Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Tożsamość marki w mediach społecznościowych — jak ją budować i utrzymywać?

Tożsamość marki w mediach społecznościowych — jak ją budować i utrzymywać?
2023-12-28


Social media to coś, czego firmy nie powinny ignorować. Mają ogromną moc, którą można wykorzystać na wiele sposobów. Idealnie nadają się do budowania tożsamości marki, co może zaowocować wzmocnieniem pozytywnego wizerunku, który jest doskonałą trampoliną do sukcesu.

Czym jest tożsamość marki?

Termin ten dość często używany jest jako zamiennik wizerunku marki, oba pojęcia nie oznaczają jednak tego samego. Tożsamość marki definiowana jest jako oczekiwany przez właściciela sposób postrzegania jej i odbierania przez konsumentów. Aby osiągnąć pożądany efekt, firma wykorzystuje różnego rodzaju narzędzia marketingowe, za pomocą których wskazuje korzyści, jakie mogą osiągnąć jej klienci, komunikuje odbiorcom swoje wartości oraz kreuje skojarzenia na swój temat. Następstwem tych działań jest stworzenie w zbiorowej świadomości konsumentów pozytywnego wizerunku marki i wyróżnienie jej na tle konkurencji.


Jak się pokazać w social mediach?

Media społecznościowe to doskonałe miejsce do budowania tożsamości marki. Dają ogromne możliwości w zakresie zaprezentowania swojego wizerunku, wartości, misji i produktów oraz nawiązania autentycznej relacji z klientami. Umożliwiają stworzenie lojalnej społeczności skupionej wokół marki oraz identyfikującej się z jej przekazem i działalnością. Żeby jednak tego dokonać, nie wystarczy zwyczajne założenie konta w social mediach i zamieszczenie kilku przypadkowych zdjęć. Trzeba opracować skuteczną strategię komunikacji, która pomoże zbudować tożsamość marki prowadzącą do powstania pożądanego przez właściciela firmy wizerunku w oczach odbiorców.

Wśród wielu działań, które należy podjąć, szczególną uwagę trzeba zwrócić na:

  • spójność – marka może pokazywać się na różnych kanałach, niezwykle ważne jednak jest, aby sposób, w jaki to robi był spójny, dzięki czemu wypadnie autentycznie i profesjonalnie. Dotyczy to zarówno elementów identyfikacji wizualnej takich jak logo czy kolorystyka, jak i przekazywanych wartości.

  • sposób komunikacji – firmy przyjmują tu różną strategię od przekazu informacyjnego przez ekspercki, lifestylowy aż po humorystyczny. Z reguły zależy to głównie od branży – wiadomo, że kancelaria adwokacka komunikuje się z klientem zupełnie inaczej niż zajmujący się organizacją imprez klub studencki. Ważne jest, aby dopasować styl komunikacji do charakteru marki i przekazywanych przez nią treści oraz do głównych cech grupy docelowej.

  • relacje – social media umożliwiają szybki kontakt pomiędzy marką a klientem i bezwzględnie należy to wykorzystać. Stworzenie przyjaznej atmosfery, otoczenie odbiorców opieką, reagowanie na ich problemy i sprawienie, że będą się czuli ważni to podstawa do zbudowania trwałej więzi i stworzenia lojalnej społeczności.

  • systematyczność – nic bardziej nie zniechęca użytkowników mediów społecznościowych niż nieaktualne treści widniejące na stronach ulubionych firm. Dlatego trzeba je regularnie uzupełniać o ciekawe wpisy czy zdjęcia, aby użytkownicy czuli, że marka sprawnie funkcjonuje i zależy jej na swoich klientach.

  • wysoka jakość treści – zadbanie o wartościowe wpisy, które dostarczą odbiorcom rzetelnych poszukiwanych przez nich informacji i zaspokoją ich potrzeby to podstawa w budowaniu tożsamości marki i tworzeniu wizerunku eksperta. Postępująca tak marka wyróżnia się spośród innych i postrzegana jest jako godna uwagi i zainteresowania.

Na jakie efekty można liczyć?

Budowanie tożsamości marki w social mediach wymaga na pewno konsekwencji i dobrze przemyślanej strategii. Zważywszy jednak na ogromne zasięgi i wpływy mediów społecznościowych, na pewno warto podjąć ten wysiłek. Wśród korzyści, jakie można osiągnąć, jest nie tylko realna możliwość zbudowania zgodnego z oczekiwaniami pozytywnego wizerunku marki, ale też powstanie grupy lojalnych odbiorców, przyciągnięcie nowych klientów oraz wyróżnienie się na tle konkurencji. Zawsze jednak trzeba pamiętać, że podjęte działania należy utrzymywać i stale dbać o dobre relacje z klientami, bo to oni ostatecznie zadecydują, czy osiągnięte efekty utrzymają się na dłużej.