli już kierownictwo danej firmy podjęło decyzję o uczestnictwie w danych targach branżowych, należy zadbać o ciekawe i pełne pomysłów stoisko targowe. Stoiska targowe zwane są też ekspozycjami targowymi. W słowie „ekspozycja” zawarta jest już idea formy pokazania się na targach. „Ekspozycja”, czyli prezentacja zewnętrzna, powinna być maksymalnie widoczna, ma za zadanie ułatwiać percepcję tego, co się prezentuje, ma pokazywać rzeczy (niekoniecznie przedmioty fizyczne) w formie czytelnej dla przechodzącej obok ekspozycji targowej, stoiska targowego, osoby . Nie można zatem odgradzać się od ciągów komunikacyjnych pomiędzy zabudowanymi stoiskami targowymi ścianami. Trzeba wręcz otworzyć się maksymalnie na komunikację, na dukty komunikacyjne, którymi przechadzają się ludzie zwiedzający targi, zaprezentować wyroby lub ofertę w taki sposób, aby była ona maksymalnie widoczna. Ba, widoczność oferty ma być dodatkowo wzmacniana zabiegami wzorniczymi, plastycznymi, oddziaływaniem innych czynników, takich, jak np. światło, działania aktywne w postaci ruchu ludzkiego, jakim np. może być aranżacja sceniczna, aranżacja taneczna zespołu ludzkiego, aranżacja mimiczna aktorów, etc. Jak zatem zaprezentować się na targach ? Maksymalnie dynamicznie, aktywnie, kolorowo, rzec można wręcz – z tzw. „przytupem”, aby Cię zauważono. Jeśli na targach będziesz niezauważony, to zaliczysz „wtopę”, porażkę, zmarnujesz wydane na targi duże pieniądze. Uczestnicząc w targach musisz dać się zauważyć. Do tego służy ciekawie zaaranżowane, zaplanowane, zaprojektowane stoisko targowe, targowa ekspozycja o nowoczesnej formie.


Jak powinno wyglądać ciekawe stoisko ?

Jak ? Krzykliwie. To nie żart ! Przy czym nie jest to jednoznaczne z wyglądem kiczowatym. Krzykliwa forma stoiska ? Odważny design, odważna forma, niejednoznaczne kolory, odważna kolorystyka, zaczepna architektura, odważna forma. Jeśli od lat w danej architekturze targowej dla danej subbranży dominuje np. kolor niebieski – złam tę tendencję, postaw się, powiedz; „NIE !”. Użyj w koloryzacji swojego stoiska innego koloru, postaraj się wymóc na projektancie stoiska, firmie, agencji targowej, która Cię obsługuje, aby nie bała się używać odważnych, nieoczywistych kolorów w koloryzacji bryły Twojego stoiska. Dlatego też między innymi nie należy powierzać projektowania stoisk targowych, ekspozycji targowych, architektom obiektowym, projektującym budynki. Myślą oni kategoriami projektowymi, które sytuują obiekt projektowy jako element krajobrazu, który zostaje w tymże krajobrazie na zawsze, albo przynajmniej na dłużej. Stoisko targowe zaś funkcjonuje w tkance stoisk, w architekturze danej imprezy targowej bardzo krótko i muszą być zastosowane rozwiązania wzornicze, plastyczne, architektoniczne takie, które mocno, czasami nawet krzykliwie, podkreślą obecność danej firmy w powodzi innych stoisk, aby stoisko danej firmy jak najbardziej wyróżnić. Co zwykle w architekturze obiektowej uchodzi za złe, np. pewien brutalizm i zbytnia próżność formy architektonicznej, natłok dominant architektonicznych, w architekturze targowej może być przy zachowaniu niezbędnych proporcji atutem. Ciekawe stoisko targowe powinno wybijać się z otaczającej go zabudowy innych stoisk. Oczywiście, nie powinno to się dziać środkami fatalnymi, złymi w smaku i wyborze. Ale wzornictwo formy winno być zaskakujące, nieoczywiste, rzadko spotykane, forma nie powinna być prostym kształtem typowych, prostych ścian. Projektant targowy z prawdziwego zdarzenia winien szukać kształtów, niespotykanych często, na co dzień, w przestrzeni otaczającej najczęściej człowieka, w przestrzeni miasta, w przestrzeni urbanistycznej obszarów zabudowanych, czy najczęściej odwiedzanych wnętrz. Trzeba szukać oryginalności i umiejętnie się tą oryginalnością posługiwać. To wyjątkowa umiejętność i zdobyć ją można tylko w trybie doświadczenia i długiej pracy na targach.


