Ogłoszenia targów i szkoleń
Skuteczna komunikacja personelu medycznego z pacjentem
Status | |
---|---|
Miejsce | Wielkopolskie Poznań |
Data rozpoczęcia | 2012-09-18 |
Data zakończenia | 2012-09-19 |
www | http://www.szkolenia.com/szkolenie/5111/skuteczna-komunikacja-personelu-medycznego-z-pacjentem |
Kontakt
SGP Training and Consulting przy SGP Sp. z o.o.
Opis
Cele szkolenia:Głównym celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych i psychologicznych personelu medycznego na polu komunikacji z pacjentem. Dodatkowo uczestnicy treningu zapoznają się ze sposobami radzenia sobie w kłopotliwych sytuacjach oraz asertywnego reagowania na manipulacje i próby wyprowadzenia z równowagi ze strony rozmówcy.Ponadto w trakcie treningu uczestnik pozna: podstawową klasyfikację klientów szpitala i pacjentów, reguły rozmawiania z głównymi typami trudnych pacjentów, techniki wywierania wpływu, przydatne w rozmowie z kłopotliwym pacjentem, zasady właściwego odpowiadania na zarzuty i pretensje pacjenta, techniki argumentowania i przekonywania pacjenta do swoich racji.W efekcie szkolony nauczy się:prowadzić rozmowy z trudnymi, roszczeniowymi i manipulującymi pacjentami, radzić sobie z presją emocjonalną, jaką próbuje wywrzeć na nim pacjent, asertywnie odpowiadać na zaczepki i nieuzasadnione roszczenia pacjenta. Program szkolenia:Style i standardy komunikacyjne w kontakcie z pacjentem Style w komunikacji z klientem. Teoria komunikacji – krótkie wprowadzenie. Klasyfikacja stylów komunikacji w warunkach pracy z klientem instytucji. Wybór stylu komunikacyjnego. Formy adresatywne i etykieta. Dyskusja w grupie: jaki styl komunikacyjny dominuje w moim szpitalu; czy są ustalone schematy komunikacji z pacjentem (a jeśli tak, to czy się je wdraża)?Pacjent, który sprawia problemy komunikacyjne Subiektywne i obiektywne wyznaczniki "trudności" pacjenta. Najczęstsze typy kłopotliwych pacjentów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi. Pacjent starszy i/lub niepełnosprawny. Ofiara wypadku lub osoba z rodziny. Pacjent o postawie roszczeniowej, niezadowolony, rozczarowany. Pacjent nieuprzejmy lub agresywny. Pacjent upośledzony umysłowo lub chory psychicznie. Pacjent, który "wie lepiej". Pacjent, który ma złe doświadczenia z innymi pracownikami służby zdrowia. Manipulant, kombinator, pacjent symulujący, hipochondryk. Inne typy trudnych pacjentów. Podstawowe zagrywki emocjonalne pacjentów. Jak na nie na bieżąco odpowiadać? Pułapki psychologiczne w relacjach z określonymi typami trudnych pacjentów. Dyskusja: trudni pacjenci na Twoim oddziale. Które typy sprawiają największe problemy i dlaczego?Psychologia w kontakcie z pacjentem Emocje na linii pacjent–pracownik szpitala. Kontakt emocjonalny: jak sprawnie odczytywać emocje rozmówcy i adekwatnie na nie odpowiadać? Emocje negatywne: jak radzić sobie z pacjentem, gdy ten reaguje zbyt gwałtownie i emocjonalnie. Emocje jako broń pacjenta w starciu z pracownikiem szpitala – co robić, gdy pacjent płacze. Osobowość pacjenta a komunikacja. Typologia osobowości – krótkie wprowadzenie. Charakterystyka typów i zaburzeń osobowości szczególnie dokuczliwych dla otoczenia. Wpływ typu osobowości pacjenta na przebieg rozmowy z pracownikiem szpitala. Jak zidentyfikować typ osobowości pacjenta i dostosować do niego przekaz werbalny, niewerbalny i argumenty?Kontakt z osobami starszymi i chorymi Pacjent starszy – specyfika podejścia. Wiek pacjenta a wiek pracownika szpitala – rola konfliktu pokoleń i konkurencyjnych wzorców komunikacyjnych. Stereotypy i uprzedzenia na temat wieku – jak sobie z nimi poradzić. Techniki nawiązywania kontaktów z osobami spoza swej grupy wiekowej – i zdobywania ich zaufania. Jak rozmawiać z osobą starszą, która nie widzi lub nie rozumie istoty problemu. Obsługa pacjenta chorego i niepełnosprawnego. Problemy w kontakcie z osobami chorymi i niepełnosprawnymi. Znaczenie podejścia partnerskiego i rola czynników osobowościowych. Słuchanie i empatia w relacji z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Jak odmawiać osobom niepełnosprawnym lub chorym i argumentować, gdy nie mają racji. Gra na emocje i szantaż emocjonalny w wykonaniu osób chorych i niepełnosprawnych – jak się przed tym bronić. Kontakt z pacjentem upośledzonym umysłowo: na co należy uważać. Zasady postępowania z pacjentami chorymi psychicznie.Początek rozmowy z pacjentem i budowanie porozumienia Początek rozmowy, czyli jak zjednać sobie pacjenta. Pozytywne pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne. Elementy robienia dobrego wrażenia: mowa ciała, sposób wypowiadania się, etykieta, kontakt z pacjentem, feedback, empatia. Nawiązywanie kontaktu z pacjentami: jak zapewnić im dobre samopoczucie i jednocześnie sprawić, by nas słuchali? Sposób bycia pracownika szpitala a jego wpływ na wrażenie, które robi. Zaufanie w kontakcie z pacjentem. Elementy składowe zaufania: wiarygodność, uczciwość, kompetencja, dobra wola, zrozumienie. W jaki sposób wywołać u rozmówcy wrażenie, że znajdzie to wszystko u pracownika szpitala. Ćwiczenie w parach: pierwsza rozmowa z nieznanym wcześniej pacjentem.Obsługa pacjenta w praktyce – generalne zasady Docieranie do istoty problemu pacjenta. Rola właściwych pytań i umiejętności słuchania. Ćwiczenie w parach: wyciąganie informacji od pacjenta za pomocą pytań otwartych i parafraz. Rozwiązanie problemu pacjenta i sposób jego zakomunikowania. Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę pacjenta. Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań. Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla pacjenta. Dyskusja z pacjentem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji. Rady dla pacjenta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać. Zarządzanie czasem. Jak obsłużyć pacjenta w sposób szybki i rzeczowy. Kończenie rozmowy z pacjentem. Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.Radzenie sobie z agresją i manipulacją Konflikt z pacjentem – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty. Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami. Rozwiąż konfliktu w ośmiu krokach – uniwersalny sposób na spór z pacjentem. Kontakt z pacjentem, który ma pretensje do szpitala lub do nas osobiście. Jak reagować, gdy pacjent nie ma racji? Pacjent, który kłamie lub manipuluje . Kłamstwo i jego rozpoznanie u drugiej strony. Identyfikacja rozmówcy manipulującego oraz stosowanych przez niego taktyk. Dyskusja w grupie: co robimy, gdy pacjent nas obraża. Zadanie: stworzenie "przepisu na asertywność" w stosunku do zbyt roszczeniowo nastawionego pacjenta. Opracowanie scenariusza i odegranie go w parach.Ćwiczenia praktyczne Symulacje rozmów z pacjentami, również – w razie życzenia – przed kamerą. Ocena nagrań i zaprezentowanych kompetencji uczestników. Szkoleni otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów.