Drogi Użytkowniku AdBlocka/uBlocka:
Aby poprawnie wyświetlać treść naszej strony, wyłącz AdBlocka/uBlocka lub dodaj wyjątek dla naszej domeny.

Ogłoszenia targów i szkoleń

Prawo prasowe. Kompendium dla osób odpowiedzialnych za kontakty z mediami

Kontakt
Gremium IDK tel. 22 250 19 46 e-mail: gremium@gremium.com.pl www.gremium.com.pl
Opis
Adresaci: rzecznicy prasowi, pracownicy biur prasowych, public relations, działów komunikacji i promocji, pracownicy działów marketingu, członkowie zarządów, urzędnicy i menedżerowie wyższego i średniego szczebla, osoby publiczne. Cel: Celem szkolenia jest zaprezentowanie wiedzy na temat prawnych uwarunkowań współpracy z szeroko rozumianymi mediami. Prawo prasowe reguluje zarówno możliwości jak i ograniczenia przedstawicieli prasy. Każda osoba kontaktująca się z mediami powinna znać te zasady, aby umiejętnie przekazywać właściwe informacje i skutecznie bronić się przed nieuprawnionymi atakami mediów, które mogą naruszać nasze dobre imię i czy instytucji, którą reprezentujemy. Uczestnicy dowiedzą się również jakie instrumenty daje nam prawo do prostowania fałszywych czy niekorzystnych informacji i jak z tych instrumentów skutecznie korzystać. To bardzo praktyczne szkolenie wsparte będzie licznymi przykładami, które pomogą zrozumieć zawiłości prawnych przepisów i pozwolą łatwiej odnieść je do własnych doświadczeń. Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu: Uczestnicy dowiedzą się m. in.: Uczestnicy dowiedzą się m. in.: • jakimi prawami dostępu do informacji dysponują dziennikarze - co im wolno a czego nie? • kiedy możemy odmówić udzielenia informacji, • jak autoryzować swoje wypowiedzi, • jak przygotować materiały informacyjne, • jak chronić swój wizerunek, • w jaki sposób możemy żądać sprostowania wypowiedzi i jak je opublikować. Ilość miejsc: max 25 uczestników. Program: 1. Podstawy prawa prasowego 2. Analiza podstawowych pojęć prawa prasowego - Autoryzacja (uprawnienia i obowiązki stron w ramach prawa do autoryzacji), - Odmowa udzielenia informacji (konsekwencje odmowy), - Prawo udzielania informacji a prawo dostępu do informacji, - Podstawy uprawnień rzeczników prasowych do udzielania informacji - Wyłączenia stosowania przepisów prawa prasowego 3. Przygotowanie i publikacja materiałów informacyjnych: 4. Zasady przygotowywania materiałów w świetle prawa autorskiego - Obowiązki w zakresie publikacji materiałów w serwisie internetowym - Tworzenie i publikowanie materiałów promocyjnych działów PR w internecie - Elektroniczny przegląd prasy - Tworzenie biuletynów informacyjnych i ich rozpowszechnianie - Ochrona danych osobowych w materiałach informacyjnych, - Zasady przygotowywania materiałów w komunikacji wewnętrznej oraz materiałów promocyjnych, zasady publikacji tych materiałów z uwzględnieniem wymogów prawa prasowego. 5. Sprostowanie i odpowiedź prasowa: - Podstawy żądania publikacji sprostowania, - Zasady przygotowania wniosku o sprostowanie prasowe - Adresaci sprostowania, forma sprostowania oraz skutki prawne uchylenia się od opublikowania sprostowania, - Podstawy żądania publikacji odpowiedzi prasowej, - Zasady przygotowania odpowiedzi prasowej, - Adresaci odpowiedzi, forma oraz skutki prawne uchylenia się od opublikowania odpowiedzi, - Terminy wnoszenia sprostowań i odpowiedzi prasowych - Zasady i przesłanki odmowy publikacji sprostowania lub odpowiedzi prasowej 6. Udzielanie informacji - Zasady dostępu dziennikarzy do informacji z uwzględnieniem przepisów prawa prasowego i przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, - Podmioty upoważnione do udzielania informacji – analiza statusu rzecznika prasowego, - Klasyfikacja informacji podlegających udostępnieniu i wyłączonych z obowiązku udostępnienia, z uwzględnieniem zasad ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa - Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych a obowiązek udostępnienia informacji - Zakres udzielanych informacji z uwzględnieniem przepisów dotyczących tajemnic - Zasady realizacji prawa do autoryzacji informacji (z uwzględnieniem orzecznictwa), - Odmowa udzielenia informacji 7. Ochrona wizerunku w pracy rzecznika prasowego i działów PR – podstawa prawna i granice ochrony wizerunku, dopuszczalność publikacji wizerunku danej osoby bez jej zgody, roszczenia o ochronę wizerunku i zakaz publikacji, zasady wykorzystania wizerunku w celach promocyjnych. 8. Naruszenie dobrego imienia: - Naruszenie dobrego imienia jako naruszenie dóbr osobistych (art. 23 k.c.), - Zniesławienie a znieważenie, - Przesłanki dopuszczalności ingerencji w dobra osobiste, w tym w prawo do dobrego imienia - Konsekwencje naruszenia dobrego imienia (analiza regulacji kodeksowej) - Sprostowanie i odpowiedź jako dopuszczalne formy zadośćuczynienia - Przesłanki odmowy zamieszczenia sprostowania 9. Instrumenty ochrony prawnej w przypadku działań dotyczących publikowania nieprawdziwych treści, publikowania treści naruszające dobra osobiste, publikowania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa; publikowania informacji naruszających renomę przedsiębiorstwa („czarny PR”), zasady identyfikowania źródeł podających nieprawdziwe treści i obowiązku udostępniania tego typu materiałów, postępowanie z materiałem naruszającym prawo – ocena materiału i możliwych środków prawnych; prawne sposoby reagowania na ukazujące się niekorzystne informacje o przedsiębiorstwie/instytucji. 10. Cywilistyczne a prawnokarne sposoby dochodzenia roszczeń z zakresu prawa prasowego. 11. Analiza orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego z zakresu prawa prasowego 12. Przegląd orzecznictwa sądowego z zakresu prawa prasowego Szkolenie dostępne również w formie zamkniętej. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zadzwoń: 507188997 Szkolenie poprowadzi: Joanna Łukaszyk Doktor nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk, od kilku lat prowadzi szkolenia z obszaru prawa prasowego, ochrony własności intelektualnej, ochrony danych osobowych. Redaktor merytoryczny współpracujący z Wydawnictwem C.H. Beck. Nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej oraz Europejskiej Wyższej Szkole Informatyczno-Ekonomicznej. Autorka wielu artykułów w czasopismach o charakterze naukowym.