Stoisko na indywidualne zamówienie – co to takiego ?

Właściwie każde stoisko powinno być stoiskiem na indywidualne zamówienie i w rzeczywistości takie jest, jeśli specjalnie dla potrzeb danego Wystawcy-Klienta wykonuje się specjalnie projekt 3 D stoiska. Nie jest przy tym istotne, czy stoisko jest zaplanowane do wykonania z elementów systemowych, czyli gotowych, tak, jak dzieje się to w przypadku stoisk z popularnego systemu wystawienniczego „octanorm”, czy też jest to stoisko w całości wykonywane pod projekt, zgodnie z dowolną wizją projektanta, z elementów drewnopochodnych, od początku do końca, bez korzystania z gotowych części. Każdy projekt trzeba dostosować do wymogów danego Wystawcy, trzeba zaplanować ustawienie na stoisku elementów, rzeczy, wyrobów, maszyn, które Wystawca chce zaprezentować, przywieźć na targi i pokazać zwiedzającym stoisko. Trzeba użyć zdjęć, grafiki, rozwiązań graficznych, plików stworzonych w procesie DTP, aby wkomponować te pliki w ściany, zaimplementować je w połacie ścian i w przestrzeń stoiska. Trzeba tak zaprojektować stoisko, aby całość całkowicie zmieściła się na mapce lokalizacyjnej powierzchni stoiska, otrzymanej przez każdego Wystawcę od organizatora targów, czy też od operatora obiektu targowego. W projekcie stoiska trzeba użyć barw firmowych, użyć kolorów, które odpowiadają oczekiwaniom wystawcy, dostosować użyte kolory do specyfiki pomysłu na stoisko. Zatem taki projekt musi być zindywidualizowany, musi być projektem specjalnym, a więc projektem na indywidualne zamówienie. Wybór projektu z tzw. „gotowców”, gotowych rozwiązań układu stoiska, gotowych rozwiązań przestrzennych, plastycznych, jest złym kierunkiem i na pewno nie przyczyni się do sukcesu targowego w postaci pozytywnego odbioru stoiska przez zwiedzających. Każde wystąpienie targowe jest inne. Każda firma ma swoje specyficzne preferencje targowe, różne wystawianie produkty, różnych pracowników z ich zindywidualizowanymi oczekiwaniami co do stoiska targowego, targów jako wydarzenia, planów na stoisku, sposobu prowadzenia rozmów. Różna będzie także przez poszczególne firmy liczba spodziewanych gości targowych. Te wszystkie zmienne należy uwzględnić przy projektowaniu każdego stoiska, w każdej technice, niezależnie od budżetu na zabudowę, przeznaczonego przez firmę-wystawcę. Dlatego też każdy projekt należy uznać za indywidualny. Każdy dobry projekt, rzecz jasna.



Jak wyróżnić się na tle konkurencji ?

Jest tylko jeden sposób – mieć jak najbardziej oryginalne stoisko ! Aby posiadać takie stoisko, należy jego zaprojektowanie powierzyć fachowcom. Należy takie zadanie powierzyć firmie targowej, agencji targowej z dużym doświadczeniem. Nie można korzystać w tej mierze z agencji reklamowych, szczególnie z usług agencji typu „full-service”. Za każdym bowiem razem, w przypadku każdego zlecenia targowego, skierowanego do takiej agencji, jej pracownicy będą poszukiwali na rynku specjalistycznej firmy targowej, aby wykonała projekt i wyceniła jego realizację. Po otrzymaniu pełnej oferty, czyli pełnego projektu 3 D, oraz wyceny, taka agencja reklamowa przedstawi potencjalnemu Wystawcy ofertę jako swoją, z narzuconą co najmniej 50-procentową marżą. Nierzadko zdarzają się marże 100-procentowe, a nawet większe. Taka oferta będzie skrajnie niekorzystna dla Wystawcy. Lepiej jest korzystać z usług firm, które w targach się specjalizują. To zapewni świeżość oferty, rynkową cenę, bezpośredni kontakt z wykonawcą, szybkie wprowadzanie korekt i zmian, korzystny kontakt z nadzieją na dobre relacje w przyszłości. Z resztą dzisiaj firmy targowe, agencje targowe, generalni wykonawcy z rynku targowego, niechętnie podejmują obsługę zapytań ofertowych, kierowanych przez agencje reklamowe. Jest to m. In. Powodem tego, że małe agencje reklamowe, będące od niedawna na rynku, często generują zatory płatnicze, są wąskim gardłem płatności. Należy takich sytuacji unikać dla dobra swojego wizerunku. Tylko oryginalny projekt targowy, tworzony wespół z teamem projektowym bezpośredniej firmy z rynku targowego, zapewni dobry efekt, rynkowe koszty i sukces w udziale w targach. Wyróżnienie się na targach, to dobry, odważny, profesjonalny projekt, zgodny z zaplanowanym budżetem, gdzie założenia projektowe nie kolidują z techniką wystawienniczą, gdzie zaplanowany w projekcie pomysł da się fizycznie, technicznie wcielić w życie. Taką synergię projektu z możliwościami zapewni tylko koncept doświadczonej firmy usługowej, firmy targowej z bezpośredniego rynku targowego. Dlatego Wystawcy powinni kierować swoje zapytania tylko do takich firm. Musi to być firma z wymaganym doświadczeniem. Optymalne minimum, to bytność 10 lat na rynku targowym, posiadanie referencji Wystawców targowych, realnych referencji wystawionych na firmowych listownikach przez konkretnych Wystawców. Takie doświadczone firmy targowe zrzesza Polska Izba Przemysłu Targowego z siedzibą w Poznaniu. Jest to ponad 40 firm z całej Polski, szczególnie zaś z rejonu Poznania, który tradycyjnie uchodzi za matecznik doświadczonych firm targowych w Polsce. Stoisko, które wyróżni potencjalnego Wystawcę targowego, to stoisko, na którym się nie oszczędza. To stoisko nie za małe, minimum 50 mkw, raczej nie w usytuowaniu szeregowym, lecz co najmniej narożnym (są jeszcze stoiska półwyspowe i wyspowe), raczej zbudowane w technice niesystemowej. Nie może to być stoisko na niskie. Minimalną wysokością w zabudowie targowej jest wysokość 250 cm. Taką wysokość mają elementy profesjonalnych systemów targowych, np. elementy systemu „octanorm”. Jednak jeśli dany Wystawca chce być zauważony, nie może ograniczać się w projekcie do tej wysokości 250 cm. Nie można bać się wysokości w projektowaniu stoiska . Jeśli stoisko ma być 1-poziomowe, to minimalna wysokość winna wynieść 350 – 400 cm . Oczywiście lepsza będzie jeszcze wyższa wysokość. Wyróżniające się stoisko powinno mieć podestową podłogę, zabudowaną ponad betonową posadzkę hali, przynajmniej na 5 cm powyżej tej posadzki. Dobrym rozwiązaniem będzie podłoga o 2 poziomach, dodatkowo podświetlona na rantach pasami świateł LED. Wyróżnieniem będzie podwieszenie nad stoiskiem, zawieszone o stałe elementy dachu hali, które dodatkowo wyróżni Wystawcę, pozwoli na widoczność logotypu firmowego z dala na hali targowej. Lepszy wizualnie efekt da zaplanowanie, zaprojektowanie takiego podwieszenia jako bryły nieregularnej i dobrze podświetlonej.


Wybierz stoisko dopasowane do swoich potrzeb !

Najlepiej, aby stoisko było duże, niesystemowe, wysokie, wyspowe, możliwie 2-poziomowe z piętrem, z dodatkowym podwieszeniem nad stoiskiem, dobrze oświetlone, nagłośnione, wsparte pracą hostess i hostów, ruchem scenicznym, reklamą na terenie targów. Nie zawsze tak się da i nie zawsze jest na budżet. Choć zasadą powinno być to, aby na targach nie oszczędzać. Jeśli ktoś szuka oszczędności, niech zrezygnuje z targów ! Poniżej charakterystyka poszczególnych technik zabudowy stoisk, występujących na wszelkich światowych targach na całym globie.


