Aktualności
Strategia content marketing - jak ułatwić sobie publikowanie treści?
Content marketing, rozumiany jako strategia komunikacji marketingowej, jest jednym z najistotniejszych trendów marketingowych. Jego głównym narzędziem jest treść. Ta rozumiana jest zresztą w szerszym kontekście – także jako materiały wideo, infografiki oraz animacje. Podmiot opracowujący strategię content marketing może korzystać z dziesiątek formatów. Jego najważniejszym celem niezmiennie jest jednak szukanie tych, które są najbardziej wartościowe i użyteczne dla odbiorcy.
Dlaczego publikowanie treści jest tak ważne?
Rola content marketingu w polskim Internecie okazuje się większa niż w przypadku innych państw. Klasyczny sposób komunikacji z klientem – banery – jest niemal niezauważalny. Konieczne jest zatem szukanie innych, skuteczniejszych sposobów dotarcia do nich. W marketingu funkcjonuje nawet pojęcie „ślepoty banerowej” doskonale opisujące problem. Potencjalni klienci i kontrahenci nie oglądają banerów. Nawet, jeśli nie blokują ich systemowo, opanowali do perfekcji sztukę czynienia ich niewidzialnymi. Dobre, a więc dostosowane do grupy docelowej, strategie content marketingu mogą rozwiązać jednak ten problem.
Najważniejsze elementy strategii content marketingowej
Nie ma jednej strategii content marketingowej, która byłaby skuteczna bez względu na okoliczności. Jej elementy składowe pozostają jednak takie same, a sztuką jest taka modyfikacja każdego z nich, aby ułatwić sobie publikowanie treści. Warto więc zacząć od tego, że nie ma mowy o skutecznym działaniu, jeśli kampania content marketingowa nie ma jasno zdefiniowanego celu. Przy problemach z jego ustaleniem dobrze sprawdza się podział na cele w skali mikro oraz makro. Inaczej tworzy się przecież treści dążąc do zwiększenia liczby użytkowników na stronie, a inaczej wtedy, gdy chce się wygenerować większe zaangażowanie klientów w mediach społecznościowych.
Nie wolno zapominać i o tym, że nie istnieje wzorzec odbiorcy. Pisze się do konkretnych osób. Jeśli więc ma się do nich trafić ze swoimi argumentami, należy wcześniej ich poznać. Czasem wystarczą już podstawowe informacje dotyczące choćby wieku, płci oraz miejsca zamieszkania odbiorców, aby tworzyć angażujące ich treści. Analiza ich profilów (nazywanych w content marketingu personami) może być jednak znacznie bardziej złożona.
Innym ważnym elementem każdej strategii content marketingowej jest świadomość tego, jaka jest sytuacja wyjściowa. Jeśli mamy dokonać jakichś istotnych zmian, musimy mieć wiedzę na temat tego, czego nam aktualnie brakuje. a Powinniśmy być też zaznajomieni z działaniami, jakie podejmują nasi konkurenci. Na tym etapie warto jest też wiedzieć, jakim budżetem dysponujemy. Nie wszystkie środki, jakie oferuje nam content marketing, są przecież tanie. Seria poradników wideo z udziałem poważanego w kraju eksperta może być sporym obciążeniem dla budżetu.
Pamiętajmy też o tym, że strategie content marketingowe powinny być korygowane już w czasie wcielania ich w życie. Jeśli ma to być skuteczne, konieczne wydaje się ustalenie tak zwanych KPI – mierników efektywności. Ich brak sprawi, że trudno będzie nam oszacować, jak skuteczne są podejmowane działania.