Aktualności
User Experience - czym jest i jak zadbać o dobry UX?
Jednym z najważniejszych elementów, jaki należy brać pod uwagę przy tworzeniu strony internetowej, jest tzw. User Experience. Nie jest to co prawda pojęcie nowe, ale całkiem młode, dlatego nie dziwi fakt, że sporo osób wciąż zastanawia się, czym jest UX. Na szczęście wyjaśnienie tego terminu jest całkiem proste, bo już sama nazwa wiele nam podpowiada.
Czym jest User Experience?
User Experience (z ang. „doświadczenie użytkownika”), który często zapisywany jest skrótowcem UX, oznacza wszystkie doznania internauty związane z przebywaniem na danej stronie internetowej. Innymi słowy, każde zachowanie, a nawet myśli i emocje, jakie związane są z przeglądaniem witryny, to właśnie to, co zawiera się w szeroko pojętym User Experience. Co to UX – już wiemy. Czas zatem zastanowić się, jak ta wiedza przydaje się web developerom.
UX – co to znaczy projektować strony z jego uwzględnieniem?
Jak łatwo się domyślić, doświadczenia użytkownika ze stroną mogą być pozytywne, negatywne lub neutralne. Nam, jako właścicielowi witryny, zależy rzecz jasna na tym, aby tych pozytywnych było jak najwięcej, co powinno przełożyć się na dłuższe sesje, lepszy wizerunek marki i – jeśli mowa o e-commerce – zwiększenie sprzedaży. Aby jednak tak było, strona musi zostać zaprojektowania z uwzględnieniem UX.
W tym celu projektant UX musi wcielić się w przedstawiciela grupy docelowej i z jego perspektywy ułożyć wszystkie elementy każdej z podstron – tak, by internauta miał przeświadczenie, że są one przejrzyste, intuicyjne, szybko się wczytują i ogólnie rzecz ujmując, przeglądanie strony nie sprawia mu żadnych problemów. Zadaniem specjalisty ds. User Experience jest ponadto takie zaprojektowanie strony, aby w sposób naturalny kanalizowała ruch do najważniejszych miejsc, np. produktów, które chcemy sprzedać.
Zasady UX
Projektowanie lub przebudowa stron zgodnie z zasadami UX opiera się na kilku filarach. Przede wszystkim należy pamiętać, że optymalizacji powinny ulegać nie tylko kwestie typowo techniczne czy graficzne, ale liczy się także aspekt psychologiczny. Strona docelowo ma być nie tylko przejrzysta i funkcjonalna, ale też ciekawa dla odbiorcy – kluczowe znaczenie ma tu poznanie grupy docelowej i tego, na czym jej przedstawicielom może zależeć w kontekście stron, takich jak nasza.
Ważny jest też minimalizm i prostota. Zawiłe ścieżki zakupowe czy obecność elementów odwracających uwagę od kluczowych komunikatów nie tylko nie wpłyną pozytywnie na sprzedaż, ale mogą też zirytować odbiorców, którzy często chcą po prostu jak najszybciej uzyskać informacje, których szukają. A stąd prosta droga do zwiększenia współczynnika odrzuceń i skrócenia czasu sesji.
Trzeba również pamiętać, że UX ma „prostować ścieżki” przed użytkownikiem, a nie zmuszać go do myślenia. Osiągnięcie takiej funkcjonalnej prostoty, w połączeniu z koniecznością zawarcia kluczowych komunikatów marki, wcale nie jest zadaniem łatwym i wymaga doświadczenia projektanta oraz ścisłej współpracy z programistami i grafikami.
Czym jest UX, czyli zaufaj fachowcom
Szeroko pojęty User Experience to element, który wcale nie jest łatwo poznać i zgłębić, ponieważ trzeba wczuć się w rolę osoby postronnej, która może myśleć innymi schematami podczas przeglądania strony, niż my. Z tego względu UX designerzy muszą mieć szeroką wiedzę z wielu dziedzin, ponieważ każdy element strony powinien podlegać optymalizacji pod kątem UX. Jest to ważne nie tylko podczas budowania nowej witryny, ale także przebudowywania już istniejącej.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, co na Twojej stronie można przeprojektować pod kątem lepszych doświadczeń użytkownika, możesz zwrócić się do wyspecjalizowanej agencji performance. Fachowcy z dziedziny User Experience zaproponują Ci audyt użyteczności strony, który wskaże, co można poprawić, aby polepszyć doznania użytkowników Twojej witryny.