​Stoisko systemowe

To stoisko zaplanowane do budowy z gotowych profesjonalnych systemów targowych, wykonanych z reguły z aluminium. Najczęściej używanym systemem jest niemiecki system „octanorm”, który kiedyś pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku został wynaleziony do zabudowy przestrzeni sklepowych, by w latach 70-tych wejść w użycie na targach. Jest to rozwiązanie ekonomiczne, co nie znaczy, że stoisko systemowe musi mieć maksymalną wysokość 250 cm, mieć białe ściany, a na podłodze szarą wykładzinę. Grupa Antares, projektując takie stoisko siłami swoich projektantów, zapewni maksymalne wykorzystanie możliwości architektonicznych systemu „octanorm”. Stoisko będzie wysokie, ściany w całości będą pokryte wydrukami wielkoformatowymi lub folią graficzną, będą uzupełnione pleksiglasem, szkłem. Stoisko będzie miało podestową podłogę, wykończoną albo wykładziną, albo np. panelami podłogowymi. Niektóre fragmenty ścian będą mocno sztywne, wykonane z fazowanej płyty MDF, co umożliwi montaż cięższych elementów na ścianach . Nie zabraknie podwieszenia nad stoiskiem, dużej ilości światła, ciekawych dominant architektonicznych. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie targowe, ale jest ono ekonomiczne. To najtańszy sposób na zaistnienie na targach.


Stoisko o konstrukcji mieszanej

Stoisko targowe budowane w tej technice, to stoisko systemowe, uzupełnione o elementy niesystemowe z płyt MDF. Może to być ciekawa designersko lada informacyjna, mogą to był ciekawie wycięte i pomalowane w oryginalne kolory nietypowe płaskie elementy, dostawione do ściany zabudowanej systemowo i do niej zamocowane, mogą to być inne przestrzenne konstrukcje, porozstawiane na powierzchni stoiska zabudowanego systemowo. Takie stoisko jest kompromisem cenowym pomiędzy zabudową systemową a niesystemową. Pozwala na bazie zabudowy systemowej uzyskać jeszcze lepszy efekt wizualny nie aż tak dużym kosztem, jak zaprojektowanie i zrealizowanie stoiska w pełni niesystemowego. Jak każdy kompromis, jest to rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało tylko niektórych. Bo prawdziwym zaskoczeniem i przyjemnością jest obcowanie z niczym nieskrępowaną konstrukcją stoiska w technice niesystemowej.


Stoisko niesystemowe

To jest kwintesencja techniki targowej, kwintesencja oryginalności, zauważalności i prawdziwego nieskrępowanego oddziaływania na otoczenie targowe. Stoisko niesystemowe ! Żadnych ograniczeń w kształcie, kolorach, formie ! Tylko takie stoiska, odpowiednio zaprojektowane, zauważa się i się zapamiętuje. W powodzi podobnych do siebie prostopadłościennych brył stoisk na wszystkich targach świata fakt, że wyda się duże pieniądze na stoisko niesystemowe, trzeba odpowiednio zdyskontować. Na czym to polega ? Należy projekt takiego stoiska powierzyć fachowcom. Projektant takiego stoiska musi mieć doświadczenie targowe, czuć targi, znać targową specyfikę, musi być odważny w swoich wyborach, nie myśleć sztancami projektowymi, być odważnym w wyborze kształtów, a jednocześnie musi wiedzieć, co jest bezpieczne, a także starać się zaspokoić oczekiwania i wytyczne Wystawcy co do prezentacji jego oferty i jego wyborów estetycznych. W praktyce poważne, duże stoisko projektuje projektant targowy, ale konsultuje projekt takiego stoiska cały zespół ludzi, pracujących w firmie targowej, mających spore doświadczenie w budowie stoisk i obsłudze dużych, wymagających światowych Wystawców. Nie można powierzać zadania targowego na poważne, duże stoisko agencjom reklamowym, przypadkowym projektantom, projektantom wnętrz, czy projektantom obiektowych-architektom. Takiego zadania, skutecznie, z dobrym efektem, może się podjąć projektant stoisk targowych na etacie w doświadczonej agencji targowej, w otoczeniu innych osób, techników, montażystów-brygadzistów, mających za sobą odpowiedzialne realizacje targowego w Polsce i w Europie. Oryginalne, odważne, ale tez służące Wystawcy, utylitarne w założeniach marketingowych stoisko targowe, realizowane w technice niesystemowej, często piętrowe (2-poziomowe), będzie stanowiło o sukcesie targowym i odpowiednio zdyskontuje udział w targach i poniesione duże koszty tego udziału. Takie stoiska oferuje od 30 lat Grupa Antares.


