Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Twój sklep ma ruch, a nie sprzedaje? Czy zadbałeś o dobre UX?

Twój sklep ma ruch, a nie sprzedaje? Czy zadbałeś o dobre UX?
2023-11-15


Dużo zainteresowanych, ale niewielu z nich dokonuje zakupu? Audyt UX (user experience) to dla Ciebie sposób na zamienienie strony jedynie generującej ruch, w taką która rzeczywiście przynosi korzyści. Twój sklep przyciąga uwagę klientów, ale z jakiegoś powodu nie dokonują oni zakupów? Zbyt wysokie ceny, nieodpowiednie produkty? A może po prostu nie zadbałeś odpowiednio o użyteczność portalu?

Sprzedaż, której nie ma

Wyobraź sobie na chwilę, że zamiast sklepu internetowego prowadzisz piekarnię w centrum miasta. O poranku zapach ciepłych bułeczek przyciąga uwagę wszystkich przechodniów. Ruch w piekarni masz zapewniony, tym bardziej że dookoła znajduje się wiele biur. Okazuje się jednak, że sprzedaż „nie idzie”, przychody są znacznie mniejsze od spodziewanych i codziennie na koniec dnia zostaje Ci mnóstwo pieczywa. Smacznego, ale suchego, na które nie znajdziesz chętnych.

Przyczyny niskiej sprzedaży

Uważasz, że to sytuacja wymyślona i w rzeczywistości nie może się wydarzyć? Wręcz przeciwnie! Wystarczy popsuty terminal płatniczy i opryskliwa sprzedawczyni, żeby bardzo dobry produkt nie znalazł nabywców. W sklepie za rogiem bułki nie są tak świeże i smaczne, wielu klientów wybierze konkurencję. User experience Twojej piekarni jest gorsze niż w tej za rogiem. Bułka jest bułką, ale gdzie indziej kupisz ją szybciej i w lepszej atmosferze.

Audyt UX, czyli sposób na wykrycie problemów

Pewnie się uśmiechnąłeś, czytając o UX w piekarni. Faktycznie, znacznie częściej o użyteczności mówi się w odniesieniu do e-commerce. Jednak tak jak w sklepie stacjonarnym tak i w internetowym, aby zwiększyć sprzedaż, trzeba znaleźć i usunąć przyczyny niepowodzenia.

Problemy można lokalizować samodzielnie, chociaż nie zawsze jest to proste. Czy w piekarni, czy w e-sklepie sprawdzasz działanie czegoś, co sam wymyśliłeś. Twoja opinia może nie być obiektywna. Lepiej zwrócić się bezpośrednio do klientów albo sięgnąć po radę znajomych. Jeśli to nie pomoże, najlepiej zwrócić się do profesjonalistów. W przypadku sklepów internetowych badanie jakości obsługi z punktu widzenia klienta (ale przez zawodowców) to właśnie audyt UX.

Audyt User Experience zwiększa sprzedaż

Przyjemne doświadczenie podczas zakupów jest kluczowe dla Twojego klienta. To dlatego dobre sklepy poświęcają tyle czasu na znalezienie uprzejmych, a równocześnie skutecznych sprzedawców. W audycie User Experience chodzi o to, by naprawić trudności, które zniechęcają klienta do sfinalizowania zakupów. Sprzedaż może blokować np.: 

  • wolno działająca, zacinającą się strona,
  • duża liczba operacji (kliknięć) oddzielająca klienta od znalezienia produktu do finalizacji transakcji,
  • nieatrakcyjny lub nieprzejrzysty wygląd sklepu internetowego,
  • słabo widoczne przyciski do dodawania produktów do koszyka lub przejścia do płatności,
  • utrudniony dostęp do innych oczekiwanych przez klienta opcji.


Specjaliści od audytu UX przyglądają się powyższym i innym potencjalnym problemom stron, aplikacji i sklepów internetowych. A później wdrażają spójne rozwiązanie, które maksymalnie zachęci klientów do robienia zakupów właśnie u Ciebie.

Artykuł, który czytasz, został napisany przy współpracy z firmą ARTNOVA, specjalizującą się w projektowaniu graficznym i user experience. Pracujący w nim specjaliści od analizy UX, z chęcią sprawdzą Twój sklep. Określą jego mocne i słabe strony. Następnie pomogą Ci wdrożyć rozwiązania spełniające potrzeby Twoje i Twoich klientów. Chcesz dowiedzieć się więcej o analizie UX? Przeczytaj także o tym, jak user experience wpłynie na sukces Twojej firmy.