Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Aktualności

Wartość polskiego rynku poligraficznego w 2013 roku może osiągnąć 11,8 mld zł

Wartość polskiego rynku poligraficznego w 2013 roku może osiągnąć 11,8 mld zł
2011-04-18

Wzrost sprzedaży w 2011 roku jest przewidywany przez 46% przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce. Pomimo, iż lata kryzysu finansowego (2008-2009) przyniosły spadek zamówień, to obecnie 55% firm poligraficznych ocenia swoją obecną sytuację dobrze lub bardzo dobrze. W 2013 roku na rynku powinno funkcjonować blisko 80% firm generujących zyski. Jedną z dróg prowadzących do poprawy rentowności przedsiębiorstw w sektorze ma być konsolidacja.

 

 

Optymistyczne prognozy dla sektora poligraficznego

 

Kryzys finansowy przyniósł cięcia wydatków na marketing i tym samym zmniejszenie ilości zamówień na materiały reklamowe, na czym straciło środowisko poligraficzne. Przychody polskiego sektora poligraficznego w 2009 roku wyniosły nieco ponad 2,1 mld euro (około 9,1 mld zł), co stanowiło 2,3% przychodów sektora w Unii Europejskiej – wartość rynku w całej UE liczona wielkością przychodów przekroczyła w 2009 roku 90 mld euro (388,8 mld zł).
W 2010 roku wartość rynku poligraficznego w Polsce wyniosła 9,9 mld złotych, do roku 2013 rynek może wzrosnąć do prawie 12 mld złotych.


Polska z 8 429 przedsiębiorstwami poligraficznymi (według danych Eurostat na 2009 rok) zajmuje siódme miejsce w Unii Europejskiej, gdzie jest zarejestrowanych blisko 130 tysięcy firm poligraficznych.


W polskim sektorze poligraficznym zdecydowanie dominują mikroprzedsiębiorstwa – w 2009 roku stanowiły one prawie 95,6% wszystkich podmiotów z branży. Przedsiębiorstwa małe stanowiły 3,3% rynku, a pozostałe 1,1% to przedsiębiorstwa średnie i duże. Łącznie mikroprzedsiębiorstwa wygenerowały w 2009 roku 34% przychodów branży, podczas gdy małe firmy wypracowały 14% przychodów, a za pozostałą część (52%) odpowiadały średnie i duże przedsiębiorstwa.


- Po spowolnieniu gospodarczym sektor poligraficzny w Polsce powoli powraca na ścieżkę stabilnego rozwoju – zauważa Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG. – Do 2013 roku wartość rynku może zwiększyć się nawet o 19%, co oznacza, że liczba firm generujących zyski wyniesie 80%. Jak wynika z deklaracji przedsiębiorców, aż 58% jest zdania, że ich sprzedaż wzrośnie do 2013 roku. Tempo rozwoju uzależnione jest jednak od specjalizacji w technice drukarskiej. W najlepszej sytuacji znajdują się drukarnie fleksograficzne.


Potencjał branży widoczny jest również w aktualnym stopniu wykorzystania mocy produkcyjnych. Według szacunków KPMG, wykorzystanie mocy produkcyjnych wynosi obecnie 48%. Oznacza to duży zapas, a co jest z tym związane – dalsze możliwości rozwojowe.

 


Już połowa polskich firm poligraficznych jest obecna za granicą

 

Dokładnie połowa przedsiębiorstw poligraficznych sprzedaje swoje produkty lub usługi na rynkach zagranicznych. Najbardziej popularny w eksporcie jest fleksodruk (79% firm stosujących tę metodę sprzedaje swoje produkty za granicą), a najmniejszy udział w eksporcie mają przedsiębiorstwa specjalizujące się w sitodruku (46%). Taki podział wynika ze specyfiki prowadzonej działalności.


- Skala działalności przedsiębiorstwa fleksograficznego wręcz wymusza ekspansję na rynki zagraniczne. Z kolei w przedsiębiorstwach sitodrukowych, w których zasoby ludzkie i materiałowe są mniejsze, firma może być rentowna, oferując swoje produkty i usługi jedynie na rynku lokalnym – zauważa Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG.


