Ogłoszenia targów i szkoleń
Prawo prasowe. Kompendium dla osób odpowiedzialnych za kontakty z mediami
Status | |
---|---|
Miejsce | Polska Warszawa |
Data rozpoczęcia | 2013-11-22 |
Data zakończenia | 2013-11-22 |
www | http://gremium.com.pl/index.php/szkolenia-otwarte/11-katalog-szkolen-otwartych/31-szkolenie-prawo-prasowe-kompendium-dla-osob-kontaktujacych-sie-z-mediami |
gremium@gremium.com.pl |
Kontakt
Gremium IDK
tel. 22 250 19 46
e-mail: gremium@gremium.com.pl
www.gremium.com.pl
Opis
Adresaci:
rzecznicy prasowi, pracownicy biur prasowych, public relations, działów komunikacji i promocji, pracownicy działów marketingu, członkowie zarządów, urzędnicy i menedżerowie wyższego i średniego szczebla, osoby publiczne.
Cel:
Celem szkolenia jest zaprezentowanie wiedzy na temat prawnych uwarunkowań współpracy z szeroko rozumianymi mediami. Prawo prasowe reguluje zarówno możliwości jak i ograniczenia przedstawicieli prasy. Każda osoba kontaktująca się z mediami powinna znać te zasady, aby umiejętnie przekazywać właściwe informacje i skutecznie bronić się przed nieuprawnionymi atakami mediów, które mogą naruszać nasze dobre imię i czy instytucji, którą reprezentujemy. Uczestnicy dowiedzą się również jakie instrumenty daje nam prawo do prostowania fałszywych czy niekorzystnych informacji i jak z tych instrumentów skutecznie korzystać.
To bardzo praktyczne szkolenie wsparte będzie licznymi przykładami, które pomogą zrozumieć zawiłości prawnych przepisów i pozwolą łatwiej odnieść je do własnych doświadczeń.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
Uczestnicy dowiedzą się m. in.:
Uczestnicy dowiedzą się m. in.:
• jakimi prawami dostępu do informacji dysponują dziennikarze - co im wolno a czego nie?
• kiedy możemy odmówić udzielenia informacji,
• jak autoryzować swoje wypowiedzi,
• jak przygotować materiały informacyjne,
• jak chronić swój wizerunek,
• w jaki sposób możemy żądać sprostowania wypowiedzi i jak je opublikować.
Ilość miejsc:
max 25 uczestników.
Program:
1. Podstawy prawa prasowego
2. Analiza podstawowych pojęć prawa prasowego
- Autoryzacja (uprawnienia i obowiązki stron w ramach prawa do autoryzacji),
- Odmowa udzielenia informacji (konsekwencje odmowy),
- Prawo udzielania informacji a prawo dostępu do informacji,
- Podstawy uprawnień rzeczników prasowych do udzielania informacji
- Wyłączenia stosowania przepisów prawa prasowego
3. Przygotowanie i publikacja materiałów informacyjnych:
4. Zasady przygotowywania materiałów w świetle prawa autorskiego
- Obowiązki w zakresie publikacji materiałów w serwisie internetowym
- Tworzenie i publikowanie materiałów promocyjnych działów PR w internecie
- Elektroniczny przegląd prasy
- Tworzenie biuletynów informacyjnych i ich rozpowszechnianie
- Ochrona danych osobowych w materiałach informacyjnych,
- Zasady przygotowywania materiałów w komunikacji wewnętrznej oraz materiałów promocyjnych, zasady publikacji tych materiałów z uwzględnieniem wymogów prawa prasowego.
5. Sprostowanie i odpowiedź prasowa:
- Podstawy żądania publikacji sprostowania,
- Zasady przygotowania wniosku o sprostowanie prasowe
- Adresaci sprostowania, forma sprostowania oraz skutki prawne uchylenia się od opublikowania sprostowania,
- Podstawy żądania publikacji odpowiedzi prasowej,
- Zasady przygotowania odpowiedzi prasowej,
- Adresaci odpowiedzi, forma oraz skutki prawne uchylenia się od opublikowania odpowiedzi,
- Terminy wnoszenia sprostowań i odpowiedzi prasowych
- Zasady i przesłanki odmowy publikacji sprostowania lub odpowiedzi prasowej
6. Udzielanie informacji
- Zasady dostępu dziennikarzy do informacji z uwzględnieniem przepisów prawa prasowego i przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
- Podmioty upoważnione do udzielania informacji – analiza statusu rzecznika prasowego,
- Klasyfikacja informacji podlegających udostępnieniu i wyłączonych z obowiązku udostępnienia, z uwzględnieniem zasad ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa
- Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych a obowiązek udostępnienia informacji
- Zakres udzielanych informacji z uwzględnieniem przepisów dotyczących tajemnic
- Zasady realizacji prawa do autoryzacji informacji (z uwzględnieniem orzecznictwa),
- Odmowa udzielenia informacji
7. Ochrona wizerunku w pracy rzecznika prasowego i działów PR – podstawa prawna i granice ochrony wizerunku, dopuszczalność publikacji wizerunku danej osoby bez jej zgody, roszczenia o ochronę wizerunku i zakaz publikacji, zasady wykorzystania wizerunku w celach promocyjnych.
8. Naruszenie dobrego imienia:
- Naruszenie dobrego imienia jako naruszenie dóbr osobistych (art. 23 k.c.),
- Zniesławienie a znieważenie,
- Przesłanki dopuszczalności ingerencji w dobra osobiste, w tym w prawo do dobrego imienia
- Konsekwencje naruszenia dobrego imienia (analiza regulacji kodeksowej)
- Sprostowanie i odpowiedź jako dopuszczalne formy zadośćuczynienia
- Przesłanki odmowy zamieszczenia sprostowania
9. Instrumenty ochrony prawnej w przypadku działań dotyczących publikowania nieprawdziwych treści, publikowania treści naruszające dobra osobiste, publikowania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa; publikowania informacji naruszających renomę przedsiębiorstwa („czarny PR”), zasady identyfikowania źródeł podających nieprawdziwe treści i obowiązku udostępniania tego typu materiałów, postępowanie z materiałem naruszającym prawo – ocena materiału i możliwych środków prawnych; prawne sposoby reagowania na ukazujące się niekorzystne informacje o przedsiębiorstwie/instytucji.
10. Cywilistyczne a prawnokarne sposoby dochodzenia roszczeń z zakresu prawa prasowego.
11. Analiza orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego z zakresu prawa prasowego
12. Przegląd orzecznictwa sądowego z zakresu prawa prasowego
Szkolenie dostępne również w formie zamkniętej.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń: 507188997
Szkolenie poprowadzi:
Joanna Łukaszyk
Doktor nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk, od kilku lat prowadzi szkolenia z obszaru prawa prasowego, ochrony własności intelektualnej, ochrony danych osobowych. Redaktor merytoryczny współpracujący z Wydawnictwem C.H. Beck. Nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej oraz Europejskiej Wyższej Szkole Informatyczno-Ekonomicznej. Autorka wielu artykułów w czasopismach o charakterze naukowym.