Ogłoszenia targów i szkoleń
BIULETYN FIRMOWY OD A DO Z
Status | |
---|---|
Miejsce | Mazowieckie Warszawa |
Data rozpoczęcia | 2011-09-15 |
Data zakończenia | 2011-09-16 |
www | http://www.wikconsulting.pl |
szkolenia@wikconsulting.pl |
Kontakt
WIK Consulting Doradztwo HR Szkolenia
tel. 509 66 77 98
Opis
Czas trwania: 2 dni
Cel szkolenia:
• zaprezentowanie złożoności prac nad wydawnictwem firmowym, nabycie umiejętności organizacji pracy redaktora naczelnego / prowadzącego biuletyn, wypracowanie optymalnych dla danej organizacji metod pracy nad wydawnictwem wewnętrznym, profesjonalne redagowanie biuletynu.
Adresaci:
• specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej
• redaktorzy naczelni, redaktorzy prowadzący biuletynów firmowych
• sekretarze redakcji biuletynów firmowych
Tematyka szkolenia:
Podczas szkolenia poruszane będą m.in. następujące zagadnienia:
• rodzaje firmowych wydawnictw wewnętrznych w komunikacji wewnętrznej i ich znaczenie dla organizacji i dla pracowników
• etapy przygotowywania biuletynu
• projektowanie wydawnictwa pod względem graficznym i merytorycznym
• elementy biuletynu
• praca z harmonogramem wydań
• organizacja pracy redakcji
• pozyskiwanie osób do współpracy przy wydawnictwie
• planowanie i praca nad kolejnymi numerami biuletynu
• formy dziennikarskie
• badania czytelnictwa
Metody szkoleniowe:
Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową, z wykorzystaniem ćwiczeń oraz case studies.
Korzyści dla uczestników:
Uczestnicy warsztatu dowiedzą się między innymi:
• jakimi kryteriami kierować się przy podejmowaniu decyzji o uruchamianiu wydawnictwa wewnętrznego
• jak wygląda proces wydawniczy i jakie stawia wyzwania przed redakcją
• jak czynniki decydują o sukcesie biuletynu wewnętrznego
• jak efektywnie zorganizować prace nad biuletynem
• jak redagować atrakcyjny biuletyn
• jak weryfikować cele stawiane przed biuletynem
PROGRAM:
1. Od czego zacząć pracę nad firmowym biuletynem?
• Cele biuletynu i korzyści z wydawania magazynu firmowego
o Jakimi kryteriami kierować się przy podejmowaniu decyzji o uruchamianiu firmowego wydawnictwa?
o Jak określić grupę docelową biuletynu?
o Jak weryfikować cele stawiane przed biuletynem?
o Badania komunikacji, opinii pracowników i czytelnictwa – doskonałe źródło informacji o firmie i pracownikach
• Wygląd i struktura biuletynu firmowego – na co powinniśmy zwrócić uwagę?
o Koncepcja redakcyjna
o Projekt graficzny
o Makieta
2. Jak efektywnie zorganizować pracę nad biuletynem?
• Planowanie numeru – przygotowanie i wydanie biuletynu:
o Organizacja pracy redakcji – zespół redakcyjny i koordynacja projektu
o Praca z harmonogramem wydań – długookresowym i bieżącym (dla aktualnego numeru)
o Planowanie zawartości wydania (szpigiel) – stałe rubryki (działy, sekcje), wpływ makiety na proces wydawniczy
o Pozyskiwanie osób do współpracy przy wydawnictwie – zamawianie tekstów i zdjęć, praca „na zakładkę”
Ćwiczenie 1.
3- 5-osobowe grupy.
Czas: ok.1 godz.15 min.
Na podstawie struktury firmy i jej opisu wyznaczyć grupy docelowe dla biuletynu, jego cele, zaplanować stałe rubryki i ich zawartość, wyznaczyć zespół redakcyjny.
• Jak przygotować się do napisania tekstu?
o Szukanie tematów
o Dobór tematyki dla grupy docelowej
o Określanie celu artykułu
o Pozyskiwanie źródeł informacji (research)
o Opracowywanie konspektów
• Jak pisać? Jaka powinna być budowa artykułu?
o Prawidłowa budowa tekstu, dynamiczne elementy uatrakcyjniające przekaz
o Dobre i słabe tytuły oraz leady
o Po czym poznać dobry tekst?
• Najpopularniejsze gatunki dziennikarskie w teorii i praktyce
• Praca nad gotowym tekstem – redakcja i korekta tekstu, autoryzacja (i prawo autorskie)
• Grzechy główne tekstów w biuletynach
• Materiał graficzny w biuletynie
o dobór materiału graficznego do wydania, planowanie graficzne
o podstawowe zasady wykonywania zdjęć, kadrowanie
o odbitki tradycyjne, skany
o zdjęcia stockowe, agencyjne
o zrzuty z ekranu
o zdjęcia z cyfrówek i telefonów komórkowych
o logo i logotypy
o rysunki, komiksy, ilustracje prasowe, infografika
Ćwiczenie 2.
3- 5-osobowe grupy.
Czas: 30 min.
Na podstawie opisu sytuacji przygotować tekst do wcześniej zaplanowanego biuletynu.
• Skład i łamanie, opracowanie graficzne, obróbka zdjęć
• Produkcja (cromalin, impozycja, naświetlanie, druk i formy uszlachetnienia)
• Dystrybucja
• Analiza numeru
• Informacje zwrotne od czytelników – sonda, audyt, badanie czytelnictwa, szkolenia, warsztaty dziennikarskie
• Interaktywność biuletynu
3. Redagowanie wizualne w biuletynie
• Jak ludzie czytają gazetę?
• Budowanie struktury wizualnej magazynu (hierarchia, kontrast, emocje)
• Najważniejsze zasady w pracy z tekstem i obrazem w makiecie – wzajemne związki i zależności
• Podstawy dobierania i kadrowania zdjęć do wydania (emocje, kadr, fotoedycja), waga podpisów do zdjęć
• Jakość edytorska biuletynu – od czego zależy i co się na nią składa?
• Przykłady interesujących rozwiązań edytorskich w biuletynach firmowych i prasie komercyjnej
4. Biuletyn jako zyskowne narzędzie komunikacji
• Największe wyzwania dla redaktorów wydawnictw wewnętrznych.
• Biuletyn wewnętrzny w strategii komunikacji wewnętrznej / a inne narzędzia komunikacji wewnętrznej.
• Drukowany biuletyn wewnętrzny w dobie mediów społecznościowych i Internetu.
• Współpraca z agencjami custom publishing.
Jeśli uczestnicy szkolenia wydają biuletyny firmowe, analiza tych biuletynów.