Zewnętrzne

Część imprez targowych w Polsce i w Europie odbywa się pod tzw. „chmurką”. W Polsce przykładem największych targów open air są imprezy „Agro Show” w Bednarach pod Poznaniem, a także „Energetab” w Bielsku-Białej . W Europie największą imprezą częściowo odbywaną w formule open-air jest „BAUMA” w Monachium . Na takich imprezach całość, albo zdecydowana część ekspozycji jest przyznawana uczestnikom pod gołym niebem. Niektórzy uczestnicy takich imprez mają duże maszyny, które nie sposób jest zaprezentować w hali targowej. Wtedy trzeba zaplanować wykonanie ekspozycji targowej w formie stanowiska zewnętrznego. Zaplanowanie takiego sposobu wystawienia się można zrealizować dwojako. Pierwszym sposobem jest postawienie namiotu wystawienniczego z wypoziomowaną idealnie podłogą, i w środku tego namiotu można zrealizować zabudowę targową w dowolnej technice. Namiot można postawić tradycyjny, z kalenicą, może to też być namiot kubikowy, o prawie idealnym prostokątnym kształcie, ale może to też być oryginalny namiot soczewkowy, okrągły w podstawie, wyglądający, jak statek UFO. Na każdym boku namiotu można zamontować panele szklane, czyniąc bok przejrzystym na zewnątrz. Drugim, o wiele droższym sposobem na realizację ekspozycji , jest budowa pawilonu targowego z elementów systemu targowego, np. „octanorm”, lub „Maxima”. W środku takiego pawilonu, jeśli jest on skonstruowany z elementów systemowych, wykonuje się zabudowę systemową, ale może to być zabudowa mieszana, uzupełniona elementami MDF.



Podsumowanie

Prezentacja firmowa na targach i wystawach gospodarczych, to bardzo poważna decyzja i zapowiedź kluczowych decyzji w firmie. Należy przy tym zaznaczyć, że zaprojektowanie i realizację stoiska targowego należy powierzyć tylko i wyłącznie doświadczonym w tej branży firmom usługowym. Należy wybrać jedną taką firmę z grona doświadczonych fachowców. Doświadczona agencja targowa zapewni pomoc na każdym etapie procesu udziału w targach : zaprojektuje stoisko, zgodne z wymogami technicznymi danej imprezy targowej, zrealizuje to stoisko na hali targowej w koordynacji ze służbami technicznymi obiektu targowego, zapewni pełne wyposażenie techniczne stoiska, usługi dodatkowe, serwis podczas targów, a następnie po targach zgodnie z wymogami zdemontuje całość ekspozycji targowej i zabierze elementy stoiska z targów. Opieka takiej agencji targowej, to pewność, że taka firma nie będzie działała na oślep, nie weźmie zbyt dużej ilości zleceń, co będzie na pewno skutkowało brakiem wykończeń stoisk, których realizacji się podjęła, że wszystkie prace nad stoiskiem targowym będą zgodne w regulaminem targów i wymogami technicznymi obiektu targowego, i że taka doświadczona agencja targowa z realnymi referencjami i minimum 10-letnim doświadczeniem targowym w realizacji stoisk nie pozostawi Wystawcy samego na targach z niedokończonym stoiskiem . Taką firmą jest Grupa Antares. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług!



Stoiska Targowe - Grupa Antares 
ul. Rzgowska 102, lokal 32
93-153 Łódź
biuro@stoiskatargowe.pl
(42) 682 25 32
https://www.stoiskatargowe.pl
https://goo.gl/maps/kQBdZrH1WFTng91m6