Eksport może być motorem napędowym rynku, podobnie jak fundusze unijne. Jedynie 20% spośród wszystkich ankietowanych firm korzystało w ciągu ostatnich 2-3 lat z funduszy Unii Europejskiej. Najczęściej wybieranym programem była „Innowacyjna Gospodarka”, a środki najczęściej przeznaczano na zakup nowych maszyn i urządzeń.


- W najbliższej przyszłości fundusze unijne powinny cieszyć się w środowisku poligraficznym coraz większą popularnością. Aż 52% ankietowanych podmiotów deklaruje chęć skorzystania z tego typu pomocy w ciągu najbliższych 23 lat” – twierdzi Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG. – Ponieważ środki zarezerwowane dla polskich przedsiębiorstw powoli będą się wyczerpywały, w najlepszej sytuacji znajdą się firmy, które najszybciej sięgną po fundusze unijne.

 

 

Wzrost efektywności oraz innowacyjność priorytetami

 

W ciągu najbliższych 2-3 lat dla znacznej większości podmiotów z sektora poligraficznego (87%) głównym celem będzie zwiększenie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kolejne pozycje zajęły wzbogacenie oferty i poszukiwanie nowych dostawców (po 75%) oraz optymalizacja finansowa (66%). Na końcu znalazł się zakup maszyn i urządzeń (64% wskazań).

Kolejnym czynnikiem, który może wpłynąć na przyspieszenie rozwoju rynku są innowacje. Spośród badanych przedsiębiorstw 61% planuje wprowadzić innowacje w zakresie opracowania lub wdrożenia nowych technologii. Chociaż w ciągu ostatnich 2-3 lat 15% ankietowanych firm nie inwestowało w żadne unowocześnienia, to obecnie gotowość do wprowadzenia innowacji deklaruje 69% przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem innowacji marketingowych.

 

 

Papier i praca – najwyższe koszty i największe bariery rozwoju

 

Największym kosztem funkcjonowania przedsiębiorstwa poligraficznego są koszty papieru (23% wszystkich kosztów). Drugą grupę kosztów (17%) stanowią koszty „pozostałe” tzw. koszty ściśle zależne od specjalizacji. Wynagrodzenia pracowników stanowią 11% wszystkich kosztów przedsiębiorstw poligraficznych.


Za podstawowe bariery hamujące rozwój sektora poligraficznego uznano koszty materiałowe (38%), koszty pracy (37%), niskie marże (34%) oraz dużą konkurencję i wysokie koszty zakupu oraz serwisu urządzeń (po 33%).

 

 

Media elektroniczne – szansa czy zagrożenie?

 

Rozwój cyfrowych nośników informacji może stanowić zagrożenie dla rozwoju branży poligraficznej. Blisko 54% ankietowanych firm jest zdania, że rozwój elektronicznych mediów zahamuje rozwój polskiego rynku poligraficznego.

 

- W przypadku cyfrowych nośników informacji postrzeganie przyszłości zależy od obszaru działalności na rynku. Najbardziej zagrożone są tradycyjne produkty branży poligraficznej. Jak podkreślają sami przedsiębiorcy, w niektórych segmentach cyfrowe nośniki informacji nie zagrażają rozwojowi. Najczęściej opinie te powtarzane są przez przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji opakowań i firmy działające w segmencie reklamy wielkoformatowej – zaznacza Marek Gajdziński, partner w firmie doradczej KPMG.


Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce.

 

 

****
O badaniu:
Badanie KPMG „Rynek poligraficzny w Polsce” przeprowadzone we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga jest pierwszym tak obszernym badaniem dotyczącym rynku poligraficznego w Polsce. Wzięło w nim udział 212 firm poligraficznych, które były ankietowane w okresie styczeń-luty 2011 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI (Computer Assisted Telephone Interview) lub samodzielnie wypełniły ankietę w wersji papierowej. W drugiej części badania eksperci KPMG za pomocą kwestionariusza ankietowego przeprowadzili wywiady z przedstawicielami szkół oraz jednostek oświatowych kształcących uczniów oraz studentów na kierunkach poligraficznych lub pokrewnych.


Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie kpmg.pl.