Aktualności
Targetowanie reklam w Google Ads – jak trafnie dotrzeć do klientów?
Miasta, mniejsze miejscowości i drogi pełne są wielkich banerów, plakatów i wszelkiego rodzaju napisów typu „kostka brukowa – zawróć 50 km”. Choć przy wielu z nich zastanawiamy się, jakim cudem mogą kogoś zachęcić do kupna produktów lub skorzystania z usług, wynika to z prostego powodu – nie jesteśmy grupą docelową. Te reklamy działają, bo mijają je tysiące (lub dziesiątki tysięcy) ludzi dziennie i nawet jeśli grupa docelowa jest jedynie drobnym ułamkiem, to w liczbach bezwzględnych i tak tworzy pokaźną rzeszę potencjalnych klientów. W Internecie takie podejście zazwyczaj nie jest opłacalne. Zamiast kosztownych bomb o ogromnej sile rażenia, skuteczniej jest postawić na metody snajperskie. W końcu, po co płacić za wyświetlanie reklam butów na szpilkach mężczyznom (dotarcie do tej wąskiej grupy panów, która jest nimi zainteresowana to osobna możliwość)? Z pomocą przychodzi targetowanie reklam w Google Ads.
Targetowanie reklam w Google Ads – sposoby
Czym jest targetowanie? Najprościej mówiąc to zawężenie grupy odbiorców. Dzięki temu przeznaczając te same środki, możemy dotrzeć do zainteresowanej grupy efektywniej (na przykład pokazując im reklamę częściej) nie tracąc środków na osoby, które i tak nie będą zainteresowane.
Podstawowym sposobem jest użycie słów kluczowych. Wyszczególniając hasła związane z Twoją działalnością lub konkretnymi produktami pokażesz się osobom, które wpisują je w wyszukiwarce. Przykładem mogą być „tanie buty do biegania” lub „serwis telefonów”. W połączeniu z ograniczeniem do konkretnej grupy wiekowej, płci, miejsca zamieszkania i urządzenia, mamy już całkiem nieźle określonych odbiorców. Niezwykle cenna jest też informacja dotycząca bycia rodzicem.
Targetowanie behawioralne
Warto jednak pójść krok dalej. Behawioralne targetowanie reklam w Google Ads wykorzystuje obserwacje zachowań użytkowników i na tej podstawie określa ich zainteresowania oraz reklamy, które mogą im się podobać. Przykładowo, jeśli sprzedajesz modele samochodów, to grupa, która często wyszukuje hasła związane z modelarstwem (lub określa takie zainteresowania w koncie Google – nie każdy wie, że w ten sposób można bardzo łatwo pozbyć się irytujących, nietrafionych reklam), będzie idealna. Jeśli Twoje modele są z segmentu premium, możesz dodatkowo ograniczyć grupę wiekową do osób po trzydziestce (większe prawdopodobieństwo wydania kilkuset złotych na hobby). A może chcesz przyciągnąć ich do swojego sklepu stacjonarnego? Wtedy warto dodać ograniczenie geograficzne.
Remarketing to bardzo skutecznie targetowanie reklam w Google Ads
Wysoce jasnym zachowaniem, mówiącym, że ktoś jest zainteresowany Twoją działalnością, jest zakup dokonany na Twojej stronie lub regularne jej odwiedzanie. Skierowanie do takich osób reklamy może być bardzo skuteczne, pod warunkiem, że odpowiednio ją dostosujesz – nie musisz już się przedstawiać takiemu klientowi. Za to warto zaproponować mu inne produkty lub uzupełnienie jego dotychczasowych zakupów.
Poznaj dotychczasowych i potencjalnych klientów
Dobrze jest stworzyć sobie portret typowego klienta (a najlepiej kilka takich portretów). To pomoże w sprawnym tworzeniu grup docelowych. Pomocne będzie tu narzędzie Google Analytics, które można sparować z Google Ads. Powie Ci, jakie osoby odwiedzają Twoją stronę, a także najczęściej kupują Twoje produkty, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Dobrze jest też zapoznać się ze szczegółowymi danymi z mediów społecznościowych, a także… rozmawiać z klientami i pytać ich, jak do Ciebie dotarli.
Pamiętaj też o wykluczeniu tych, którzy z pewnością nie skorzystają z Twoich usług
Targetowanie reklam w Google Ads, tak jak robi to Agencja Interaktywna KoboSystem, to nie tylko określenie, kto chętnie skorzysta z Twoich usług. Czasami kluczowe może być także wykluczenie danej grupy przy wyświetlaniu danej reklamy. Przykładem może baner skierowany do osób, które nigdy nie słyszały o danym produkcie. W takim wypadku nie warto pokazywać ich tym, którzy już dokonali u Ciebie zakupów. W przypadku produktów alkoholowych warto pominąć osoby nieletnie.
Twórz możliwie wąskie grupy docelowe
Im bardziej spersonalizowana reklama, tym większe ma szanse powodzenia. Oczywiście do granic rozsądku – stworzenie reklamy dla grupy docelowej liczącej 100 osób ma (w znakomitej większości przypadków) nikłe szanse zwrotu. A reklama musi być opłacalna, wliczając czas i środki na jej stworzenie. Najlepiej sprawdzają się grupy liczące kilkaset do kilku tysięcy osób w przypadku specyficznych produktów i usług oraz takie do kilkudziesięciu tysięcy dla bardziej ogólnych.
Porównuj
Targetowanie reklam w Google Ads to praca na danych, ale czasem także metoda prób i błędów. Dlatego warto co jakiś czas zmienić nieznacznie opcje targetowania i porównywać wyniki. Eksperymentowanie to także sposób na poznawanie nowych potencjalnych klientów i znajdowanie najbardziej skutecznych metod. Proces ten wymaga czasu i zaznajomienia się z narzędziami, dlatego nic dziwnego, że w obszarze e-commerce działa tak wiele firm, które w tym pomagają. Ich usługi mogą być niezwykle pomocne, szczególnie na początku lub w wypadku dużych firm, gdzie potrzebne są działania na szeroką skalę. Nie bój się więc skorzystać z pomocy innych, choćby w ramach doradztwa.